Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović 03A01.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Over consumenten, gedrag en marketing
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Een startersgids voor innovatie
Marketing Werkgroep 6.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
THEMA: Het creatieve proces
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Geld verdienen met trends
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Lezen: doe het goed voor
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Afsluiting Minor Mediaondernemerschap (MMO16) 2015/ semester 2 23 juni 2016.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Eelco Bakker Immo Dijkma
MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte
DE LEAN STARTUP HOOFDSTUK
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Keuzethema: differentiatie
Les 5: Het marketingplan
Keuzedeel internationalisering
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Direct Uitwerken concept DEM
Les 1: Introductie Marketing
Praktijkgericht onderzoek
Design Thinking Immo Dijkma
Ali g
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Design Thinking Immo Dijkma
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Transcript van de presentatie:

Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović 03A01

Wie ben ik?

1. INLEIDING MINIMAL VIABLE PRODUCT (MVP)

1. INLEIDING LIFE IS TOO SHORT TO BUILD SOMETHING NOBODY WANTS.

1. INLEIDING “KILL YOUR DARLINGS” WEES KRITISCH OVER JE PRODUCT/ONDERNEMING IN HET BEROEPENVELD: scrum, agile, iteratie, sprint… WERK MET JE KLANT – User Xperience EXPERIMENTEER DURF TE FALEN

LEAN STARTUP-MODEL 1.CREATE 2. STEER 3. ACCELERATE Blok 1: twee sprints Blok 2: derde sprint DE VIER P’s - MV PRODUCT - PRIJS - PLAATS - PROMOTIE 1. INLEIDING PIVOTS – a structured corse correction

CREATE (blok 1) de feedbackloop 1. INLEIDING

2. ONDERZOEK IN DRIE SPRINTS SPRINT 1: WEEK 2hoorcollege  basis en uitleg werkcollege  aan de slag coaching  bijsturen WEEK 3werkcollege  presenteren SPRINT 2: WEEK 4hoorcollege werkcollege coaching WEEK 5/6werkcollege 7 DAGEN!

INLEVEREN BLOK 1 (sprint 1 en 2) individueel porfolio (inleveren op DLWO): dinsdag 15/03 vóór uur ‘s middags 2. ONDERZOEK IN DRIE SPRINTS

SPRINT 3: BLOK 2  één measure p.p.  één measure-cyclus!  één groepscoaching INLEVEREN BLOK 2 (alles) individueel porfolio (inleveren op DLWO): vrijdag 10/06 vóór uur‘s middags

2. CANVAS IN DRIE SPRINTS

De vier P’s: PRODUCT (problem/solution/consumer s.) PRIJS (revenue streams) PROMOTIE (unique value proposition) PLAATS (channels)

doel: vanuit idee (MVP) tot een startup. CHECK JE BEDRIJFSFUNDAMENT! keuzes maken en verantwoorden. zelfstandig d.m.v. onderzoek een bijdrage leveren aan het groepsproduct en bedrijf. eigen bijdragen inleveren als portfolio. 2. HET DOEL IN DRIE SPRINTS

ALLE DOCUMENTEN ZIJN TE VINDEN OP MEDIAONDERNEMERSCHAP.DMCI.HVA.NL afgekort #MMO16 ALLE OPDRACHTEN INLEVEREN OP DLWO 2. HET DOEL IN DRIE SPRINTS

MEASURE 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS HOW TO

CREATE (blok 1) de feedbackloop 1. BUILD MVP MEASURE 3. LEARN (RE)BUILD MVP BUILD 5. MEASURE 6. LEARN 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS

CREATE (blok 1) de feedbackloopDe vier P’s 1. BUILD MVP 1.0 PRODUCT 2. MEASURE 3. LEARN (RE)BUILD MVP BUILD (onderneming) PRIJS, PROMOTIE, PLAATS 5. MEASURE 6. LEARN 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS

MINIMAL VIABLE PRODUCT FEASIBLE, VIABLE, DESIRABLE

3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS IDEO Method Cards

3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS IDEO Method Cards

3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS LEARN: Analyseer de informatie die je hebt verzameld om patronen en inzichten te herkennen. LOOK: Observeer mensen om te ontdekken wat ze doen, in plaats van wat ze zeggen dat ze doen.

3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS ASK: Maak gebruik van participatie van mensen om informatie te ontlokken die relevant is voor jouw project. TRY: Maak simulaties om in te kunnen voelen wat mensen willen en om designs te evalueren

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? VRAAG SPRINT 1: “Welke aanpassingen aan de solution en de definitie van de customer segments, early adopters, problem en existing alternatives zijn nodig om deze beter aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep?” MVP

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? DE UITGEBREIDE BRAINSTORM UIT WEEK 1 IS DE BASIS VOOR JULLIE ONDERZOEK. IS DIE NOG NIET GOED UITGEWERKT, DOE DAT VANDAAG NOG! (één uur per onderdeel per persoon is voldoende) MVP

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? customer segments early adopter solution problemalternatives DE KLANT / HET PRODUCT  OP ZOEK NAAR DE KLANT!

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? Opzet en aanpak, worksheets en checklists: zie #MMO16-site

4. WAT GAAN JULLIE DOEN?

STUDENT 1: CANVAS-ONDERDEEL: “CUSTOMER SEGMENTS AND EARLY ADOPTER” METHODE: surveys and questionnaires (ask)

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? surveys and questionnaires (ask) DOEL: klantprofiel testen. Is je beoogde klant de juiste? Waar bevindt deze klant zich? Zou de klant je product gebruiken?

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? MIDDEL: kleinschalige vragenlijsten/enquêtes. VOORBEREIDEN: - Respondenten zoeken (aantal in overleg met docent afhankelijk van je onderneming) -10 concrete vragen bedenken (plus antwoordschaal) -Letten op formulering -Keuzes verantwoorden -Waar doelgroep te vinden (desk)? -Keuze van vragen (eventueel weggelaten opties vermelden) Maak gebruik van “OPZET + AANPAK” op #MMO16- site + hulpmiddel vragenlijst tips

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? STUDENT 2 CANVAS-ONDERDEEL: “SOLUTION” METHODE: card sorting d.m.v. panel (ask) maak gebruik van: “ OPZET + AANPAK CARD SORTING” op #MMO16-site

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? - Solution testen - Functionaliteiten / services testen “zet op verschillende kaartjes onderdelen, functies, of attributen. Laat mensen de kaartjes ordenen op een manier die voor hen logisch is.”

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? Zoek 4 respondenten (verantwoord de keuze) 2X een 1 op 1 met respondent 1X een 1 op 3 met respondenten -laat respondenten hardop nadenken -film de card sorting -analyseer de data

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? STUDENT 3: CANVAS-ONDERDEEL: “PROBLEMS” METHODE: de vijf “why’s” (ask)

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? de vijf “why’s” (ask) DOEL: problemen in het fundament oplossen: drie kernproblemen ontdekken. Welke problemen liggen ten grondslag aan het gebruik/aankoop van of behoefte aan product of dienst? Zijn dit andere problemen dan die we hadden voorzien?

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? de vijf “why’s” (ask) MIDDEL: 3 interviews VOORBEREIDEN: - bedenk openingsvraag (allerbelangrijkts!) - Welke personen? En waar te vinden? -verantwoord keuzes/vragen. Maak gebruik van “OPZET EN AANPAK - THE 5 WHY’S”, op #MMO16-site

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? STUDENT 4: CANVAS-ONDERDEEL: “ALTERNATIVES” METHODE: competitive product survey (learn)

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? competitive product survey (learn) DOEL: verzamel, vergelijk en evalueer producten van de concurrent en ontdek oplossingen/workarounds. Welke alternatieven zijn er? Hoe gaan andere bedrijven om met alternatieven?

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? MIDDEL: combinatie van - 3 interviews : met welke middelen lossen klanten het al op) - deskresearch: wie maken alternatieve oplossingen/workarounds VOORBEREIDING: - welke vragen (soort, formulering)? - topiclijst - welke respondenten en waar te vinden? - verantwoord keuzes/vragen. Maak gebruik van “OPZET + AANPAK” op #MMO16-site + hulpmiddel vragenlijst tips

Voorwaarden selectie respondenten 1.Respondent is geen medestudent 2.Respondent is geen familielid 3.Elke respondent mag maar 1 keer meedoen Interviews opnemen video

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? Direct na dit hoorcollege / voor het werkcollege 1)Verdeel de methodes onderling 2)Maak voor jouw methode opzet + aanpak en neem mee naar werkcollege 3)Snap wat je gaat doen => Bekijk filmpjes methode en zoek aanvullende voorbeelden mediaondernemerschap.dmci.hva.nl

4. WAT GAAN JULLIE DOEN? NEEM LAPTOP, OORDOPJES EN OPDRACHTEN MEE NAAR WERKCOLLEGES EN COACHINGS KOM VOORBEREID

KILL YOUR DARLINGS