WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE
WHTSNXT? De vraag die centraal staat: What’s Next? Groepsopdracht, 5 groepjes Leerlingen verwerken eigen en elkaars bronnen in stop-motion filmpjes Het proces wordt op een weblog vastgelegd door de klas Daarnaast rapporteren nieuwsgroepjes de voortgang verbaal (via weblog) en visueel (groeidocument)
HOOFDDOELEN Procesmatig beeldend werk maken, zonder naar een van tevoren bedacht eindwerkstuk toe te werken Experimenteren Samenwerken aan beeldend werk
ROL DOCENT Vanuit werk van de leerling tips en inspiratie aanbieden op de weblog en tijdens de les Dialoog over werk in wording Technieken aanreiken zodra leerling erom vraagt
IN DE LES
BRONNEN Werken aan de hand van inspiratiebronnen Schema waarin iedereen 1 x aan de beurt komt De leerling reageert op (een van) de voorgaande afbeeldingen Dat kan door middel van onderwerp, vorm, kleur, compositie, locatie, enz.
Les 1: docent SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT
Les 1: docent Les 2: lln 1 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT
Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 3: lln 4 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT Les 3: lln 3
Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT “Het was leuk om de andere groepjes aan het werk te zien en al wat van hun werk te zijn. Normaal hielden we ons daar helemaal niet bezig omdat we het zo druk hadden met ons eigen werk”. “… alleen viel mij wel op dat een paar groepjes ontzettend veel aan het praten waren, dus tip: meer doen, minder denken. Ook is het belangrijk dat de bronnen goed vertegenwoordigd blijven”.
Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT
Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Les 5: lln 15 Les 5: lln 16 Les 5: lln 17 Les 5: lln 18 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 Nieuws groep 4 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT
Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Les 5: lln 15 Les 5: lln 16 Les 5: lln 17 Les 5: lln 18 Les 6: lln 19 Les 6: lln 20 Les 6: lln 21 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 Nieuws groep 4 Nieuws groep 5 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT
Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Les 5: lln 15 Les 5: lln 16 Les 5: lln 17 Les 5: lln 18 Les 6: lln 19 Les 6: lln 20 Les 6: lln 21 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 Nieuws groep 4 Nieuws groep 5 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT Les 7: Presentaties
SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT
WEBLOG Leerlingweblog (klassikaal): 3g2whtsnxt.wordpress.com Vastleggen van het werkproces tijdens de lessen 3g2whtsnxt.wordpress.com Docentweblog: whtsnxt.wordpress.com Informatie over en tijdens de lessenserie
VOORBEELD “Deze les hebben we lang nagedacht over een goed idee. We hebben vooral bedacht wat we er in ieder geval in wilden hebben en hoe we dat er in wilden verwerken. Bijvoorbeeld de roze veter van de inspiratiebron. We hebben toen nog nog niet gelijk foto’s gemaakt, maar dus wel een plan bedacht en bedacht hoe we het gingen aanpakken.” “De titel is Hansje doet een Dansje. Wij willen graag een idee overbrengen: geniet van elke stap die je kunt zetten. Wees vrolijk, en sta open voor alle dingen die op je pad komen, want het leven is een grote verrassing!” Hansje doet een Dansje Hansje doet een Dansje
ALTERMODERN Procesgericht Door de voortdurende vraag ‘What’s next?’ worden leerlingen bewust van dat ze steeds een stap zetten. Intercultureel Leerlingen mogen hun eigen verhaal vertellen, samenwerken en verbanden leggen tussen elkaars bron/werkstuk. Leerling gestuurd Leerlingen hebben zelf groepjes gemaakt. Leerlingen kiezen zelf hun bron, thema van het werkstuk, materiaal en techniek. Leerlingen monitoren en evalueren zelf (via nieuwsgroepjes).
CONCLUSIE Een goed doordachte organisatie en structuur kunnen uiteindelijk veel ruimte bieden voor vrijheid. Aanvankelijk was er paniek bij de leerlingen door de enorme vrijheid, maar dit veranderde heel snel. De lesstructuur zet leerlingen enorm aan tot werken en brengt een enorm tempo in de lessen. Het gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid werd aangewakkerd door de vrijheid. Door de samenwerking gingen ze enorm discussiëren over de vorm en inhoud van het werk. Dit bleek leerzaam te zijn voor veel leerlingen.
CONCLUSIE Reflecteren of documenteren (via weblog en reflectieformulieren) vonden de leerlingen niet altijd leuk. Duidelijk verband leggen zodat deze reflectie ook in de ogen van de leerlingen zinvol en betekenisvol het productieproces ondersteunt. De leerlingen rapporteerden vooral te hebben leren samenwerken, plannen, stopmotion techniek en over creatieve processen. Vooral het beeldend productief en creatief bezig zijn, het resultaat en de vrijheid waardeerden leerlingen in dit project.
INFORMATIE