Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Werkveldtraining 26 september 2013
Exact competentie gericht.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Training digitale didactiek
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
RTTI – kennismaking en ervaring
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Kijken naar Kinderen Week 4
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Toekomstgericht onderwijs
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Bijeenkomst September 2015
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Daphne Keller 30 augustus 2017
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Kennisclip Web toepassingen
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Open online aansluitingsmodules statistiek
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Zelfregulatie op Cartesius2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Daphne Keller 29 augustus 2018
Portfolio, Logboek en Casus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen

Voorstellen Femke Kitslaar Docentopleider Engels. Instituutsopleider College de Brink, Goois Lyceum. Trekker Beroepsopdracht 4

Overzicht beroepsopdrachten. Semester 1 Semester 2 Jaar 1 Beroepsopdracht 1 Beelden van het onderwijs Beroepsopdracht 2. De basis van het lesgeven Jaar 2 Beroepsopdracht 3 Het effectief leren van leerlingen Beroepsopdracht 4 Kritisch gebruik maken van een methode (en toetsen) Jaar 3 Beroepsopdracht 5 Differentiatie MINOR Jaar 4 Beroepsopdracht 6 De context van de school. Beroepsopdracht 7 Praktijkonderzoek.

Ontwikkeling Beroepsopdrachten Curriculumcommissie Schrijft opzet beroepsopdrachten Per cluster wordt een trekker aangewezen. 3 clustertrekkers schrijven een halffabricaat. Halffabricaat wordt uitgewerkt door de opleidingen. Beroepsopdracht wordt geëvalueerd en bijgesteld.

Producten 2015-2016 Leerdoelen Aan het einde van deze module kan de student: Bewezen in een onderbouwde keuze maken uit bestaand lesmateriaal voor het vormgeven van zijn eigen lessen nav een systematische analyse. een lessenserie ontwerpen, uitvoeren en evalueren, met behulp van bestaand lesmateriaal en online instructie. de keuzes van het ontwerp van zijn lessenserie theoretisch verantwoorden. met behulp van videoanalyse systematisch reflecteren op de uitvoering van de lessenserie. Summatief product BO4A: Methode analyse Lessenserie en evaluatie. Een formatieve toets ontwerpen, afnemen en analyseren. Dit kan gaan om een analoge of digitale toets.   Summatief product BO4B: Toetsontwerp, afname en evaluatie.

Bo4a. Lessenserie+uitvoering+evaluatie. Bij Engels. Lessenserie van minimaal drie lessen. (constructive alignement) Communicatieve vaardigheden lessen.( lezen, luisteren, spreken, schrijven waarbij interactie centraal staat) Er wordt in het ontwerp gebruik gemaakt van bestaand lesmateriaal dat eerder geanalyseerd is om lesdoelen te bereiken. Er wordt gebruik gemaakt van minstens 1 ICT toepassing. ( PPt , Prezie, flipping the classroom, online intructie, interactieve bord ect.) De lessen worden op de stageschool uitgevoerd, gefilmd, geevalueerd en theoretisch onderbouwd. De studenten leveren de lesplannen de evaluatie, de theoretische onderbouwing en het filmmateriaal in.

Bo4B. Toetsconstructie en afname Ontwerp van een FORMATIEVE toets die aansluit bij de lessenserie. Ontwerp van een evaluatie-instrument een RUBRIC. Deze toets neemt men af op de stageschool bij dezelfde groep als de lessenserie. (het liefst aansluitend) Een verslag van de toetsconstructie en de afname onderbouwd met relevante theorie. Een verslag van de persoonlijke ontwikkeling nav de lessenserie en de toets.

Speerpunten in de Bo4. Kritisch bekijken en gebruik maken van bestaand les- en toetsmateriaal. Constructive alignement tussen lange termijn lesdoelen, lesactiviteiten en toetsing. Onderzoek: Document analyse. Zowel de methode-analyse als de toets-analyse worden objectief en systematisch geanalyseerd. ICT. Studenten worden gestimuleerd om ICT toepassingen waar mogelijk te gebruiken in hun lessenserie. Inclusief een smartboardtraining tijdens de lessen.

Waar liepen we tegen aan tijdens de eerste keer Bo4? Grootte: De opdrachten waren te groot! Nu 3 opdrachten ipv 2.Te veel onderdelen in de opdrachten. Bijv. Remediërend traject voor leerlingen ontwerpen en deze leerlingen interviewen over de toets. Timing: Bo4 valt aan het einde van het schooljaar, veel studenten hadden moeite om een lessenserie ( minstens drie lessen) plus een formatieve toets af te nemen in de praktijk nadat alle nodige informatie gegeven was. Aansluiting: Verbinding tussen lessenserie en toets was in de praktijk vaak moeilijk te realiseren. Pedagogische lijn mag sterker.

Wat merken jullie van Bo4 in de praktijk? Studenten geven een lessenserie van minimaal drie lessen plus een formatieve toets. (geen invloed op het PTA) Studenten zullen de lessen in de praktijk filmen. Studenten zullen om materiaal vragen. Methodes en toetsen voor de analyse. Studenten zullen feedback vragen op de lessenserie en de toetsen. Zij kunnen het beste de beoordelingscriteria met jullie delen. Studenten zullen experimenteren met ICT toepassingen.

Een vragen ronde mbv ICT. Ga op je device naar http://nl.padlet.com/fkitslaar/OPLIS Wachtwoord: OPLIS Wat ik echt nog wil weten over de beroepsopdracht 4 is….

Taxonomieën Validiteit (meet de toets wat je wil meten?) Soorten en functies van toetsen. (bijv. summatieve en formatieve toetsen) Taxonomieën Validiteit (meet de toets wat je wil meten?) Analoog en digitaal toetsen Betrouwbaarheid (herhaalbaarheid van toetsscore) TOETSCONSTRUCTIE ( bijv. Ontwikkeling toetsvragen). Kennistoetsen en vaardigheden toetsen

Vragen? Opmerkingen? Graag input voor aanpassing van Bo4 vanuit het perspectief van de stageschool. Wat hebben jullie tot nu toe gemerkt van de beroepsopdrachten en dan in het bijzonder beroepsopdracht 4.