De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cliënt en Veiligheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cliënt en Veiligheid."— Transcript van de presentatie:

1 Cliënt en Veiligheid

2 Lesweek 3 Herhaling theorie vorige week thema 17 Theorie thema 18
Filmpje Oefeningen maken Opdrachten Rollenspel

3 Herhaling theorie vorige week
17.1 Patiëntveiligheid 17.2 Patiëntveiligheidscultuur 17.3 Factoren die patiëntveiligheidscultuur beïnvloeden 17.4 Bijdrage van cliënten aan veiligheid Kahoot!

4 Filmpje Samenwerken aan patiëntveiligheid minuut

5 17.5 Meten van veiligheidscultuur
COMPaZ vragenlijst Cultuur Onderzoek onder Medewerkers over de Patiënt veiligheid in Ziekenhuizen in Nederland IZEP methode Instrument Zelfevaluatie Patiëntveiligheidscultuur Beide lijsten vullen elkaar aan

6 Gangmakers Dat zijn getrainde functionarissen die verantwoordelijk zijn voor de patiënt- veiligheidscultuur in de organisatie. Zij zetten het onderwerp constant op de agenda.

7 Weten en begrijpen Vul het goede antwoord in. Opdracht 5
Kijk in de wiki bij lesweek 3 7 min

8 Nabespreken opdracht

9 Rollenspel Opdracht 8 uit thema 17 Kijk in de wiki bij lesweek 3
25 min

10 18.1 Een veilige omgeving Een organisatie moet zorgen voor een cliëntveilige omgeving. Dit verschilt per groep cliënten. Ouderen vragen andere veiligheidseisen dan kinderen. Ook de bouw en inrichting van een pand speelt een rol Als welzijnsmedewerker kun je bijdrage aan een cliëntveilige omgeving.

11 18.1.1 Veiligheidsprotocollen

12 18.1.2 Ruimtes juist gebruiken

13 Valpreventie

14 18.1.3 Hulpmiddelen juist gebruiken
Alarmsystemen, personenalarmsysteem (PAS)

15 18.1.4 Betrouwbaarheid/integriteit
Houd ook je collega’s in de gaten!

16 Criminaliteit

17 Kerntaken welzijnsmedewerker
Observeren Signaleren Melden Evalueren Je observeert niet alleen de cliënten maar ook de omgeving. Bij goed observeren, signaleer je ook. Bijvoorbeeld dat een situatie niet veilig is. Altijd melden en daarna evalueren.

18 18.2 Brandveiligheid Bouwkundige aspecten Protocollen brandveiligheid
Schade beperken Preventie

19 18.3 Calamiteiten Een calamiteit is een onverwachte gebeurtenis die omvangrijke schade of letsel veroorzaakt. Landelijk niveau ramp Zorgsector cliëntniveau In dit hoofdstuk instellingsniveau: Een onverwachte gebeurtenis die omvangrijke schade of letsel veroorzaakt bij een grotere groep cliënten, medewerkers of bezoekers.

20 Oorzaken Brand Technisch (stroomuitval, waterlekkage, storing lift etc) ICT (uitvallen telefoonverbinding, alarmsystemen etc) Ziekte (epidemie, voedselvergiftiging) Lekkage van gevaarlijke stoffen in de instelling of direct omgeving Onbereikbaarheid van de instelling door weersinvloeden bijvoorbeeld.

21 Calamiteitenplan Elke instelling is volgens de Arbowet verplicht om zo’n plan te hebben. Wat staat erin? Hoe je moet handelen en wie de leiding heeft Wie er in het crisisteam zit Waar het crisisteam verzamelt De taken en verantwoordelijkheden van betrokkenen Wie bevoegd is hulpdiensten in te schakelen Welke medewerkers opgeroepen moeten worden Plattegronden van gebouwen, vluchtwegen, blusmiddelen Instructieplan, wie welke instructies moet krijgen

22 Huiswerk voor volgende week
Lezen/herhalen thema 16, 17 en 18


Download ppt "Cliënt en Veiligheid."

Verwante presentaties


Ads door Google