Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Op reis langs de voorzieningen
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Informatieavond 22 april 2013
De historie & de toekomst
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Zelfsturing en executieve functies.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Aan de slag met de Flipped Classroom. Werken in groepen Vorm Groepen van 5/6 personen 4 vragen 25 minuten Resultaat: Inzicht krijgen in wat jullie belangrijk.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Portfolio
Wat gaan we leren in groep 5
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Kwesties rond ict verbonden
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Zakelijke ouderavond november Een terugblik Het heden De toekomst.
Return to Sender.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wjk.
Opdrachten en eindopdracht
Agnes Braam & Frank van der Vooren
en het leerlingvolgsysteem
Thema 2 Periode 1 KOP
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderinformatie avond
Koningin Julianaschool,
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Activernde didactiek & passende werkvormen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Cijferloos lesgeven bij talen
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6

Programma bijeenkomst 6 Terugkoppeling werkopdracht bij bijeenkomst 5 Actuele ontwikkelingen: opbrengstgericht werken met Engels HGW en OGW Engels in de eigen school Mini-presentaties Toelichting eindopdracht Wijs op de studentenhandleiding op ELO, waar de deelnemers het programma voor vandaag ook vooraf hadden kunnen bekijken. Licht toe dat het accent vandaag ligt op ‘schrijven’ en dus ook voor de eigen vaardigheid. Maar dat ook opnieuw het ‘spreken’ geoefend kan worden, op grond van behoeften in de groep. Als trainer probeer je deze bijeenkomst dus ook regelmatig Engelse uitdrukkingen op het bord / de flipover te schrijven, en stimuleer dat er in het Engels met elkaar wordt gecommuniceerd. Dat laatste vindt men lastiger dan Engels luisteren en spreken tegen de trainer. Een gerichte opdracht met elkaar in het Engels is al een stap verder, maar laat eens spontaan ‘English classroom speakimg’ toegepast worden, dus ook als men meningen uitwisselt, vraagt naar de pauzetijd e.d.

English time Classroom activities

Terugblik Wat hebben wij gedaan

Terugkoppeling De verwerkingsopdracht van de vijfde bijeenkomst was: Voer een speciale lees- / schrijfbegeleiding uit aan een of enkele taalzwakke leerlingen. Maak daarvan een verslag en stop dat in je portfolio. We wisselen dit met elkaar uit. Laat het huiswerk met elkaar in drietallen bespreken. Het telkens terugkerende aandachtspunt ‘spreekvaardigheid’ kan dan natuurlijk geoefend worden op eigen niveau. Het gaat nu om de taalzwakke leerlingen, misschien zelfs dyslectische kinderen: wat hebben we eraan kunnen doen in de afgelopen weken? Dit is één van de onderdelen van de eindopdracht van de module. Laat er nu goed over doorpraten, en geef aan dat – als ze het slim aanpakken – hiermee meteen de basis voor dat stuk van de eindopdracht wordt gelegd (reflectie op de uitgevoerde activiteit). Na afloop van de groepsgesprekken worden plenair conclusies getrokken. Leid dat gesprek (grotendeels) in het Engels.

Actuele ontwikkelingen Handelingsgericht werken is sinds enkele jaren een must. De invoering van de Wet Passend Onderwijs geeft een versterking van de aandacht voor HGW. Toetsen, observeren en het opstellen van groeps- en handelingsplannen zijn intussen normaal. Vraag: kunnen we het leerproces van kinderen ook voldoende begrijpen, bijvoorbeeld door diagnostische gesprekjes te voeren? Laat de deelnemers uitwisselen of ook het onderwijs in de Engelse taal voldoet aan de kenmerken van HGW: cyclisch-planmatig, met aanpassing van de instructie en oefenstof aan het niveau van het kind. De vraag hoort bij een recente stroming in het onderwijs ‘Visible learning’ van John Hattie. De trainer kan een youtube filmpje van John Hattie vertonen (ze zijn in het Engels), die aangeeft dat zijn jarenlang onderzoek aantoont dat leraren echt effectief onderwijs geven als ze het denk- en leerproces van kinderen zichtbaar kunnen maken, in toetsen (zie bijv. op ons terrein: de Language Ladder) en door middel van gesprekjes met kinderen waarin je ontdekt hoe ze denken en leren.

Visible Learning John Hattie zijn jarenlang onderzoek aantoont dat leraren echt effectief onderwijs geven als ze het denk- en leerproces van kinderen zichtbaar kunnen maken, in toetsen en door middel van gesprekjes met kinderen waarin je ontdekt hoe ze denken en leren. https://www.youtube.com/watch?v=9ousr8uKosk

HGW en OGW Het streven naar een permanente verhoging van de prestaties van kinderen wordt steeds belangrijker gevonden in het onderwijsveld. Met opbrengstgericht werken. http://www.leraar24.nl/video/2957 Het werken binnen het kunnen van het kind (HGW) http://www.leraar24.nl/video/3408 Na een korte plenaire bespreking van de bovenste twee punten kan het derde punt als vraag voor drietallen worden meegegeven. Bedoeling: na een kwartier levert ieder drietal een flap aan waarop concreet staat wat OGW en HGW betekent voor het onderwijs in het Engels. Dit is een aanzet voor het laatste onderdeel van de eindopdracht van deze module: kom met aanbevelingen voor verbetering van het onderwijs in het Engels op de eigen school. Geef aan dat dit meteen gebruikt kan worden bij de eindopdracht van dit dagdeel.

HGW en OGW De combinatie HGW en OGW: ook het onderwijs in het Engels is daarmee gebaat. Hoe verbeter je het onderwijs in het Engels zodat het voldoet aan kenmerken van HGW en OGW?

Ontwikkelplan Welk doel wil ik bereiken: Voor mezelf (eigen vaardigheid) Voor m’n groep? Voor de school? Hoe ga ik aan de slag om die doelen te bereiken? Wat en wie heb ik daarvoor nodig? Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Hoe kom ik erachter of de doelen behaald zijn? Dit POP/PAP vloeit logisch voort uit de voorafgaande vragen. Het is ook meteen een onderdeel van de eindopdracht.

Eindopdracht Lever op de ELO een portfolio aan met: De praktijkopdrachten van deze module Lesactiviteit (met reflectie) Lesactiviteit aan de hand van methode Stuk voor nieuwsbrief Engels en taalzwakke of dyslectische leerlingen Een niveaubepaling van je eigen taalvaardigheid op de Language Ladder (de 4 domeinen) aan het eind van de module, voorzien van een POP/PAP waarin je planmatig aan de slag gaat met verbetering van je eigen vaardigheid. Aanbevelingen voor de eigen school met betrekking tot opbrengstgericht onderwijs in de Engelse taal. Laat de studenten een termijn van 6 schoolweken nemen voor het inleveren van deze stukken. Alle opdrachten zijn aan bod gekomen in de module, het moet nu nog slechts goed worden beschreven en overzichtelijk ingeleverd.

Mini-Presentaties Your turn! Zorg voor testopdrachten bij ieder van deze 4 vaardigheden, zodat de deelnemers aan de slag gaan met het (opnieuw) bepalen van hun vaardigheden. Het is de bedoeling dat ze een stand van zaken zien van hun niveau op elk van de 4 vaardigheden (zie de eindopdracht).

Afsluiting Evaluatie Afspraken Evalueren, afspraak maken dat de eindopdrachten via de ELO aan de trainer worden gestuurd (dropbox op de ELO), en – mits binnen 6 schoolweken ingeleverd – dat ze dan binnen 3 weken van feedback worden voorzien via de ELO. Vervolgens elkaar bedanken en succes wensen.

Thank you