Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
ISDR – Visie op de toekomst
2
ISDR – Visie op de toekomst
Paul Grob
3
ISDR – Visie op de toekomst
Waarom veranderen Gaat over de aanleiding Wat veranderen Gaat over de inhoud, de oplossing Waartoe veranderen Gaat over het uiteindelijke doel Hoe veranderen Gaat over de aanpak en inrichting van het verandertraject Wie veranderen Gaat over de betrokken medewerkers
4
ISDR – Visie op de toekomst
Visiedocument - Deel 1
5
ISDR – Taken en Producten
6
ISDR – Taken en Producten
7
ISDR – Taken en Producten
8
ISDR – Taken en Producten
9
ISDR – Taken en Producten
10
ISDR – Taken en Producten
11
ISDR – Veranderingen
12
ISDR – Veranderingen Werkplein (Wet SUWI) / Serviceplein - situatie UWV Geïntegreerde dienstverlening aan uitkeringsgerechtigden, werkzoekenden en werkgevers Van invloed op de frontoffice Werkplein wordt Serviceplein; taken onveranderd
13
ISDR – Veranderingen Wet Werken naar Vermogen
Één regeling t.a.v. de arbeidsmarkt Samenvoegen wetgeving (WWB, WIJ, WsW en Wajong) Van invloed op de backoffice
14
ISDR – Veranderingen Ontwikkeling KCC’s
Dienstverlening vanuit één loket 1e en 2e lijns dienstverlening – 80% van verzoeken verwerken Vraagbaak voor de gehele overheid Van invloed op de frontoffice en backoffice
15
ISDR – Veranderingen Gemeentelijke herindeling
Fusie Rijnwoude, Boskoop, Alphen aan den Rijn Rijnwoude verlaat de GR, Alphen aan den Rijn sluit niet aan Boskoop wil samenwerken op het Werkplein GR met Nieuwkoop en Kaag en Braassem (deel W&I) te klein
16
ISDR – Veranderingen Bezuinigingen
Budgetten gaan direct naar gemeenten Minder middelen beschikbaar voor voorzieningen Uitvoeringskosten verlagen
17
ISDR – Werkplein / Serviceplein
18
ISDR – Ontwikkeling KCC’s
19
ISDR – Wet Werken Naar Vermogen
20
ISDR – Gemeentelijke Herindeling
21
ISDR – Veranderingen cumulatief
22
Onderzoeksrichting
23
Onderzoeksrichting Doorgaan huidige gemeenschappelijke regeling
24
Onderzoeksrichting Doorgaan huidige gemeenschappelijke regeling
Door gemeentelijke herindeling een te zwaar bestuurlijk middel voor de aansturing van de taakvelden
25
Onderzoeksrichting Verdelen van de taken gemeenschappelijke regeling naar de deelnemende gemeenten
26
Onderzoeksrichting Verdelen van de taken gemeenschappelijke regeling naar de deelnemende gemeenten Beperken van de schaalgrootte zorgt voor hoge kosten
27
Onderzoeksrichting Versterken huidige gemeenschappelijke regeling door samenwerking met andere gemeenten of GR
28
Onderzoeksrichting Versterken huidige gemeenschappelijke regeling door samenwerking met andere gemeenten of GR Oriëntatie inwoners gericht op Rijnstreek Verschillen in samenstelling beroepsbevolking Verschillen in structuur en ontwikkelingen Langdurige bestuurlijke processen GR heeft geen bestuurlijke voorkeur Wet Werken naar Vermogen – integratie taakvelden
29
Onderzoeksrichting Waarom op 1 - 1 - 2012
De toekomstdiscussie loopt al enige tijd Ontwikkelingen – zoals KCC’s - zijn al in gang gezet Anticiperen op veranderingen door gemeenten is noodzakelijk Niet alles kan tegelijk Onzekerheid over toekomst snel wegnemen
30
Onderzoeksrichting - conclusie
Het scheiden van de hoofdactiviteiten van de ISDR rekening houdend met:
31
Onderzoeksrichting - conclusie
Het scheiden van de hoofdactiviteiten van de ISDR rekening houdend met: Schaalgrootte Uitvoerbaarheid Dienstverleningsaspecten Kosten Conform uitgangspunten Bespreeknotitie
32
Werk en Inkomen
33
Werk en Inkomen Uitgangspunten:
34
Werk en Inkomen Uitgangspunten: Regionale samenwerking beleid
Benutten bestaande structuren Rijnstreek - regionale arbeidsmarkt Verlagen uitvoeringskosten door centralisatie en schaalvergroting
35
Werk en Inkomen Uitgangspunten: Regionale samenwerking beleid
Benutten bestaande structuren Rijnstreek - regionale arbeidsmarkt Verlagen uitvoeringskosten door centralisatie en schaalvergroting Inkomenstaken vergelijkbaar organiseren Samenhang uitkering - werkloosheid - minimabeleid
36
Visie - Werk en Inkomen
37
Visie - Werk en Inkomen Gezamenlijke visie: Samenwerking met Alphen aan den Rijn
38
Visie - Werk en Inkomen Gezamenlijke visie: Samenwerking met Alphen aan den Rijn Continuïteit dienstverlening Bewezen kwaliteit Werkplein Uniforme uitvoering landelijke regelgeving Integrale aanpak Wet Werken naar Vermogen Cliëntenparticipatie - eenmalige gegevens uitvraag Inkomensondersteuning Betrekken ketenpartners
39
Overige Regelingen
40
Overige Regelingen Schuldhulpverlening Wet Inburgering Vluchtelingen
41
Overige Regelingen Schuldhulpverlening Wet Inburgering Vluchtelingen
Integrale benadering vanwege sterke onderlinge relatie met de taken onder Werk en Inkomen
42
Wet maatschappelijke ondersteuning
43
Wet maatschappelijke ondersteuning
Prestatieveld 1: bevorderen sociale samenhang Prestatieveld 2: ondersteuning jeugd en ouders Prestatieveld 3: informatie, advies, cliëntondersteuning Prestatieveld 4: ondersteunen mantelzorgers Prestatieveld 5: bevorderen deelname maatschappij Prestatieveld 6: verlenen van voorzieningen Prestatieveld 7: maatschappelijke opvang Prestatieveld 8: bevorderen geestelijke gezondheidszorg Prestatieveld 9: bevorderen verslavingsbeleid
44
Wet maatschappelijke ondersteuning - ISDR
Prestatieveld 1: bevorderen sociale samenhang Prestatieveld 2: ondersteuning jeugd en ouders Prestatieveld 3: informatie, advies, cliëntondersteuning Prestatieveld 4: ondersteunen mantelzorgers Prestatieveld 5: bevorderen deelname maatschappij Prestatieveld 6: verlenen van voorzieningen Prestatieveld 7: maatschappelijke opvang Prestatieveld 8: bevorderen geestelijke gezondheidszorg Prestatieveld 9: bevorderen verslavingsbeleid
45
Wet maatschappelijke ondersteuning - ISDR
Prestatieveld 1: bevorderen sociale samenhang Prestatieveld 2: ondersteuning jeugd en ouders Prestatieveld 3: informatie, advies, cliëntondersteuning Prestatieveld 4: ondersteunen mantelzorgers Prestatieveld 5: bevorderen deelname maatschappij Prestatieveld 6: verlenen van voorzieningen Prestatieveld 7: maatschappelijke opvang Prestatieveld 8: bevorderen geestelijke gezondheidszorg Prestatieveld 9: bevorderen verslavingsbeleid
46
Wmo - Prestatieveld 6
47
Wmo - Prestatieveld 6 Informatie Advies Vraagverheldering
Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
48
Wmo Prestatieveld 6
49
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Integratie andere prestatievelden In de lijn van raadsbesluit Dienstverleningsconcept Dicht bij de burger / in eigen huis Samenwerking t.a.v. beleid en inkoop Solide uitvoeringsorganisatie
50
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
51
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
52
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
53
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
54
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
55
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Beleid Inkoop
56
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Samenwerking Kaag en Braassem Beleid Inkoop
57
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Samenwerking Kaag en Braassem Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop
58
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Samenwerking Kaag en Braassem Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop In eigen huis / afstemming regio
59
Wmo - Samenwerking Leiden Katwijk Oegstgeest Leiderdorp
Kaag en Braassem Voorschoten Zoeterwoude Nieuwkoop Alphen aan den Rijn Rijnwoude Boskoop Inwoners: Inwoners:
60
Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
61
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Voert Wmo al zelfstandig uit Integratie andere prestatievelden Goede afstemming backoffice en frontoffice Samenwerking t.a.v. beleid en inkoop
62
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
63
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
64
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
65
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
66
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
67
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie Beleid Inkoop
68
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Beleid Inkoop
69
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop
70
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop In eigen huis / afstemming regio
71
Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
72
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Voorsorteren gemeentelijke herindeling Brede samenhang regio Reductie kosten Samenwerking t.a.v. beleid en inkoop
73
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
74
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
75
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
76
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
77
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop
78
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Beleid Inkoop
79
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Participe Beleid Inkoop
80
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Participe Beleid In eigen huis / afstemming Alphen aan den Rijn Inkoop
81
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Participe Beleid In eigen huis / afstemming Alphen aan den Rijn Inkoop Samenwerking Alphen aan den Rijn
82
Visie Wmo (6) – Rijnwoude
83
ISDR – Visie op de toekomst
Visiedocument - Deel 2
84
ISDR – Organisatie Formatieve inpassing
85
ISDR – Organisatie Formatieve inpassing
Formatie 31,28 fte met vast dienstverband Formatie begroting 2011: 38,91 fte Bezetting > dan begroting 2011 afhankelijk van werkaanbod
86
ISDR – Organisatie Positie personeel
87
ISDR – Organisatie Positie personeel Car/Uwo: “behoud van werk”
Passende alternatieven binnen en buiten de organisatie Principe “Mens-volgt-werk” Flexibele opstelling van werkgever en werknemer
88
ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Ondernemingsraad, Georganiseerd Overleg en cliëntenraden
89
ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Ondernemingsraad (OR)
Adviesrecht bij voorgenomen besluiten over beëindiging van de werkzaamheden van de ISDR of een belangrijk onderdeel daarvan Geen adviesrecht over politieke besluiten, wel over de personele gevolgen daarvan
90
ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Ondernemingsraad (OR)
Duidelijke adviesaanvraag Van een negatief advies kan gemotiveerd worden afgeweken Mogelijkheid tot het instellen van beroep bij de Ondernemingskamer Ondernemingkamer kijkt naar belangenafweging en redelijkheid overwegingen
91
ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Georganiseerd Overleg
Commissie voor het Georganiseerd Overleg (GO) waarin - de organisaties van overheidspersoneel namens de werknemers en - het Dagelijks Bestuur als werkgever Technisch beraad: voorbereiding GO
92
ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Georganiseerd Overleg
Aangelegenheden van reorganisatie en de daaruit voortvloeiende sociale gevolgen Aangelegenheden van uitbesteding en de daaruit voorvloeiende sociale gevolgen Opstellen sociaal statuut
93
ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan
94
ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan
Het statuut bestaat onder andere uit procedurele bepalingen, de rechten en plichten van werkgever en werknemers bij reorganisatie, mobiliteitsbevorderende bepalingen en eventuele afbouw, garantie of compensatie van arbeidsvoorwaarden. Het sociaal statuut geeft in hoofdlijnen de procedure aan (zoals de manier van plaatsing) Het sociaal plan is de uitwerking van het sociaal statuut (zoals de voorwaarden)
95
ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan
Personele aspecten bij organisatieverandering Afspraken over wederzijdse rechten en plichten Opgesteld in het Georganiseerd Overleg
96
ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan - doelstelling
Garanderen zorgvuldige procedure en inspraak Vooraf duidelijkheid voor de werkgever over de te hanteren spelregels Vooraf duidelijkheid voor de werknemers over de rechtspositie
97
ISDR – Organisatie Medezeggenschap: cliëntenraden
Vertegenwoordiging van de cliënten van de ISDR Cliëntenplatform en Cliëntenraad Werkplein - wordt gevraagd advies te geven Wmo-adviesraden van gemeenten Rijnwoude en Nieuwkoop wordt gevraagd advies te geven
98
Financiën - budgetverdeling
Toewijzing uitvoeringsbudgetten - neutraal Verandering in omvang en samenstelling van de bedrijfsvoeringskosten Nog geen inzicht in de bedrijfsvoeringskosten in de nieuwe situatie Frictiekosten in verband met investeringen, beëindiging van overeenkomsten, arbeidsrechtelijke afhandeling en de administratieve afhandeling Uitwerking in het implementatieplan Naar verwachting op termijn lagere kosten
99
Financiën - liquidatieplan
Is onderdeel van het opheffingsbesluit Gaat in op de juridische, financiële en administratieve consequenties van de opheffing Saldo van eventuele reserves en voorzieningen Saldo van rechten en verplichtingen Kosten van opheffing en liquidatie Een tijdelijke voorziening ‘liquidatiekosten’ Een inventarisatie van bezittingen en schulden
100
Vervolgstappen Opstellen Sociaal Statuut / Sociaal Plan
Opstellen stappenplan en implementatieplan Opstellen intentieverklaring voor samenwerking met Alphen aan den Rijn Opstellen dienstverleningsovereenkomsten Opstellen opheffingsbesluit en liquidatieplan Instellen van een college van vereffenaars
101
Implementatietraject
Organisaties als bron van ervaring Interactief proces Aandacht voor verandercapaciteit Concrete werkwijzen Gebruik van kennis De winkel blijft open
102
“Men ondergaat de toekomst niet, men maakt haar.”
Georges Bernanos Frans schrijver en politiek schrijver ( )
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.