Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De Van Damschool in ontwikkeling
Gedragsproblemen
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Kandinsky College Malderburchtstraat
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Communicatie met ouders
Cursus Handelingsgericht Werken
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Groepsdynamiek 1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Netwerk IB WSNS Tilburg
Het loopbaangesprek.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Handelingsgericht werken
Ouderinformatie avond
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting

Handelingsgericht werken Effectieve leerlingbespreking Houtens 2015 Handelingsgericht werken Effectieve leerlingbespreking

BASIS VAN PASSEND ONDERWIJS IS EEN HANDELINGSGERICHTE ATTITUDE ‘ KIJKEN, WERKEN, PRATEN EN HANDELEN VANUIT ONDERSTEUNINGSBEHOEFTEN’ TRANSPARANT STAPPEN VOOR ALLE PARTIJEN DUIDELIJK NAVOLGBAAR INHOUDELIJKE OVERWEGING STAPPEN ONDERBOUWD OPBRENGSTGERICHT RESULTAATGERICHT / SMART EDUCATIEF PARTNERSCHAP MET OUDER EN KIND

ATTITUDE VAN DE LEERKRACHT BASISHOUDING WEES EEN ROLMODEL WEES DUIDELIJK IN WAT JE VAN KINDEREN VERWACHT WEES POSITIEF EN HEB HOGE VERWACHTINGEN WEES GEDULDIG, BESLIST EN CONSEQUENT WERK CONSTRUCTIEF SAMEN MET OUDERS (H)ERKEN JE AANDEEL IN RELATIES MET LEERLINGEN VRAAG OM FEEDBACK, REFLECTEER EN EXPERIMENTEER

Docenten Team is speler ! Nieuwe indeling !

Hoe verloopt leerlingbespreking in uw school? Opdracht Hoe verloopt leerlingbespreking in uw school?

1. Effectieve leerlingbespreking - Aanleiding, verwachting, doel/vragen (mentor) - Bespreking stappen (mentor) - Overzicht: +/-, recente info, stimulerende, te beinvloeden aspecten? - Analyse: verklaringen,

2 Effectieve leerlingbespreking Verschillen bij diverse docenten - Weet iedereen genoeg om de vragen te beantwoorden; zo nee, wat is er nog nodig? - Welke aanpak heeft deze leerling nodig?

3 effectieve leerlingbespreking - Welke ondersteuningsbehoeften heeft de mentor, de docenten, de ouders? - Afspraken en planning: wie, wat, wanneer, waarom, hoe? - Evaluatie bespreking!

HANDELINGSGERICHT WERKEN = EEN ATTITUDE Basis is een planmatige benadering > handelingsgericht & opbrengstgericht Gericht doel > wat heeft de jongere nodig om dat doel te bereiken? Gesprek loopt via een plan & een procedure > oplossingsgericht

Stap 1: signaleren / informatie verzamelen / analyseren Stap 2: onderwijs- en/of opvoedingsondersteuning formuleren Stap 3: plan van aanpak sport geformuleerd (wie, wat, wanneer, hoe) Stap 4: Evaluatie opbrengsten van de interventie Samen met ouders & kind

Planmatige gespreksvoering Planmatige deel (tijd / doel /...) Wat gaat / kan de jongere zelf doen? Wat kan de docent / mentor doen? Wat gaan de ouder(s) doen? Wat gaan de anderen doen?

Gesprekscontinuüm

Delfos/Socratisch .De ander is deskundig Verhaal laten vertellen denkproces ander begeleiden .attitude is beslissend: respect bescheidenheid Waardering/veiligheid Benieuwd Benoemen gevoel Meta communiceren Eerder vragen ipv zelf vertellen Ontdekkingstocht

Wie Wat Waar Wanneer Hoe Hoelang Waarom

Tips voor een goede communicatie en samenwerking met de ouders Neem de ouders serieus en heb begrip voor hun zorgen. Ouders kennen het kind het beste en weten wat wel en wat niet werkt. Benut deze informatie. Regelmatig overleg tussen de persoonlijk mentor/coach en de ouders. Neem de tijd voor dit overleg en doe het niet 'tussendoor'. Bied ook de ouders ruimte om gesprekspunten in te brengen. Beschouw de ouders als een gelijkwaardige partner, ook als de ouders een ander beeld hebben van de situatie dan school. Besef dat de ouders hun kind in andere omstandigheden meemaken. Houd rekening met negatieve ervaringen die ouders in het onderwijs en in de hulpverlening opgedaan kunnen hebben. Het kan de frustraties bij de ouders verklaren. Laat je niet verleiden om snel tips en recepten te geven aan de ouders. Een opstelling als 'deskundige' maakt een gelijkwaardige uitwisseling van informatie onmogelijk. Neem een open houding aan: defensief noch offensief. Doe geen beloften die je niet na kunt komen. Leg de afspraken vast in het leerlingendossier en kom deze afspraken na.

Houd het werken in de dynamische driehoek voor ogen: Ouders zijn onze partners kind / leerling school ouders

Gespreksonderwerpen: Doel van gesprek? Wanneer tevreden? Leerprestaties? Werkhouding (in verschillende situaties)? Sociaal-emotioneel functioneren? Creativiteit? Lichamelijk functioneren? Specifieke interesses? Wat maakt hen trots? Welke interventies werken thuis goed en zijn op school ook toe te passen? Bespreken plan van aanpak van jou als mentor en vanuit het team. Mogelijkheden en uitdagingen. Wat kan en wat niet? Wat hebben we nu afgesproken? Vastleggen, volgende afspraak maken. Bij vervolg: Wat gaat goed? Waarover maken we ons (nog) zorgen?