Hoe verantwoord je je Financiële positie ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

DELFT, 7 NOVEMBER 2011 STUDIEBIJEENKOMST ADELBERTKERK mr. Petra M.M. Stassen
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Workshopronde Woensdag 18 april
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
De rekenkamer van Venlo
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Krimpen met perspectief
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Bestuur Vlietlandcollege
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
REA en kleine gemeenten
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Ruimte voor verpleeghuizen
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Bekostiging residentiële leerlingen
ALV - sessie Financiën November
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Penningmeester KBO 10 december 2013 KBO OVERIJSSEL.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Financiën Aandachtspunten bij de komst van nieuwkomers Mark Ruitenbeek
Verdieping Timemanagement
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Kunst en kunde van het lobbyen
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Verbeteren inzicht in structureel begrotingssaldo
Blik op de toekomst Annet van Zon Branche Jeugdzorg Gelderland Bestuurlijke conferentie 23 mei.
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Presentatie bedrijfsplan
Bestuur Vlietlandcollege
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Transcript van de presentatie:

Hoe verantwoord je je Financiële positie ? Conferentie Antwoorden bij Verantwoorden Hoe verantwoord je je Financiële positie ?

Hoe verantwoorden? Staat van baten en lasten inzet van ontvangen middelen t.o.v. begroting mogelijkheden om aan te passen aan veranderende omstandigheden Balans (cumulatief)verschil ontvangen middelen en uitgaven per einde jaar mogelijkheden om bij onveranderd beleid continuiteit te waarborgen Continuïteitsparagraaf wat is bestuurlijke doorkijk naar toekomst, hoe ga je om met veranderde omstandigheden

Hoe verantwoorden? Conform de Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs (RJO) letterlijk de geest van de wet en regeling Bijv digitaal lesmateriaal

Waarom verantwoorden? Om een ander aan te tonen dat het (financiële) beleid en positie gericht is op onderwijskwaliteit in het heden, nabije en verre toekomst. Regels (RJO) zijn er om je te verantwoorden over de inzet van de ontvangen middelen ten behoeve van het onderwijs

Waarom verantwoorden? Vraagt om heldere kijk op onderwijskwaliteit: Wat is onderwijskwaliteit? Wat heb je nodig? Wat kost dat? Hoe maak je resultaten zichtbaar? Hoe organiseer je dat in continuïteit? Wat is het effect van de omgevingsfactoren?

Hoe verantwoorden? Wat is onderwijskwaliteit? Omschrijving van wat binnen jouw organisatie daaronder wordt verstaan, speerpunten beleid Wat heb je nodig? Personeel in relatie tot aantal leerlingen, vakdifferentatie Materiële zaken Wat kost dat? Doorrekening van hetgeen nodig is (personeel en materieel)

Hoe verantwoorden? Hoe maak resultaten zichtbaar? Omschrijving van hetgeen jouw organisatie heeft gekozen als meetbare resultaten en wat zijn de resultaten Hoe organiseer je dat in continuïteit? Wat is het effect van krimp en/of uitstroom van personeel, is er sprake van flexibiliteit, huisvestingskosten Wat is het effect van de omgevingsfactoren? Hoe ga je om met onzekerheden als omvang gelden vanuit Rijk en gemeenten, passend onderwijs, maatschappelijke ontwikkelingen

Hoe verantwoorden? Eerst bepalen wat je wilt verantwoorden over jullie beleid inzake onderwijskwaliteit daarna de wettelijke verplichtingen uit de RJO

Terug naar de kern... Jij wilt het beste voor alle leerlingen Jij weet hoe je dat moet bereiken Jij verantwoordt welke middelen je daarvoor inzet

Terug naar de kern... Een complete verantwoording van de financiele positie bevat: Doelstellingen : inhoudelijk vanuit strategisch beleidsplan Omstandigheden : stabiel variabel Activiteiten : wat heb je gedaan om te bereiken en wat had je daarvoor nodig vanuit strategisch beleidsplan, jaarplan Confrontatie : resultaten wel of niet bereikt, objectief meetbaar Toekomst : jullie beleidskeuzes bij de veranderde omstandigheden

Verantwoord financiele positie vanuit heldere kijk op onderwijskwaliteit verleidelijk verantwoorden !

Door het verantwoorden over financiën heb ik minder tijd over voor onderwijskwaliteit

Financiële verantwoording zegt alleen iets over het verleden

Ik voldoe aan de RJO dus ik heb een goede verantwoording van de financiële positie

De balans is het belangrijkste onderdeel als het gaat om beoordeling continuïteit

Jolanda Joore Ervaring: 20 jaar registeraccountant waarvan 12 jaar in onderwijs (PO en VO) Bestuurder van PO instelling met 24 scholen Lid Raad van Toezicht van PO instelling Adviseur van onderwijsinstelling (financieel, organisatie, strategisch) Type: altijd gericht op achtergrond, beleid, verhaal achter cijfers, motivatie, belangen

Vragen later: 06-21808800 Presentatie ontvangen: jolanda.joore@dyade.nl