School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Advertisements

Workshop OGW in de klas..
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 4.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Basisschool Op De Horst
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Praktijkervaring en reflectie
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
TRENDS 2014 Hafida
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Bijeenkomst September 2015
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
SLB2 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Mijn visie op onderwijs
Schoolgroepbijeenkomst
E-learning E-health & Domotica
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedragsproblemen en stoornissen
E health, Domotica en E-learning
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

school en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa

Agenda week 1 Introductie thema ´school en samenleving´ Programma: inhoud en werkwijze Hoorcollege: inleiding in de theorie Werkcollege Huiswerk week 2 Terugblik week 1

Introductie in het thema

v=RKcMfQrqC7I

Eigen ervaringen Ga in gesprek met een medestudent over de tijd dat je plm 10 jaar was (10 min) Vertel elkaar hoe je dag er toen uitzag: wat deed je voordat je naar school ging? ging je alleen naar school of werd je gebracht? welke vakken, naast de cognitieve, kreeg je op school? met welke professionals of vrijwilligers had je te maken (op school, na schooltijd) werkten allebei je ouders? En wie paste op of was je alleen thuis? speelde je vaak buiten; zat je op clubs of verenigingen? Klassikaal: uitwisselen

Introductie in werkwijze Pak de studiehandleiding of draai ‘m alsnog uit. (15 min) Lees de SHL en richt je op: - Doelen van de module – wat ga je leren - Hoofdlijnen inhoud - Werkvormen - Toetsing - Organisatie van de module - (met o.a. aanwezigheidsplicht) Klassikaal: aantal studenten presenteert de SHL

Introductie: praktische afspraken over leerklimaat  We starten op tijd  Te laat komen: na de les bespreken met docent. 2 keer te laat komen telt als 1 keer afwezig zijn; 3 keer te laat als 2 keer enz.  2 keer afwezig: inhaalopdracht; 3 keer afwezig: geen deelname aan toetsing  Werkklimaat in de klas:  Laat elkaar uitspreken en luister naar elkaar  Geef op de juiste wijze feedback  Steek even je hand op als je wat wilt vragen of inbrengen  Een betrokken, kritische en actieve deelname aan de les  Suggesties of aanvullingen hierop?

Theorie Brede School: een inleiding Rotterdam, Obs de Notenkraker: Brede schoolmodel: netwerk en klassiek n=com_content&view=article&id=2&Itemid= 5

Theorie Brede School: een inleiding Groningen: de Vensterscholen Brede Schoolmodel: Multi Functionele Accommodatie (MFA) en klassiek model age=432

Theorie Brede School: een inleiding New York: Community Schools Brede Schoolmodel: MFA en klassiek

Theorie Brede School: een inleiding Zweden: brede scholen Brede Schoolmodel: het compacte model wnloads/variatie_in_brede_scholen.pdf

Hoofdlijnen theorie boek en artikelen  Werken in de Brede School: bereid kinderen voor op hun toekomst en doet dat met onderwijs, opvang, opvoeding en begeleiding  De Winter: bereid kinderen voor op het democratisch burgerschap  Furedi; scholen zijn er om kinderen de wereld te laten begrijpen

Werkcollege 5 werkgroepen/verdeling hoofdstukken Doel: iedere werkgroep bereid een hoofdstuk voor uit ‘Werken in de brede school’ Presentaties in week 3 : pitches mbv posters

Werkcollege - kijkopdracht Kijk naar de volgende film over een Rotterdamse brede school Kijkopdracht aan de werkgroepjes:  Welke partijen zijn betrokken bij deze Brede School?  Aan welke maatschappelijk vraagstuk werkt deze school?  Welke visie heeft deze brede school?  Wat zou de aanleiding zijn om je eigen kind naar deze school te sturen? En waarom?  Wat zou de aanleiding zijn om dat juist niet te doen? En waarom? Opdracht: neem deze antwoorden en opvattingen mee naar week 2

Huiswerk en terugblik Huiswerk week 2: Lees hoofdstuk 1 en speur op de volgende sites naar huidige brede scholen en hun werkwijze: Je kunt ook de sites die op de eerdere dia’s zijn genoemd gebruiken en de sites in de SHL Actualiteit artikel: etail/ /2012/08/30/Scholieren-in- Rotterdam-36-uur-naar-school.dhtml Terugblik week 1 One-minute paper: schrijf in 1 minuut op wat je het meest is bijgebleven van de afgelopen les