WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Maak een tentoonstelling
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
BattleBots The school battle.
Vmbo Helicon Eindhoven
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Beeldend werk van het 2 e en 3 e jaar. Het 2 e jaar – Eerste helft Thema: Physical self (Het lichamelijke) Wij kregen alle vrijheid in wat we daar mee.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Samenvatting Learning Circle
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
StatIG in de Vrolijke School
Praktijkpresentatie:
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Conditioneel Compatibilisme
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Cult& Tumult 2011 Rocking Harmony VMK Maureen Rietveld.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
DALTON compleet?.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Interpreteren van data
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Presentatie Bijeenkomst 4
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
Het jungle feest.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Motivatie & differentiatie
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Dat had je gedacht. Dat had je gedacht! Soms lopen dingen anders dan je verwacht. Zo’n verrassing kan leuk uitpakken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
 Wat is biomimicry  Wat hebben we geleerd  Onze mening over de lessen  Biomimicry in de toekomst  Ons plan  Quizz !!!!!!!
Van Engel, Minke en Helen
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Trasbash 2017.
© UNIEK IN DE KLAS.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Je eigen omgeving in beeld
Eten is overal. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eten is overal ALS-DAN plan.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
SYTYCD “Team Floes” Datum 11 mei 2017 Groepsleden Damylle Tiara
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE

WHTSNXT?  De vraag die centraal staat: What’s Next?  Groepsopdracht, 5 groepjes  Leerlingen verwerken eigen en elkaars bronnen in stop-motion filmpjes  Het proces wordt op een weblog vastgelegd door de klas  Daarnaast rapporteren nieuwsgroepjes de voortgang verbaal (via weblog) en visueel (groeidocument)

HOOFDDOELEN  Procesmatig beeldend werk maken, zonder naar een van tevoren bedacht eindwerkstuk toe te werken  Experimenteren  Samenwerken aan beeldend werk

ROL DOCENT  Vanuit werk van de leerling tips en inspiratie aanbieden op de weblog en tijdens de les  Dialoog over werk in wording  Technieken aanreiken zodra leerling erom vraagt

IN DE LES

BRONNEN  Werken aan de hand van inspiratiebronnen  Schema waarin iedereen 1 x aan de beurt komt  De leerling reageert op (een van) de voorgaande afbeeldingen  Dat kan door middel van onderwerp, vorm, kleur, compositie, locatie, enz.

Les 1: docent SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT

Les 1: docent Les 2: lln 1 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT

Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 3: lln 4 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT Les 3: lln 3

Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT “Het was leuk om de andere groepjes aan het werk te zien en al wat van hun werk te zijn. Normaal hielden we ons daar helemaal niet bezig omdat we het zo druk hadden met ons eigen werk”. “… alleen viel mij wel op dat een paar groepjes ontzettend veel aan het praten waren, dus tip: meer doen, minder denken. Ook is het belangrijk dat de bronnen goed vertegenwoordigd blijven”.

Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT

Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Les 5: lln 15 Les 5: lln 16 Les 5: lln 17 Les 5: lln 18 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 Nieuws groep 4 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT

Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Les 5: lln 15 Les 5: lln 16 Les 5: lln 17 Les 5: lln 18 Les 6: lln 19 Les 6: lln 20 Les 6: lln 21 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 Nieuws groep 4 Nieuws groep 5 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT

Les 1: docent Les 2: lln 1 Les 2: lln 2 Les 3: lln 3 Les 3: lln 4 Les 4: lln 7 Les 4: lln 8 Les 4: lln 9 Les 4: lln 10 Les 3: lln 5 Les 3: lln 6 Les 4: lln 11 Les 4: lln 12 Les 4: lln 13 Les 4: lln 14 Les 5: lln 15 Les 5: lln 16 Les 5: lln 17 Les 5: lln 18 Les 6: lln 19 Les 6: lln 20 Les 6: lln 21 Nieuws groep 1 Nieuws groep 2 Nieuws groep 3 Nieuws groep 4 Nieuws groep 5 SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT Les 7: Presentaties

SCHEMA INSPIRATIEBRONNEN 3G2 WHTSNXT

WEBLOG  Leerlingweblog (klassikaal): 3g2whtsnxt.wordpress.com Vastleggen van het werkproces tijdens de lessen 3g2whtsnxt.wordpress.com  Docentweblog: whtsnxt.wordpress.com Informatie over en tijdens de lessenserie

VOORBEELD  “Deze les hebben we lang nagedacht over een goed idee. We hebben vooral bedacht wat we er in ieder geval in wilden hebben en hoe we dat er in wilden verwerken. Bijvoorbeeld de roze veter van de inspiratiebron. We hebben toen nog nog niet gelijk foto’s gemaakt, maar dus wel een plan bedacht en bedacht hoe we het gingen aanpakken.”  “De titel is Hansje doet een Dansje. Wij willen graag een idee overbrengen: geniet van elke stap die je kunt zetten. Wees vrolijk, en sta open voor alle dingen die op je pad komen, want het leven is een grote verrassing!”  Hansje doet een Dansje Hansje doet een Dansje

ALTERMODERN  Procesgericht Door de voortdurende vraag ‘What’s next?’ worden leerlingen bewust van dat ze steeds een stap zetten.  Intercultureel Leerlingen mogen hun eigen verhaal vertellen, samenwerken en verbanden leggen tussen elkaars bron/werkstuk.  Leerling gestuurd Leerlingen hebben zelf groepjes gemaakt. Leerlingen kiezen zelf hun bron, thema van het werkstuk, materiaal en techniek. Leerlingen monitoren en evalueren zelf (via nieuwsgroepjes).

CONCLUSIE  Een goed doordachte organisatie en structuur kunnen uiteindelijk veel ruimte bieden voor vrijheid. Aanvankelijk was er paniek bij de leerlingen door de enorme vrijheid, maar dit veranderde heel snel.  De lesstructuur zet leerlingen enorm aan tot werken en brengt een enorm tempo in de lessen. Het gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid werd aangewakkerd door de vrijheid.  Door de samenwerking gingen ze enorm discussiëren over de vorm en inhoud van het werk. Dit bleek leerzaam te zijn voor veel leerlingen.

CONCLUSIE  Reflecteren of documenteren (via weblog en reflectieformulieren) vonden de leerlingen niet altijd leuk. Duidelijk verband leggen zodat deze reflectie ook in de ogen van de leerlingen zinvol en betekenisvol het productieproces ondersteunt.  De leerlingen rapporteerden vooral te hebben leren samenwerken, plannen, stopmotion techniek en over creatieve processen.  Vooral het beeldend productief en creatief bezig zijn, het resultaat en de vrijheid waardeerden leerlingen in dit project.

INFORMATIE   