Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
De Huisartsopleiding in Nederland
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Gesprekscyclus Quadraam
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Maken van een stagebeschrijving
Gedrag in organisaties, 10e editie
Praktijkvoorbeeld Horizontale disseminatie en mainstreaming Theo van de Veerdonk Projectleider Young Professionals Gemeente Den Bosch.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Workshop “Beoordelen”
Naam workshopbegeleider
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Bachelor Medische Hulpverlening
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Bijeenkomst September 2015
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
1 Voorlichting instroom jaar 3 bachelor Dr. I.E. Thunnissen Opleidingscoördinator Bachelor GNK M. Kraan Onderwijszaken.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
WPO interactief Anne van Kempen 18 februari 2016.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Samen naar een individueel opleidingsplan
Professionalisering Sociaal Werk
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Kwaliteit leerbedrijven
Klachtencommissariaat Enschede
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opleiden voor de toekomst
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Klachtencommissariaat Enschede
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO

Individualisering en het vastleggen van bekwaamheden, hoe doe je dat in de praktijk? (in 30 min.) RIO: Onderwijskundig, Toezicht, Bedrijfsvoering 1.Individualiseren = Regionaliseren 2.Lucht eruit! 3.Cijfers Doel en voorwaarden 5.Regels en middelen 6.Bekwaamverklaren 7.Actie en RIO 8.Voorbeeldprocedure 9.Handreikingen

1. Individualiseren = Regionaliseren Concentratie en spreiding: – je kunt niet overal meer alles leren Generalist en specialist: – taakverschuiving, -verbreding, superspecialisatie – je kunt niet alles meer van één dokter leren Meer mobiliteit van aios over leerplaatsen (afdelingen, instellingen en regio's) Competentiegericht = individueel! Rode draad in het leren moet bewaakt worden Flexibiliteit moet georganiseerd worden

2. Lucht eruit! Minder tijd / minder geld / minder aios & Meer differentiatie / meer leerlocaties / meer inhoud = intensiveren leertijd = lucht eruit! 2018 = 1 e meetmoment

3. Cijfers 2014

4. Doel en voorwaarden Doel RIO: Opleider en aios hebben goede gesprekken over leerdoelen van de aios, en hoe die te bereiken. De afspraken daarover leggen ze vast in het IOP en in het regionaal afgestemde schema. Rollen: Opleider– kan bekwaamverklaren, vertrouwt op oordeel collega’s, belang aios in vizier Aios– pakt regie over zijn opleiding, legt leervordering vast Voorwaarden: Opleidingsplan met EPA’s Flexibiliteit in specifiek besluit Regionale samenwerking in de cluster Benutting middelen die er zijn (IOP, e-Portfolio, volg- en beoordelingssystematiek) Continuïteit van zorg niet afhankelijk van aios

5. Regels en middelen CCMS Opleider neemt opleidingsbesluiten (invulling en afwijking van specifiek besluit) – Verkorting (EVC) – Versnelling (SVC) – Keuzen Aios maakt leervordering inzichtelijk Er is een eerste gesprek en een vervolggesprek COC bemiddelt bij onenigheid CGS/RGS: Meer belang bij opleidingsplan, minder bij specifiek besluit Meer op afstand = meer vertrouwen in lokaal kwaliteitssyteem Meer verantwoordelijkheid bij opleider/aios = meer transparantie in besluiten Middelen: -IOP -e-Portfolio -Vertrouwen in oordeel van collega’s: bekwaamheidniveau’s en informatie-overdracht -Opleidingsplannen (landelijk, regionaal, lokaal): EPA’s

6. Bekwaamverklaren Entrustable Professional Activity (EPA) -Activiteit -Competenties op de achtergrond -Beperkt aantal gedragsindicatoren Bekwaamheidsniveau’s Passende instrumenten Teambeoordeling en -bespreking Feedback en leerpunten in proza e-Portfolio met dashboard, gekoppeld aan opleidingsplan -Handreiking Opleidingsplan met EPA’s -Handreiking Bekwaamverklaren en beoordelen -Model-portfolio met dashboard en EPA-ordening

7. Actie en RIO Hou het simpel Beter benutten wat er al is Samenwerking verstevigen Hulpmiddelen verbeteren Belang voor leeropbrengst aios centraal Continuïteit van zorg onafhankelijk van aios Advies Experimenteer: beleg een project over effectief benutten van opleidingstijd Implementeer: beoordelingsafspraken en regionale planning Benut: ondersteuners uit de huizen (samenwerkingsverband onderwijskundigen?) RIO Experiment: ,- tot september 2016 Ondersteuning: 1000,- voor bijeenkomsten van clusters

8. Voorbeeldprocedure Obstetrie & Gynaecologie (Opleidingsplan BOEG, 2013)Klinische geriatrie (Vernieuwd Opleidingsplan, 2008) Bekwaamheid in thema’s (EPA’s) wordt verkregen in triangulatie (in gezamenlijkheid beoordelen) van de volgende factoren: 1. Bekwaamheid in, bij het thema behorende, taken en verrichtingen die als belangrijk aangewezen zijn en in het portfolio op een bepaald niveau van zelfstandigheid afgetekend. 2. Voldoende ervaring binnen het thema. 3. Diverse toetsmomenten. 4. Globale beoordeling van algemene competenties (CanMEDS rollen; communicatie, samenwerking, organisatie, wetenschap, maatschappelijk handelen en professionaliteit). 5. Onderwijsactiviteiten en wetenschappelijke activiteiten. 6. De mening van het opleiderteam. In de praktijk zal de aios in het elektronisch portfolio een aanvraag doen voor een hoger bekwaamheidsniveau van een taak, verrichting of thema. Die aanvraag wordt voorzien van een motivatie die leunt op factoren 1, 2, 3, 4 en 5 voor bekwaamverklaring. De opleider bekijkt die en sluit belangrijke besluiten kort met de opleidergroep (gegeven 6). Bekwaamheidsverklaringen maken het resultaat van de opleiding transparant en beschermen zowel de patiënt als de aios en het zorgteam voor onverantwoord werk. Wanneer zorgvuldig met dit systeem van bekwaamheidsverklaringen wordt gewerkt, is het verkrijgen van voldoende praktijkbeoordelingen voor de aios belangrijk. Discussies over aantallen KPB’s en OSATS worden dan ondergeschikt aan de vraag over hoe deze worden gebruikt om transparant en veilig op te leiden (uit Boeg). In de voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken wordt overgegaan tot een beperkt aantal bekwaamheidverklaringen, waarin ook een zekere hiërarchie is aangebracht, namelijk: De AIOS is bekwaam in: 1. zelfstandig uitvoeren van het volledig Geriatrisch Onderzoek (Geriatric Assessment): binnen zes maand na start van het opleidingsdeel klinische geriatrie; 2. zelfstandig uitvoeren van de Geriatrische Werkwijze: in het eerste jaar start van het opleidingsdeel klinische geriatrie; 3. grotendeels zelfstandig in het uitvoeren van consultatieve klinische geriatrie; 4. grotendeels zelfstandig uitvoeren van ambulante klinische geriatrie; De bekwaamheidsverklaringen ambulante geriatrie en consultatieve geriatrie kunnen ook in omgekeerde volgorde worden gehaald, in het vierde of vijfde opleidingsjaar. 5. zelfstandig uitvoeren van de klinische geriatrie. Dit wordt getoetst aan het einde van het vijfde opleidingsjaar. De bekwaamheidsverklaringen vormen op deze wijze de natuurlijke bouwstenen van het opleidingstraject (zie figuur 4.2.). Voor alle onderdelen (1 t/m 5) is geformuleerd wat beheerst dient te worden.

Diverse doelgroepen MMV-app, MMV-site, 9. Handreikingen

Contact project RIO Ramon van den Berg, projectleider Marieke Bolk, deelprojectleider ‘Onderwijskundig’ Lotte Rijksen, deelprojectleider ‘Bedrijfsvoering’ Dick Frijlink, deelprojectleider ‘Toezicht’