DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Maak een tentoonstelling
Differentiëren naar leerwegen
Jong-leren in Kwintelooijen
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
HGW en gesprekken met leerlingen
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Reflectie.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Het werken met portfolio
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Van ICT-coördinator naar ICOACH
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Regels en afspraken.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie Bijeenkomst 3
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Online filmpjes maken. (
Altijd online!.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Lezen: doe het goed voor
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Talent in Ontwikkeling
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vragen, wat voor vragen?.
Talent in Ontwikkeling
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Project gamemarket Les 1.
<naam bedrijf> & <naam school>
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
<Geef de titel van het probleem op>
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK 3 februari 2016 Carla Stellaard Onderwijs Maak Je Samen 1

sloophoek of demonteerhoek Een hoek waar kinderen zelfstandig apparaten uit elkaar mogen halen. Stimuleert hun nieuwsgierigheid & vindingrijkheid.

Over 58 minuten……. Heb je tips gekregen voor het inrichten en begeleiden van een sloophoek in groep 1-3. Heb je ervaren wat er leuk en zinvol is aan het slopen van apparaten. Heb je nagedacht over de betekenis van het demonteren voor de kinderen in je groep en wat zij hiervan kunnen leren.

Je kunt een leerling vandaag iets leren maar als je zijn nieuwsgierigheid kunt prikkelen zal hij zijn hele leven blijven leren.

sloophoek of demonteerhoek Door kinderen zelf te laten ontdekken, leren ze enorm veel. Door iets uit elkaar te halen leer je hoe het in elkaar zit. Gaan kinderen vragen stellen…..willen zij meer weten….opzoeken….lezen!

Ook in de sloophoek kun je doelgericht werken: Kerndoelen : NEDERLANDS REKENEN/ WISKUNDE NATUUR EN TECHNIEK

Natuur en techniek Kerndoel 44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. Bij dit kerndoel onderzoeken leerlingen producten uit hun eigen leefwereld die behoren tot de gebieden constructies, transport, communicatie en productie.

Werken aan kerndoelen nederlands Leesmotivatie Wat wil je nog meer weten over ……

Kinderen voorbereiden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032 Kinderen tot 7 jaar zijn van nature nog heel nieuwsgierig. Stimuleer dit. Ook later hebben hebben zij een positieve houding nodig ten aanzien van onderzoeken en ontwerpen, het stellen van nieuwsgierige vragen en het bedenken van oplossingen.

Ons onderwijs 2032

TIPS

TIPS voor de SLOOPHOEK Let steeds op de veiligheid! Zorg voor goed gereedschap en geef instructie. Geef alles een vaste plaats. Label. Zelf opruimen!

TIPS voor de SLOOPHOEK Voeg boeken en tijdschriften toe. Variatie in materialen: vergrootglas, weegschaal, magneet, rolmaat, liniaal. Let op scherpe randen. Wees selectief, kies doelgericht. Geef alles een vaste plaats. Label. Zelf opruimen!

TIPS voor de SLOOPHOEK Geef alle tijd om zelf te ontdekken. Voeg eventueel later opdrachtkaarten toe. Terugkijken! reflecteren en inspireren Verzamel de losse onderdelen. Welke zijn hetzelfde? Hoe berg ik die op? Wat kan ik met dit veertje, schroefje doen? Kan ik het natekenen? Maak foto’s. !

Robots maken van losse onderdelen

TIPS voor de SLOOPHOEK Ga zelf slopen! NEEM DE TIJD OM TE OBSERVEREN Laat kinderen van elkaar leren. Differentieer. !

TIPS voor de SLOOPHOEK Stimuleer de hogere orde denkvaardigheden. Stel vragen die een beroep doen op analyseren, evalueren en creëren. taxonomie van Bloom !

En nu zelf aan de slag! Ga zelf ervaren hoe het is om te slopen. Ontdek hoe de apparaten gedemonteerd kunnen worden (of niet), welk gereedschap handig is, wat je zoal tegen en te weten komt als je aan het slopen bent !!!

TIPS voor de SLOOPHOEK Bekijk het filmpje en wordt enthousiast… UIT-ME-KAAR you-tube KRO kindertijd !

Bereid het goed voor Voor welke kinderen? Wat willen zij graag doen en weten? Welke doelen stel je? Welke basismaterialen? Wat voeg je later toe? Welke begeleiding is nodig: vooraf – tijdens - na afloop van het speel-werken in de sloophoek?