Cultuur, de basis voor een HR Strategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INTERACTION DESIGN Week 3.
Advertisements

Leiderschap bij verandering
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
De relatie tussen logistiek en veiligheid
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
HR Beleid Nathalie Slechte
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Organisatiestructuren
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Leidinggeven en coachen
John P. Kotter Harvard Business School
TOM keurmerk Marius Berendse.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Voeg hier het organisatie onderdeel in
© de vries business consultancy, 2008
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Een theoretische verkenning
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Coaching week Rotterdam Academy.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Museum als Experience Centre Museum als Broedplaats
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Workshop – teamgroei begrijpen
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Cultuur, de basis voor een HR Strategie Jasper Oudshoorn 21 januari 2016

Wat gaan we doen in 45 minuten? Korte introductie Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen Welke cultuur heerst er bij jouw organisatie en waar moet die naartoe? Hoe verander je de bedrijfscultuur? Wrap-up

Introductie Jasper Oudshoorn, 43 jaar, programmamanager bij ANWB 15+ jaar ervaring in project-, change- en verandermanagement Huidige uitdaging: programma Digitalisering van alle ledenprocessen Ervaring met Agile: Afgelopen 18 maanden gedelegeerd PO van agile transitie bij ANWB

Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen Waarden zijn nooit zichtbaar maar tonen zich indirect in rituelen, helden en symbolen. Het gaat hier om bijvoorbeeld ongeschreven regels. Rituelen gaan over ‘zo doen we dat hier’. Wijze van successen vieren, elkaar groeten, nieuw jaar wensen etc. Helden gaat over voorbeeldgedrag. Managers en ‘voormannen/vrouwen’ stellen indirect wat ‘normaal’ is en trekken de organisatie Symbolen gaat over het uiterlijk vertoon: Het logo van het bedrijf, het imago gevormd door uitingen etc. Praktijken beschrijven de combinatie van bovengenoemde elementen. Deze kun je vergelijken met andere bedrijven, de afzonderlijke elementen niet. De basis van een bedrijfscultuur:

Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen Innovatiegericht: creatieve werkomgeving; leiders zijn innovators experimenteren en innoveren toonaangevend flexibel en individualistisch. Mensgericht: Vriendelijke werkomgeving Leiders zijn mentoren Loyaliteit en traditie Grote betrokkenheid Flexibiliteit Zorg voor het personeel Teamwerk. Focus op beheer, proces en kwaliteit Focus op verandering, innovatie, product en marge Resultaatgericht: Competitief Leiders zijn opjagers Reputatie en succes Externe positionering Behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid Beheersgericht: Formalistisch en gestructureerd Leiders zijn coördinatoren Formele regels en beleidsstukken Behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Bron: The Art of Management

Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen Via het OCAI model kun je bepalen welke cultuur combinatie bij jouw bedrijf heerst. Hier een voorbeeld zoals een bedrijf kan scoren.

Welke cultuur heerst er bij jouw organisatie en waar moet die naartoe? Opdracht 1: 8 minuten Ga in 4 teams uiteen en teken samen in een Cultuurdiagram waar jouw organisatie zich bevindt volgens jouw oordeel. Zet een stip in het diagram met de naam van het bedrijf/de organisatie. Bespreek met je teamgenoten waarom je jouw organisatie daar in geplot hebt en wat er afwijkt ten opzichte van de beschrijving in vorige sheet

Welke cultuur heerst er bij jouw organisatie en waar moet die naartoe? Opdracht 2: 8 minuten Bepaal nu in overleg met je team waar je organisatie naartoe moet bewegen en waarom. Teken deze beweging in het diagram met een pijl.

Hoe verander je de bedrijfscultuur? Cultuur verandering kan op diverse manieren, maar werkt niet met een ‘cultuur verander programma’… De ‘kern’ van het bedrijf moet veranderen, en dat begint vaak bij het management …. Oké, de managers, maar hoe dan?  Met een andere leiderschapstijl!

Hoe verander je de bedrijfscultuur? Bron: The Art of Management

Hoe verander je de bedrijfscultuur? Beschrijving stijlen: Innovator - Accent ligt op vernieuwingen en aanpassingen van de organisatie. Bemiddelaar - Accent op externe relaties en effectief onderhandelen. Reputatie en imago zijn belangrijk Mentor - Besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van mensen, is zorgzaam en bereid om te helpen. Stimulator - Ook facilitator genoemd. Richt zich primair op het verbeteren van de samenwerking. Verbetert samenhang en teamwork; lost conflicten op. Controleur - Centraal staat het bewaken van individuele prestaties evenals het controleren van het functioneren van de gehele organisatie. Coördinator - Deze stijl legt de nadruk op projectmanagement, het ontwerpen van taken en crossfunctioneel management. Producent - Productief werken staat centraal. De manager moet een productieve werkomgeving bevorderen en tijd en stress weten te managen. Bestuurder - Plannen en doelen formuleren kenmerken deze stijl. De manager heeft een visie, ontwerpt en organiseert en weet effectief te delegeren. Bron: The Art of Management

Hoe verander je de bedrijfscultuur? Opdracht 3 : 8 minuten Plot in een leiderschapdiagram de huidige overheersende management stijl in en bespreek die met je team Plot met een pijl de beweging in die de managers moeten gaan maken

Wrap-up Alle activiteiten binnen een organisatie is gebaseerd op de bedrijfscultuur. Deze cultuur wordt door de medewerkers gebouwd en in stand gehouden. Als de organisatie wil veranderen, zal de cultuur moeten veranderen en daarmee de mensen! Door nieuwe ‘Helden’ te creëren die rituelen veranderen en andere ‘praktijken’ laten ontstaan, veranderen de waarden van de organisatie. Doorgaans ligt dit bij de managers en bestuurders van de organisatie, de verandering begint hier. Door verandering en/of ontwikkeling van leiderschapsstijl ontstaat beweging naar een andere cultuurcombinatie. Als je als organisatie Agile wil worden moet er urgentie zijn om te bewegen naar een meer extern gerichte en flexibelere organisatie waarbij verantwoordelijkheid lager in de organisatie komt te liggen op basis van vertrouwen en transparantie.