Pascal van Schajik.  Uitleg  Filmpje  Casus  Bespreken  vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Aanpak problematische jeugdgroep Verbinding zorg & veiligheid
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
Welkom in het Centrum voor Jeugd en Gezin in Kralingen Crooswijk
Jeugdgroepen op straat Naar een integrale aanpak op maat!
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Integraal Toezicht Jeugdzaken
06 december 2010 Jeugd GGZ en MPG aanpak Workshop GGZinGeest Stedelijk Congres.
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
JongerenLoket Zeeuws Vlaanderen Gent, vrijdag 16 november 2012.
‘Ouders als behandelaars’
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Signalen van seksueel misbruik
Vroegtijdige Schoolverlaten
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Presentatie Woltring en Schaeffers signaleringssysteem Zorg voor Jeugd Drechtsteden/AV-gemeenten.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
De wens om ouder te zijn en het belang van kinderen Altrecht Preventie Jeugd Altrecht SPB Utrecht Altrecht Kind Jeugd en gezin.
Voortijdig schoolverlaten
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Aanpak op woonoverlast
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
3 Overlastgevende Gezinnen in de Diamantbuurt
Oic.
Methodiek: Plancyclus
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Voorlichting, advies en instructie
Meldcode Kindermishandeling
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Gemeente utrechtse heuvelrug
Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Pascal van Schajik

 Uitleg  Filmpje  Casus  Bespreken  vragen

 Doel van DOSA DOSA staat voor Deelgemeentelijke Organisatie Sluitende Aanpak. Het doel van DOSA is het tijdig voorkómen van ernstig probleemgedrag bij jongeren in een bepaalde deelgemeente. Verder het tegengaan en bestrijden van hinderlijk en overlastgevend gedrag onder jongeren in die deelgemeente. DOSA zorgt er, samen met de partners, voor dat risico - en probleemjongeren (weer) naar school of aan het werk gaan of indien nodig in een hulpverleningstraject geplaatst worden.

 Doelgroep DOSA richt zich op alle jongeren tot 23 jaar, die binnen een bepaalde deelgemeente wonen en problemen hebben. Die problemen kunnen gaan over slechte omstandigheden in het gezin. Maar ook over financiën, huisvesting, gezondheid, school, werk of problemen met politie en justitie en relaties of sociale omgeving. Het gaat om zware problematiek. De aanpak richt zich niet alleen op individuen maar soms ook op een heel gezin. Dat is het geval wanneer blijkt dat de risico- of probleemjongere broertjes en zusjes heeft die in dezelfde omstandigheden leven.

 Kern van DOSA is dat tussen alle voorzieningen en instanties op deelgemeentelijk, stedelijk en regionaal niveau, korte lijnen bestaan. Daardoor is een directe en adequate reactie mogelijk op signalen van en over jongeren.  Binnen DOSA werken twee typen partners nauw met elkaar samen:  organisaties en projecten op deelgemeentelijk niveau. Zoals welzijnsprojecten, jongerenwerk, scholen en het maatschappelijk werk;  instanties op stedelijk, regionaal of districtsniveau. Zoals de dienst Jeugd, Onderwijs en Samenleving (voor o.a. Leerplicht), Bureau Jeugdzorg, Jongerenloket, politie en Justitie.Jeugd, Onderwijs en Samenleving Jongerenloket

 Interventie of actie De interventie of actie kan enkelvoudig of meervoudig zijn. Een enkelvoudige interventie bestaat uit een eenmalige actie van de DOSA-regisseur, bijvoorbeeld een doorverwijzing naar een andere instantie. Bij een meervoudige interventie is sprake van een aantal acties, die er gezamenlijk voor moeten zorgen dat het probleem wordt opgelost.  Monitoring Na de interventie volgt de monitoring. Deze fase duurt meestal drie tot zes maanden. Aan het eind van de afgesproken periode bepaalt de DOSA-regisseur of het interventieplan naar wens is uitgevoerd. Zonodig kan de monitoringperiode verlengd worden.

 Filmpje

 Gezinsleden  1. dhr. L Baka ) (LautahanZoon)  , 12 jaar  2. dhr. K Baka (Kozhan) (Zoon)  , 13 jaar  3. dhr. Y Baka (Yusuf) Zoon  , 16 jaar  4. dhr. A Baka (Ahmed) (Zoon)  , 6 jaar  5. dhr. M Baka (Metz) (Zoon)  , 18 jaar  6. mw. A Batysel) (Moeder)  , 37 jaar  7. S Baka (Stuleman) (Vader)  , 40 jaar  Opschalende organisatie: Groepsaanpak i.v.m. overlast op straat.  Aanleiding Opschaling DOSA  Aangemeld door groepsaanpak:  Drie oudste kinderen met politiecontacten. O.a overlast, rijden zonder helm op scooters, oudste straatroof op 16 jarige leeftijd (moet nog voorkomen  Oudste drie kinderen probleem gedrag op school: te laat komen, verzuimen, brutaal gedrag naar leraar. Vechtpartij Kozhan op school  Moeder wordt door scholen omschreven als niet betrokken. Vader lijkt niet open te staan voor hulp 

 Korte omschrijving problematiek  Ruben van Pak je Kans ingezet voor Metz. Geeft aan dat gezin geen structuur kent. Moeder geen overwicht heeft. Vader vaak afwezig is.  Kozhan Baka actief in wijk en jongerenvoorziening met overlast, vechtpartij intimiderend gedrag naar andere toe. Trekt op met drie andere minderjarige jongens die ook bekend staan om overlast.  Geen structuur in gezin. Ouders moeilijk bereikbaar voor scholen, en BJZ en leerplicht.  Drie kinderen in dit gezin met meerdere politiecontacten. Grensoverschrijdend gedrag op school. Te laat komen, Verzuimen van school Kind van 12 jaar heeft in 2009/2010 ziekte van Hodking gehad, is genezen verklaard in  Gaaf ingezet voor analyse thuissituatie, ondersteuning ouders opvoedingsvaardigheden, structuur terugbrengen in gezin, overlast terugbrengen en geen politiecontacten.  Gaaf coach geeft aan dat ouders hulp hebben stopgezet per februari Ouders willen niet meer meewerken, vinden het te veel gedoe en vinden dat ze het zelf kunnen.  Maart 2011 overlast en gedrag lijkt alleen maar te verergeren op straat. Provocerend naar politie, maar geen strafbare feiten.

 JIJ Jongerenwerk Ijsselmonde  Talantcoach/jongerenwerker  Leerplicht  leerplichtambtenaar  Bureau Jeugdzorg Stadsregio Rotterdam  Reclassering ambtenaar  Nieuw Zuid VMBO  Zorgcoördinator  Flexusjeugdplein GAAF  Gezinscoach  Bureau Jeugdzorg Stadsregio Rotterdam  Vrijwillige ambulante zorg  Flexus Jeugdplan Pak je Kans ingezet oktober 2010 ingezet i.vm. overlast op straat en politie lit contacten bij Metz niet geleid tot minder recidive 

 Overleg even wat je zou willen doen/zou kunnen doen  Wat er mist…

 En nu als pedagogiek student of als mens  Wat valt je op