Door: Gerard Rozing (CvTE)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in vijf dimensies
Advertisements

Examenvoorbereideing
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Workshop begripsvorming
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Object van studie Het vak geschiedenis gaat over ‘het leven’ Geschiedenis beschrijft ‘hoe het was’ Geschiedenis is geen wetenschap.
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
Goed voorbereid naar de Pabo!
Kennis verbreden en verdiepen
Historische vaardigheden
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Leerlijnen in de geschiedenisles
Algemene Sociologie PA – B1
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
De aangepaste syllabus:
Kritisch denken ‘vertaald’
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Psychomotorische taxonomie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Presentatie vakdidactiek 3
het opzetten van een onderzoek
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Dide Breuer.
Redeneren over de verzorgingsstaat
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
De aangepaste syllabus:
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
De juiste route naar het juiste doel
Training voor het nieuwe examen met historische contexten
Formative assessment van historisch causaal redeneren
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Historisch redeneren en historische vaardigheden in het vmbo
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Syllabus, eindterm 17: “De kandidaat kan uitleggen aan de hand van concrete voorbeelden of broninterpretaties dat geschiedverhalen een constructie zijn.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inleiding.
Transcript van de presentatie:

Door: Gerard Rozing (CvTE) Historische vaardigheden, historisch redeneren en het vmbo-examen geschiedenis Door: Gerard Rozing (CvTE) en Huub Kurstjens (Cito)

Wat verstaan we onder historisch denken en redeneren? Historisch denken en redeneren is het organiseren van informatie over het verleden met als doel het beschrijven, vergelijken en/of verklaren van historische verschijnselen. (Van Boxtel en Van Drie, 2008)

Historisch denken en redeneren 1) het stellen van historische vragen 2) het gebruik van bronnen 3) het contextualiseren, het gebruik van een referentiekader 4) het argumenteren 5) het gebruik van historische begrippen (concepten) 6) het gebruik van structuurbegrippen (metaconcepten)

Historisch redeneren schematisch:

Uit Toetsgids 10 voor de leraar: Historisch redeneren op basis van vier redeneerwijzen: 1) Verzamelen (het gebruik van een bron, bron en vraagstelling, bruikbaarheid / betrouwbaarheid / representativiteit van bronnen, vastgestelde feiten) 2) Ordenen (verandering en continuïteit, bijzonder en algemeen, historische ontwikkeling, tempo van verandering, factoren die veranderingen bepalen, het belang van veranderingen, periodisering)

3) Verklaren (oorzaak, gevolg, waarden en belangen als oorzaken, omstandigheden en gebeurtenissen als oorzaken, verklaringen en interpretaties, gevolgen op lange en korte termijn, bedoelde en onbedoelde gevolgen, het belang van gevolgen) 4) Beeldvormen (beeld van het verleden, inleving, standplaatsgebondenheid, waarde, norm, interpretatie, objectiviteit)

Het gaat om het toepassen en verbinden van nieuwe kennis en bronnen in aanwezige kennis en inzichten. Het gaat om het kunnen beschrijven en analyseren van veranderingen, vergelijkingen en verklaringen. Wat betreft (examen)vragen: het gaat dus om productieve en niet om reproductieve vragen.

Opdracht : Analyseer het GTL-examen geschiedenis van 2015-1 door voor elk van de vier redeneerwijzen één voorbeeldvraag te geven. Maak op basis van de syllabus zelf een examenvraag op GTL-niveau waarbij sprake is van historische vaardigheden en/of historisch redeneren. - Bedenk een toetsdoel bij de vraag.  - Welke eindterm uit het examenprogramma hoort bij de vraag?  - Maak een cv bij de vraag mét scoreverdeling.