Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
GROEIDOCUMENT.
passend onderwijs en zorgplicht
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Overleg met directeuren van scholen 7 oktober 2014.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Netwerk IB WSNS Tilburg
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor jonge kinderen/ kleuters
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Specialistische lesplaatsen
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument Sonja Hartlief, adviseur passend onderwijs Diemen Lotte Raat, onderwijsadviseur samenwerkingsverband Amsterdam Diemen, regio Noord

Onderwerpen - hoe is de (basis- en extra) ondersteuning in Amsterdam geregeld? - korte theoretische achtergrond bij het ontwikkelingsperspectief - handelingsgericht werken en het Groeidocument - het Groeidocument in de praktijk: ervaringen van de adviseur passend onderwijs - het Groeidocument in de praktijk: ervaring van de onderwijsadviseur

hoe is de (basis- en extra) ondersteuning in Amsterdam geregeld? - Middelen voor basis- en extra ondersteuning worden vrijwel volledig doorgezet naar de schoolbesturen - relatief kleine centrale dienst van het samenwerkingsverband: directeur, 6 onderwijsadviseurs, maatschappelijk deskundigen en administratieve ondersteuning - besturen zelf verantwoordelijk voor het organiseren van extra ondersteuning - onderwijsadviseurs en maatschappelijk deskundigen pas ingeschakeld wanneer scholen en ouders willen weten of een leerling in aanmerking komt voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een vorm van speciaal (basis)onderwijs

korte theoretische achtergrond bij het ontwikkelingsperspectief Wanneer is het opstellen van een OPP verplicht? Voor leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs Voor leerlingen in het praktijkonderwijs Voor leerlingen in het speciaal basisonderwijs Voor leerlingen die extra ondersteuning krijgen in het regulier basis- en voortgezet onderwijs

Verplichte onderdelen ontwikkelingsperspectief de verwachte uitstroombestemming van de leerling (type vo of uitstroomprofiel vso); • de onderbouwing van de verwachte uitstroombestemming van de leerling. De onderbouwing bevat in elk geval een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling; • een beschrijving van de te bieden ondersteuning en begeleiding en – indien aan de orde – de afwijkingen van het (reguliere) onderwijsprogramma.

Uitgangspunten handelingsgericht werken 1. Onderwijsbehoeften staan centraal (wat heeft een kind nodig om een bepaald doel te bereiken); 2. Het gaat om afstemming en wisselwerking (wederzijdse beïnvloeding); 3. De leerkracht doet ertoe (verander je de leerkracht, dan verander je het kind); 4. Positieve aspecten zijn van groot belang (van kind, leerkracht, school, gezin: nodig om doelen te bereiken); 5. Constructieve samenwerking (ouders én leerlingen); 6. Het handelen is doelgericht (nodig om te kunnen evalueren of een plan werkt); 7. De werkwijze is systematisch en transparant (“zeggen wat we doen en doen wat we zeggen”)

Handelingsgericht werken en het Groeidocument Onderwijsbehoefte leerling en ondersteuningsbehoefte school en ouders wordt expliciet geformuleerd - prominente rol voor relevante factoren in de onderwijsleersituatie en de thuissituatie; aandacht voor de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en ouders. Maw.: kind wordt dus niet bezien vanuit een geïsoleerde positie - er wordt expliciet gevraagd naar stimulerende factoren van het kind, de onderwijsleersituatie en het gezin - de mening van de leerling wordt gevraagd. Dmv bepaalde vraagstelling worden ouders en school ‘gedwongen’ om goed voorbereid met elkaar in gesprek te gaan / verwachtingen duidelijk te hebben

Handelingsgericht werken en het Groeidocument - opstellen SMART (IO) handelingsplan als uitkomst van een bespreking. - besprekingen worden afgesloten met een ‘conclusie’: voor alle partijen duidelijk wat er gaat gebeuren. Afspraken over het vervolg worden gemaakt.

Het handelingsplan SMART(I) • Specifiek: concreet, klein, overzichtelijk • Meetbaar: het beschreven doelgedrag is waarneembaar • Acceptabel: leerkracht, leerling en ouders vinden het doel relevant • Ambitieus: het doel is gebaseerd op hoge verwachtingen • Realistisch: haalbaar gelet op de mogelijkheden en beperkingen van de leerling, het onderwijs en de ouders • Tijdgebonden: wanneer moet het doel bereikt zijn (evaluatiedatum) • Inspirerend: het doel stimuleert leerling, leerkracht en ouders tot actie

Het Groeidocument in de praktijk: ervaringen van een onderwijsadviseur Casus: - meisje, groep 5, 9 jaar, reguliere bao - psychologisch onderzoek maart 2015: PIQ=80, VIQ=62 - zorgen op meerdere ontwikkelingsgebieden (werkhouding, sociaal- emotioneel, didactisch, gedrag) - betrokken moeder doch enige belasting in de thuissituatie - leerkrachtwisselingen geweest, school nog weinig ervaring met goed vormgeven van aangepast lesstofaanbod, school bereid om kennis op gebied van differentiëren uit te breiden - inzet van arrangement: plaatsing in de Kleine Klas

Het Groeidocument in de praktijk: ervaringen van een onderwijsadviseur soms een mooie ‘doorgaande lijn’ zichtbaar duidelijk op welke gebieden de leerling extra ondersteuning nodig heeft scholen met regelmaat bereid om kritisch naar eigen handelen te kijken duidelijk welke ondersteuning door school geboden is

Het Groeidocument in de praktijk: ervaringen van een onderwijsadviseur Groeidocument wordt (te) vaak pas ingevuld op het moment dat scholen “het water aan de lippen staat” ondersteuningsbehoefte van school neemt een weinig prominente rol in te weinig nadruk op protectieve factoren: deze worden te weinig gezien als aanknopingspunten voor het handelen ouders worden te weinig betrokken bij de stappen voorafgaand aan het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring voor het sbo / so scholen zijn weinig gewend om de leerling als belangrijke bron van informatie te zien Groeidocument nodigt (nog) te weinig uit tot het SMART(I) formuleren van plannen Groeidocument (nog) niet gekoppeld aan Parnassys

Concluderend: indien Groeidocument op de ‘juiste’ wijze wordt gebruikt, is er sprake van een doorgaande lijn in de basisondersteuning – extra ondersteuning en verwijzing van leerlingen. Groeidocument biedt voldoende ruimte om de visie van ouders op de ontwikkeling van hun kind / de onderwijsbehoefte van hun kind te betrekken bij besluitvorming. Groeidocument maakt dat de leerling niet langer ‘slechts’ gevolgd wordt maar dat er meer planmatig gewerkt wordt. Groeidocument vraagt van scholen meer reflectie op eigen handelen. Maar…. Omslag van theorie naar praktijk is nog niet (volledig) gemaakt.