school en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Agenda week 1 Introductie thema ´school en samenleving´ Programma: inhoud en werkwijze Hoorcollege: inleiding in de theorie Werkcollege Huiswerk week 2 Terugblik week 1
Introductie in het thema
v=RKcMfQrqC7I
Eigen ervaringen Ga in gesprek met een medestudent over de tijd dat je plm 10 jaar was (10 min) Vertel elkaar hoe je dag er toen uitzag: wat deed je voordat je naar school ging? ging je alleen naar school of werd je gebracht? welke vakken, naast de cognitieve, kreeg je op school? met welke professionals of vrijwilligers had je te maken (op school, na schooltijd) werkten allebei je ouders? En wie paste op of was je alleen thuis? speelde je vaak buiten; zat je op clubs of verenigingen? Klassikaal: uitwisselen
Introductie in werkwijze Pak de studiehandleiding of draai ‘m alsnog uit. (15 min) Lees de SHL en richt je op: - Doelen van de module – wat ga je leren - Hoofdlijnen inhoud - Werkvormen - Toetsing - Organisatie van de module - (met o.a. aanwezigheidsplicht) Klassikaal: aantal studenten presenteert de SHL
Introductie: praktische afspraken over leerklimaat We starten op tijd Te laat komen: na de les bespreken met docent. 2 keer te laat komen telt als 1 keer afwezig zijn; 3 keer te laat als 2 keer enz. 2 keer afwezig: inhaalopdracht; 3 keer afwezig: geen deelname aan toetsing Werkklimaat in de klas: Laat elkaar uitspreken en luister naar elkaar Geef op de juiste wijze feedback Steek even je hand op als je wat wilt vragen of inbrengen Een betrokken, kritische en actieve deelname aan de les Suggesties of aanvullingen hierop?
Theorie Brede School: een inleiding Rotterdam, Obs de Notenkraker: Brede schoolmodel: netwerk en klassiek n=com_content&view=article&id=2&Itemid= 5
Theorie Brede School: een inleiding Groningen: de Vensterscholen Brede Schoolmodel: Multi Functionele Accommodatie (MFA) en klassiek model age=432
Theorie Brede School: een inleiding New York: Community Schools Brede Schoolmodel: MFA en klassiek
Theorie Brede School: een inleiding Zweden: brede scholen Brede Schoolmodel: het compacte model wnloads/variatie_in_brede_scholen.pdf
Hoofdlijnen theorie boek en artikelen Werken in de Brede School: bereid kinderen voor op hun toekomst en doet dat met onderwijs, opvang, opvoeding en begeleiding De Winter: bereid kinderen voor op het democratisch burgerschap Furedi; scholen zijn er om kinderen de wereld te laten begrijpen
Werkcollege 5 werkgroepen/verdeling hoofdstukken Doel: iedere werkgroep bereid een hoofdstuk voor uit ‘Werken in de brede school’ Presentaties in week 3 : pitches mbv posters
Werkcollege - kijkopdracht Kijk naar de volgende film over een Rotterdamse brede school Kijkopdracht aan de werkgroepjes: Welke partijen zijn betrokken bij deze Brede School? Aan welke maatschappelijk vraagstuk werkt deze school? Welke visie heeft deze brede school? Wat zou de aanleiding zijn om je eigen kind naar deze school te sturen? En waarom? Wat zou de aanleiding zijn om dat juist niet te doen? En waarom? Opdracht: neem deze antwoorden en opvattingen mee naar week 2
Huiswerk en terugblik Huiswerk week 2: Lees hoofdstuk 1 en speur op de volgende sites naar huidige brede scholen en hun werkwijze: Je kunt ook de sites die op de eerdere dia’s zijn genoemd gebruiken en de sites in de SHL Actualiteit artikel: etail/ /2012/08/30/Scholieren-in- Rotterdam-36-uur-naar-school.dhtml Terugblik week 1 One-minute paper: schrijf in 1 minuut op wat je het meest is bijgebleven van de afgelopen les