Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVB met focus op veiligheidscultuur
Advertisements

Een gebrek aan patiëntveiligheid
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Proactief veiligheidsmanagement
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Samen naar een veilig AMC
Patientveiligheidsprogramma en de prestatie-indicatoren
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Integraal risicomanagement
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Een haperend geheugen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Kernprocessen van de Act methodiek
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
“Help mij het zelf te doen”
Loopbaanontwikkeling OOP
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Naar een duurzaam HRM beleid
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
1 Suïcidepreventiebeleid VWS: Landelijke agenda suïcidepreventie Gonne Kelder, senior beleidsmedewerker Ministerie VWS 10 september 2014.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
De kunst van het zwartkijken… Sander Dresken Haarlem, 4 maart 2015.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
CRM vanuit het incidenten perspectief
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Centrale vraag van vandaag:
Cliënt en Veiligheid.
Agressie op de werkvloer
Medezeggenschap bij De Eshoek
Suïcidepreventie Amsterdam
Criminaliteit in het buitengebied
KBO en omgaan met privacy
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Programma Veilige zorg, ieders zorg
Transcript van de presentatie:

Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september 2013

Gezondheidszorg Achtergrond NIP wil leden ondersteunen bij het vergroten van de patiëntveiligheid Onderzoek naar het perspectief van psychologen op patiëntveiligheid en de veiligheidscultuur in ggz-instellingen Patientveiligheid bezien vanuit de psycholoog2

Gezondheidszorg Onderzoeksvragen 1.Herkennen psychologen de veiligheidsrisico’s zoals benoemd in het programma Veilige zorg, ieders zorg? 2.In hoeverre beschouwen psychologen onveilige situaties voor patiënten als beïnvloedbaar? 3.Wat is de opvatting van psychologen over hun rol t.a.v. het vergroten van de patiëntveiligheid? 4.Voelen psychologen zich voldoende toegerust om onveilige situaties voor patiënten te voorkomen? 5.Hebben psychologen zelf incidenten meegemaakt? 6.Hoe ervaren psychologen de veiligheidscultuur in de organisatie waarin zij werken? 7.Welke ondersteuning kan het NIP in dit kader bieden? Titel in voettekst invullen3

Gezondheidszorg Onderzoeksopzet Webenquête onder leden van het NIP: -Respons 7,1%, n= 441 -Verschillen tussen hoofdbehandelaar en niet-hoofdbehandelaar getoetst Interviews met psychologen: -Zes casusbeschrijvingen Titel in voettekst invullen4

Gezondheidszorg Herkennen van veiligheidsrisico’s Wat zijn uw eerste associaties bij het begrip patiëntveiligheid? Top 5: Zorgvuldige behandeling van persoonsgegevens 1.Voorkomen van agressie 2.Veilige behandelomgeving voor patiënt 3.Veilige omgeving voor patiënt (systeem) 4.Kwalitatief goede zorg/ behandeling Titel in voettekst invullen5

Gezondheidszorg Herkennen van veiligheidsrisico’s Zes speerpunten programma Veilige zorg, ieders zorg: 1.Agressie in de ggz 2.Somatische comorbiditeit 3.Suïcide preventie 4.Medicatieveiligheid 5.Dwang en drang 6.Brandveiligheid Titel in voettekst invullen6

Gezondheidszorg Conclusies I De associaties van psychologen bij het begrip patiëntveiligheid komen niet overeen met de speerpunten van het programma Veilige zorg, ieders zorg Wel herkent een groot deel van de psychologen deze speerpunten vanuit de dagelijkse praktijk 90% van de psychologen ziet het als een belangrijke taak om onveilige situaties voor patiënten te voorkomen Bijna de helft van de psychologen voelt zich niet voldoende/ onvoldoende toegerust om invloed uit te oefenen op veiligheid van patiënten. Titel in voettekst invullen7

Gezondheidszorg Conclusies II 33% van de psychologen herkent de eigen organisatie volledig in de omschrijving van de gewenste veiligheidscultuur 67% van de psychologen herkent de eigen organisatie hierin enigszins of (helemaal) niet 40% van de psychologen heeft het gevoel een grote bijdrage te kunnen leveren aan de veiligheidscultuur in de organisatie Titel in voettekst invullen8

Gezondheidszorg Beleid van het NIP Op basis van deze uitkomsten: 1.Verantwoordelijkheidsbesef voor patiëntveiligheid 2.Mogelijkheden om invloed uit te oefenen op de cultuur 3.Ontbreken inzicht in omvattende aspecten 4.Handelingsverlegenheid Is het antwoord van het NIP: Ontwikkelen van een trainingsprogramma Titel in voettekst invullen9

Gezondheidszorg Trainingsprogramma ontwikkelen Met als doel: 1.Vergroten bewustzijn van en inzicht in aspecten van patiëntveiligheid 2.Vergroten van vaardigheden om patiëntveiligheid te beïnvloeden Titel in voettekst invullen10

Gezondheidszorg Randvoorwaarden training Breed toegankelijk, ook voor andere beroepsbeoefenaren Interactief programma met voorbeelden en oefeningen Als pilot ontwikkelen en vervolgens bijstellen Onderbrengen bij opleidingsinstituut: structureel aanbod Accreditatie op deelname ………... Titel in voettekst invullen11

Gezondheidszorg Bijlage: resultaten onderzoek Titel in voettekst invullen12

Gezondheidszorg 1. Herkennen van veiligheidsrisico’s Kunt u aangeven in hoeverre u deze risico’s herkent vanuit uw dagelijkse praktijk? 1.Suïcide – 85% 2.Somatische comorbiditeit – 77% 3.Medicatieveiligheid – 65% 4.Agressie – 61% 5.Dwang en drang – 43% 6.Brandveiligheid – 33% Titel in voettekst invullen13

Gezondheidszorg 2. Invloed op onveilige situaties Titel in voettekst invullen14

Gezondheidszorg 3. Rol t.a.v. vergroten patiëntveiligheid Titel in voettekst invullen15

Gezondheidszorg 4. Toegerust om invloed uit te oefenen Titel in voettekst invullen16

Gezondheidszorg 4. Toegerust om invloed uit te oefenen Kennis van onveilige situaties66% Kennis van situaties die ik moet melden45% Kennis van waar ik onveilige situaties kan melden44% Vaardigheden om om te kunnen gaan met weerstand en onvoorspelbaar gedrag 52% Vaardigheden om mijn patiënten op de juiste wijze te benaderen 35% Juridische bescherming melder36% Wat heeft u nodig om u wel voldoende toegerust te voelen? Titel in voettekst invullen17

Gezondheidszorg 5. Ervaring met incidenten Kunt u aangeven of u in uw werk als psycholoog wel eens betrokken bent geweest bij een dergelijk incident? Titel in voettekst invullen18 Type incident% Agressie77% Suïcide53% Dwang- & drangincident36% Vermissing of ontvluchting36% Medicatie-incident35% Somatisch incident27% Valincident12% Brand incident10% Laboratorium incident4%

Gezondheidszorg 5. Ervaring met incidenten Titel in voettekst invullen19

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur De gewenste veiligheidscultuur is een open en eerlijke cultuur, waarin: Medewerkers (bijna) fouten die zij hebben gemaakt durven melden Medewerkers elkaar aanspreken om risico’s te vermijden Medewerkers worden gestimuleerd om te melden en te leren van (bijna) fouten Titel in voettekst invullen20

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen21

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen22

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen23

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen24

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen25

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen26

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen27

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen28

Gezondheidszorg 6. Veiligheidscultuur Titel in voettekst invullen29