Nieuwe opleiding(svisie) RevaKi

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
De deelnemers over 16 stellingen
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
CBE: Centra voor Basiseducatie
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel.
Eerstejaarsproblemen
Workshop evalueren Dcp
Verkorte bachelor vs. Voorbereidings- programma. Op dit moment Bachelor VK: 84 sp o 71 sp 1 e fase o 13 sp 2 e fase (in combinatie met 1 e master)
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Bijeenkomst September 2015
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
De driehoeksverhouding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Nieuwe bachelor RevaKi
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Cijferloos lesgeven bij talen
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Nieuwe opleiding(svisie) RevaKi Informatiesessie voor docenten eerste bachelorfase Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie

Competenties van kinesitherapeuten

Competenties kinesitherapeuten Zorgverlener Beroepsontwikkelaar Vorser Manager Nationale Raad voor Kinesitherapie, 2010

Bacheloropleiding

Doelstelling bacheloropleiding Studenten met een actieve attitude om hun leerproces zelf mee in de hand te nemen, gestuurd en gefaciliteerd door docenten, waarbij verwacht wordt dat ze de nodige flexibiliteit aan de dag kunnen leggen. Studenten vormen zodat zij voldoende zelfzekerheid en de nodige competenties bezitten om de masteropleiding aan te kunnen vatten Klinisch: klaar zijn om stages aan te vatten Basiskennis verschillende deeldomeinen kinesitherapie Communicatie (schriftelijk en mondeling) met patiënten en/of andere (zorg)beroepen Masterproef: klaar zijn om met grote mate van zelfstandigheid de masterproef aan te vatten

Competenties bachelor Rol als zorgverlener

Competenties kinesitherapeuten Zorgverlener Beroepsontwikkelaar Vorser Manager Nationale Raad voor Kinesitherapie, 2010

Rol als zorgverlener: competenties Screenen, kinesitherapeutisch diagnosticeren, plannen, therapeutisch handelen en preventief handelen. Klinisch redeneren voor niet-complexe aandoeningen binnen verschillende subdomeinen van de kinesitherapie. Praktische vaardigheden in verschillende deeldomeinen van de kinesitherapie: Op een veilige en inhoudelijk correcte manier patiënten onderzoeken Eenvoudige praktische handelingen uit te voeren.

Rol als zorgverlener: competenties Op een correcte manier (mondeling of schriftelijk) rapporteren naar derden en de patiënt Daarom worden volgende elementen extra benadrukt in het bachelorprogramma: De studenten zijn in staat om het klinisch taalgebruik aan te passen aan de patiënt om hem zo duidelijke informatie en instructies te kunnen geven. De studenten houden hierbij rekening met elementen van inter-persoonlijke verbale en non-verbale communicatie. De studenten zijn in staat om correct en duidelijk te communiceren met andere zorgverleners over patiënten met niet-complexe aandoeningen. De studenten zijn in staat om een bondig, correct en duidelijk verslag te maken van een observatie (bv. patiëntenverslag, verslag van een practicum…), zowel op inhoudelijk als vormelijk vlak.

Rol als zorgverlener: competenties Zich een correcte, professionele houding aanmeten. Dit uit zich in een aantal aspecten, waaronder ook wijze van communiceren: De studenten hebben de attitude om alle communicatie in het kader van hun opleiding, te verzorgen. Onderscheid informele communicatie (met familie, vrienden…) - formele communicatie met leden van het academisch en administratief/technisch personeel, stageleiders,….. De opleiding acht algemene persoonsvorming van groot belang Via de vakken binnen het blok “mens en maatschappij” Via het besteden van aandacht aan algemeen menselijke aspecten van de patiënt Confrontatie met de eigen future self

Wat te onthouden? Er zijn drie rollen die een kinesitherapeut moet invullen Zorgverlener: Klinisch redeneren en vaardigheden beheersen Correct communiceren Een correcte, professionele attitude beheersen

Inhoudelijke invulling nieuwe programma Rol als zorgverlener

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Eerste fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Natuurwetenschappen Chemie en inleiding tot de biologische chemie Moleculaire celbiologie Natuurkunde en inleiding tot de biomechanica Biomedische wetenschappen Functionele anatomie Inleiding tot de ziekteleer Ontwikkelingskinesiologie Zie ook algemeen academische vorming

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Eerste fase Inspanningsfysiologie, inwendige aandoeningen BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Natuurwetenschappen Chemie en inleiding tot de biologische chemie Moleculaire celbiologie Natuurkunde en inleiding tot de biomechanica Biomedische wetenschappen Functionele anatomie Inleiding tot de ziekteleer Ontwikkelingskinesiologie Zie ook algemeen academische vorming

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Eerste fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Natuurwetenschappen Chemie en inleiding tot de biologische chemie Moleculaire celbiologie Natuurkunde en inleiding tot de biomechanica Biomedische wetenschappen Functionele anatomie Inleiding tot de ziekteleer Ontwikkelingskinesiologie Musculoskeletale revalidatie, pediatrie, neurologie Zie ook algemeen academische vorming

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Eerste fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Natuurwetenschappen Chemie en inleiding tot de biologische chemie Moleculaire celbiologie Natuurkunde en inleiding tot de biomechanica Biomedische wetenschappen Functionele anatomie Inleiding tot de ziekteleer Ontwikkelingskinesiologie Meerdere klinische leerlijnen Zie ook algemeen academische vorming

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Eerste fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Natuurwetenschappen Chemie en inleiding tot de biologische chemie Moleculaire celbiologie Natuurkunde en inleiding tot de biomechanica Biomedische wetenschappen Functionele anatomie Inleiding tot de ziekteleer Ontwikkelingskinesiologie Niet tolereerbaar Zie ook algemeen academische vorming

Rol als zorgverlener: invulling in programma Eerste fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Revalidatiewetenschappen Algemene revalidatiewetenschappen Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken Stage Bewegingsactiviteiten in een therapeutische context Werkveldoriëntatie miv communicatie en toegepaste ethiek Mens en maatschappij Psychologie Overzicht van de wijsbegeerte

Rol als zorgverlener: invulling in programma Eerste fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Revalidatiewetenschappen Algemene revalidatiewetenschappen Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken Stage Bewegingsactiviteiten in een therapeutische context Werkveldoriëntatie miv communicatie en toegepaste ethiek Mens en maatschappij Psychologie Overzicht van de wijsbegeerte Link met anatomie! Klinische vakken!

Rol als zorgverlener: invulling in programma Eerste fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Revalidatiewetenschappen Algemene revalidatiewetenschappen Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken Stage Bewegingsactiviteiten in een therapeutische context Werkveldoriëntatie miv communicatie en toegepaste ethiek Mens en maatschappij Psychologie Overzicht van de wijsbegeerte Algemene vorming en persoonsvorming

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Tweede fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Biomedische wetenschappen Neuroanatomie, neurofysiologie en motorisch leren Biomechanica deel 2 Orgaananatomie en –fysiologie Inspanningsfysiologie

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Link met anatomie Neurologische aandoeningen Tweede fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Biomedische wetenschappen Neuroanatomie, neurofysiologie en motorisch leren Biomechanica deel 2 Orgaananatomie en –fysiologie Inspanningsfysiologie

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Tweede fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Biomedische wetenschappen Neuroanatomie, neurofysiologie en motorisch leren Biomechanica deel 2 Orgaananatomie en –fysiologie Inspanningsfysiologie Musculoskeletale, pediatrie,neurologische aandoeningen

Rol als zorgverlener: Natuurwetenschappen en biomedische wetenschappen als basis voor klinische leerlijnen Tweede fase BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Biomedische wetenschappen Neuroanatomie, neurofysiologie en motorisch leren Biomechanica deel 2 Orgaananatomie en –fysiologie Inspanningsfysiologie Inwendige aandoeningen Sportkinesitherapie

Rol als zorgverlener: invulling in programma Tweede fase Voorbeeld van klinische leerlijn BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDEEL Revalidatiewetenschappen Algemene revalidatiewetenschappen Pijn Anatomie: palpatie en dissecties Kinesitherapeutisch handelen 3: Specifieke behandelingstechnieken Musculoskeletale aandoeningen Traumatologie en reumatologie Onderste lidmaat Geestelijke gezondheidszorg Revalidatie bij psychopathologische aandoeningen Geriatrische aandoeningen Veroudering: van senior naar patient Stage Aangepaste bewegingsactiviteiten miv didactiek

Rol als zorgverlener: invulling in programma Derde fase BLOK LEERLIJN OPO Revalidatiewetenschappen Musculoskeletale aandoeningen Revalidatie Bovenste lidmaat Revalidate wervelkolom Inwendige aandoeningen Respiratorische en internistische revalidatie Revalidatie bij cardiovasculaire aandoeningen Pediatrie Neurologische ontwikkeling en neuropediatrische revalidatie Neurologische Aandoeningen Ziekteleer en onderzoek van de neurologische patiënt Neuromotorische revalidatie bij volwassenen Stage De patient in een multidisciplinaire context Mens en maatschappij Religie, zingeving en levensbeschouwing

Advies werk- en toetsvormen Rol als zorgverlener

Rol als zorgverlener: werkvormen Klinisch redeneren Casuïstiek ondersteund door beeldmateriaal Studenten moeten leren kijken naar wat goed of fout is in het functioneren van patiënten Lesmethode studenten actief aan het werk zet is gewenst. Studenten stimuleren om lessen grondig voor te bereiden (bv. a priori bekijken van videomateriaal,…) Studenten moeten voldoende feedback ontvangen (bv. groepsfeedback door expert tijdens de les) Bij voorkeur in kleinere groepen

Rol als zorgverlener: werkvormen Praktijkvaardigheden Lessen hebben tot doel praktische vaardigheden aan te leren. Zowel klinisch handelen alsook leren communiceren naar patiënten toe Studenten krijgen voortdurend feedback krijgen tijdens de lessen over de kwaliteit en voortgang van hun vaardigheden. Docenten stimuleren om te oefenen buiten de praktijklessen, al dan niet ondersteund door tussentijdse toetsen. Ook aandacht voor communicatie en overbrengen van informatie

Rol als zorgverlener: toetsvormen Klinisch redeneren Het examineren situeert zich maximaal op het niveau van analyseren, in derde fase eventueel op het niveau van synthetiseren. Examens mondeling of schriftelijk worden afgenomen Aanbieden van videomateriaal (centrale projectie, PC,…) Voorbeelden van type vragen: Open vragen waarbij studenten hun redeneerproces toe lichten Gesloten vragen (bv. multiple choice, multiple answer,…) waarbij het examen dusdanig wordt opgesteld dat doorheen verschillende vragen studenten verder worden uitgedaagd (waterval systeem). Aanbieden van meer complexe vragen waarin steeds bijkomende informatie wordt aangeboden. Aanbieden van gesloten vragen, met mogelijkheid tot verantwoorden van de keuze……

Rol als zorgverlener: toetsvormen Praktijkvaardigheden Mogelijke overwegingen met betrekking tot toetsen die docenten kunnen maken: Al dan niet includeren van procesevaluatie. De opleiding hecht er heel veel belang aan dat er voldoende tussentijdse evaluaties gebeuren. Dit kan door inclusie van feedback of formele toetsmomenten. Eindevaluatie tijdens de lessenreeks. Eindevaluatie tijdens de examenreeks.

Rol als zorgverlener: werk- en toetsvorm Communicatie Eerste bachelorfase Aanleren basisvaardigheden aspecten van (verbale en non-verbale) communicatie Evalueren op het niveau van “kennen” en “begrijpen”. De basisvaardigheden communicatie eerste maal “toegepast” tijdens de observatiestage en daaraan verbonden opdracht. Tweede en derde bachelorfase Tijdens klinisch georiënteerde opleidingsonderdelen met praktijkexamen: Evalueren communicatie met medestudenten in een rollenspel

Rol als zorgverlener: werk- en toetsvorm Communicatie Derde bachelorfase Informatie synthetiseren en, indien van toepassing, in een verslag weer te geven. Docenten zorgen voor duidelijke instructies hoe dit moet gebeuren. Ultieme voorbeeld: maken van een patiëntenverslag voor het opleidingsonderdeel “De patiënt in de complexe klinische setting”, Maar kan ook worden geïntroduceerd in klinisch-gerichte opleidingsonderdelen.

Take home message (basis)vakken 1ste fase Er zijn drie rollen Elk OPO heeft een functie binnen de opleidingsfase, maar ook als voorbereiding op leerlijnen Deel dit mee tijdens uw eerste les! Draag mee – in mate van mogelijke – aan het vormen van een actieve attitude bij studenten

Competenties bachelor Rol als manager

Competenties kinesitherapeuten Zorgverlener Beroepsontwikkelaar Vorser Manager Nationale Raad voor Kinesitherapie, 2010

Rol als manager: competenties Volgens Nationale Raad voor Kinesitherapie, Beroeps- en Competentieprofiel van de kinesitherapeut in België, p. 24: Het eigen werk effectief en doelmatig te organiseren Werkt samen met collega’s en andere professionals in de zorgverlening. Draagt bij tot de bedrijfsvoering en optimalisatie van werkprocessen met het oog op handhaving en verbetering van het functioneren van de praktijk. De bacheloropleiding enkel gericht op het effectief en doelmatig organiseren van het eigen werk (of groepswerk). Dit vertaalt zich in: Timemanagement uitwerken opdrachten, naleven deadlines,.... Op een zakelijke, correcte en duidelijke manier te communiceren met leden van het academisch en administratief personeel en andere personen waarmee ze communiceren in het kader van hun opleiding.

Rol als manager: competenties De competenties rond ondernemen worden niet uitgewerkt in de bacheloropleiding. Wel aandacht aan: Basisbeginselen van recht Basisprincipes van de sociale zekerheid.

Inhoudelijke invulling Rol als manager

Rol als manager: invulling programma BLOK LEERLIJN OPO Blok Stage Stage Werkveldorientatie miv basisbeginselen communicatie en toegepaste ethiek Aangepaste bewegingsactiviteiten miv didactiek De patient in een multidisciplinaire context Blok Mens en maatschappij Basisbeginselen van recht voor kinesitherapeuten

Rol als manager: geven en opvolgen van opdrachten Werkvorm/toetsvorm Rol als manager: geven en opvolgen van opdrachten

Opdrachten Competenties: Eigen werk organiseren / Zelfstandigheid Rapporteringsvaardigheden Schrijfvaardigheden Extra uitdaging: e-portfolio voor de stageleerlijn doorheen hele bachelor

Opdrachten Competenties: Eigen werk organiseren / Zelfstandigheid Flipped class room Competenties: Eigen werk organiseren / Zelfstandigheid Rapporteringsvaardigheden Schrijfvaardigheden Extra uitdaging: e-portfolio voor de stageleerlijn doorheen hele bachelor

Opdrachten Competenties: Eigen werk organiseren / Zelfstandigheid Rapporteringsvaardigheden Schrijfvaardigheden Extra uitdaging: e-portfolio voor de stageleerlijn doorheen hele bachelor Alle OPO’s met opdrachten

Take home message INDIEN OPDRACHTEN: Graag informatie aan Kris Neyens wanneer ingepland Zo krijgt POC duidelijk overzicht van taakbelasting Indien mogelijk afstemming met collega docenten per semester Voorzie voldoende tijd voor studenten om deze te vervoleindigen Er moet feedback worden voorzien! Inhoudelijk en vormelijk (als gepast) Graag informatie aan Kris Neyens welk feedback type Voeg de informatie duidelijk toe aan uw introductiepresentatie!

Opdrachten: types Facultatieve opdracht i.f.v. les Essentiële opdracht i.f.v. les Verslag (beperkte creativiteit) Paper/opdracht met creativiteit

Competenties bachelor Rol als beroepsontwikkelaar/vorser

Competenties kinesitherapeuten Zorgverlener Beroepsontwikkelaar Vorser Manager Nationale Raad voor Kinesitherapie, 2010

Beroepsontwikkelaar/vorser: Competentie Nationale Raad voor Kinesitherapie: De kinesitherapeut behoudt, verbetert en waarborgt de kwaliteit van hulpverlening. De therapeut draagt bij tot ontwikkeling, profilering en maatschappelijke legitimering van het beroep Vertaling naar de opleiding: Het “leren leren” van de studenten (levenslang leren) Het aanleren van een kritische wetenschappelijke houding Het verwerven van kennis en inzichten op het niveau van basiswetenschappen en onderzoeksmethoden.

Inhoudelijke invulling Rol als beroepsontwikkelaar/vorser

Beroepsontwikkelaar: invulling programma BLOK LEERLIJN OPLEIDINGSONDERDELEN Onderzoeksmethodologie onderzoek Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, deel 1 Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, deel 2 Onderzoeksvaardigheden in de revalidatiewetenschappen

Werkvorm en toetsvorm

Rol als beroepsontwikkelaar/vorser Basiswetenschappen Getoetst op het niveau van kennen, begrijpen, toepassen en analyseren. In het kader van de studentenaantallen is het te begrijpen dat voor basiswetenschappelijke vakken eventueel minder activerende types van onderwijs worden gebruikt. In dat geval moet het toetsen ook conform de gehanteerde onderwijsvorm zijn.

Rol als beroepsontwikkelaar/vorser Academisch taalgebruik Eerste fase Kennis van en inzicht in vormen van wetenschappelijk rapporteren. Dit wordt gedoceerd aan de studenten en evaluatie hiervan situeert zich op het niveau van “kennen” en “begrijpen”.

Rol als beroepsontwikkelaar/vorser Tweede fase Docenten geven duidelijke instructies Bv. maken van een presentatie, samenvatten informatie uit een eenvoudig wetenschappelijk artikel,….) Bv. vormelijke instructies (cf richtlijnen journal) De kennis van en het begrijpen van vormelijke regels wordt getoetst en door de student toegepast in de opdrachten. Bij evaluatie van opdrachten wordt nagegaan of studenten de regels met betrekking tot schriftelijk rapporteren correct hebben toegepast. Feedback niet enkel op inhoudelijke aspecten, maar ook op vormkenmerken. Vormkenmerken kunnen verschillen naargelang het opleidingsonderdeel Aanvaarden van diversiteit in vormen van rapportering een belangrijk element is in het academisch leerproces.

Rol als beroepsontwikkelaar/vorser Derde fase Integratief toetsen van een uitgevoerd (beperkt) onderzoek [poster, presentatie]. Dit wordt getoetst in het opleidingsonderdeel “onderzoeksvaardigheden”. De opleiding toetst integratief (bv. binnen onderzoeksvaardigheden) de mogelijkheid van de student om op basis van een uitgevoerd (beperkt) onderzoek, schriftelijk te rapporteren en samen te vatten (zowel wetenschappelijk als populair).

Take home message Indien papers lezen in kader van lessen: Stem af met collega’s onderzoeksmethoden wat kan verwacht worden van studenten U mag correct taalgebruik vragen aan studenten Er bestaat een tool (TaalVast) voor studenten Wel duidelijk includeren in uw opdracht Als gevraagd: ook beoordelen/feedback

Samenvattend overzicht nieuwe bachelorcurriculum

Eerste bachelorfase SP Chemie en inleiding tot de biologische chemie 3 Moleculaire celbiologie 9 Natuurkunde en inleiding tot de biomechanica 8 Functionele Anatomie NT Inleiding tot de ziekteleer 4 Psychologie Overzicht van de wijsbegeerte Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie 5 Ontwikkelingskinesiologie Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken Bewegingsactiviteiten in een therapeutische context Werkveldoriëntatie miv communicatie en toegepaste ethiek Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, deel 1 TOTAAL 60 Voldoet de opleiding aan de vereisten inzake het aantal opleidingsonderdelen (ideaal niet meer dan gemiddeld 10, maximum 14 per fase)? https://www.kuleuven.be/curriculumontwikkeling/intranet/procedures/docs/checklist.docx

Tweede bachelorfase SP Orgaananatomie en -fysiologie 6 Neuro-anatomie, neurofysiologie en motorisch leren 8 Biomechanica deel 2 4 Inspanningsfysiologie Anatomie: palpatie en dissecties Revalidatie bij psychopathologische aandoeningen 5 Musculoskeletale revalidatie: traumatologie en reumatologie Musculoskeletale revalidatie: onderste lidmaat Aangepaste bewegingsactiviteiten miv didactiek Pijn 3 Veroudering: van senior naar patiënt Kinesitherapeutisch handelen 3: specifieke behandelingstechnieken Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, deel 2 TOTAAL 60

Derde bachelorfase SP Biomechanica deel 3: kinesiologie van de beweging – theorie en praktijk 4 Basisbeginselen van recht voor kinesitherapeuten 3 Religie, zingeving en levensbeschouwing Musculoskeletale revalidatie: bovenste lidmaat 5 Musculoskeletale revalidatie: wervelkolom 9 Respiratorische en internistische revalidatie 6 Revalidatie bij cardiovasculaire aandoeningen Ziekteleer en onderzoek van de neurologische patiënt 7 Neuromotorische revalidatie bij volwassenen Neurologische ontwikkeling en neuropediatrische revalidatie De patiënt in een multidisciplinaire context Onderzoeksvaardigheden in de revalidatiewetenschappen Totaal 60

Domeinspecifieke leerresultaten

DLR WAAR IN PROGRAMMA? 1. Inzicht in natuurwetenschappen, biomedische wetenschappen en humane wetenschappen relevant voor het toepassingsdomein RevaKi Alle OPO’s onder natuurwetenschappen, biomedische wetenschappen, mens en maatschappij 2. Inzicht in de bouw, onwikkeling en functioneren van de mens Functionele anatomie Ontwikkelingskinesiologie Biomechanica (3 delen) Klinische OPO’s 3. Inzicht in oorzaken, klinische verschijnselen, preventie en behandelingsprincipes van algemene en domeinspecifieke gezondheidsproblemen Alle klinische OPO’s Inleiding tot de ziekteleer

DLR WAAR IN PROGRAMMA? 4. Op een duidelijke en gestructureerde wijze communiceren als zorgverlener binnen een opleidingscontext Stageleerlijn Klinische leerlijnen 5. Een screening en kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren 6. Inzicht hebben in gezondheidsbevorderend gedrag Klinische leerlijnen, miv inleiding tot de ziekteleer 7. Op basis van klinisch redeneren een kinesitherapeutische diagnose stellen en een behandelingsplan opstellen

DLR WAAR IN PROGRAMMA? 8. Vanuit een professionele ingesteldheid nauwgezet werken, communiceren en reflecteren E-portfolio Specifieke werkwijze opdrachten Communicatie over het algemeen 9. Kennis van structuur en actoren binnen gezondheidszorg Basisbeginselen van recht voor kinesitherapeuten 10. In staat zijn relevante internationale wetenschappelijke informatie verzamelen en interpreteren Onderzoeksleerlijn Alle OPO’s waarin relevant 11. Onderzoeksmethoden toepassen op basis van een onderzoeksvraag 12. Op een duidelijke en gestructureerde wijze mondeling en schriftelijk communiceren in een wetenschappelijke context Alle OPO’s met opdracht en mondeling rapporteren Onderzoeksvaardigheden

DLR binnen sjabloon eerste les Vraag aan docenten: Koppel uw OPO aan de competentie van de therapeuten Koppel uw OPO aan de leerlijn Koppel uw OPO aan de DLR’s Helpt om het OPO te kaderen

Van oud naar nieuw Studiepuntsgrenzen

Van bachelor 1 naar bachelor 2 Vanaf 40 sp verworven: goede diplomakansen, doorgaans zonder vertraging: Uitdovend programma

Enkel studenten zonder studieduurvertraging in uitdovend programma  nog extra studiepuntsgrenzen Van bachelor 2 naar 3: 107 (AJ 2015-16) Van bachelor 3 naar master 1: 173 (AJ 2016-17)

Extra aandachtspunten

Toetsbeleid: Facultair beleid wordt gevolgd Zie mail decaan ivm verbetersleutel en toetsmatrijzen In loop van eerste semester kunnen doelstellingen geoptimaliseerd worden als nodig

Implementatie

Implementatie In 3 jaren 2015-2016 2016-2017 2017-2018 1e bachelorfase Nieuw 2e bachelorfase Oud 3e bachelorfase 2018-2019 2019-2020 1e masterfase Nieuw 2e masterfase Oud

1e bachelor oud versus nieuw: samengevat L00A3A Chemie L00A4A Moleculaire celbiologie L00A2B Natuurkunde en biomechanica (∆ contacturen) L02A6A Inleiding tot de ziekteleer L00A0A Psychologie L00A1B Overzicht van de wijsbegeerte L07A7A Onderzoeksmethoden 1 L01A4C Functionele anatomie L01A4D Functionele anatomie (-2 sp) L02A7D AEBT (9 sp) L04J3A Kine. Handelen 1 (5 sp) L04J6A Kine. Handelen 2 (3 sp) L08J2A werkveldoriëntatie (4 sp) L02A9A ABA 1 L02A9B BA in therap context (-2 sp) ∑ = 58 sp ∑ = 57 sp L04J1A Ontwikkelingskinesiologie ∑= 60 sp

1e bachelor oud versus nieuw: samengevat L00A3A Chemie L00A4A Moleculaire celbiologie L00A2B Natuurkunde en biomechanica (∆ contacturen) L02A6A Inleiding tot de ziekteleer L00A0A Psychologie L00A1B Overzicht van de wijsbegeerte L07A7A Onderzoeksmethoden 1 L01A4C Functionele anatomie L01A4D Functionele anatomie (-2 sp) L02A7D AEBT (9 sp) L04J3A Kine. Handelen 1 (5 sp) L04J6A Kine. Handelen 2 (3 sp) L08J2A werkveldoriëntatie (4 sp) L02A9A ABA 1 L02A9B BA in therap context (-2 sp) L04J1A Ontwikkelingskinesiologie ∑ = 58 sp ∑ = 60 sp Groene OPO’s: Worden ingeboekt zowel in uitdovend als nieuw programma Studentenlijst nakijken op volledigheid (u krijgt overzicht na afsluiting ISP)

1e bachelor oud versus nieuw: samengevat L00A3A Chemie L00A4A Moleculaire celbiologie L00A2B Natuurkunde en biomechanica (∆ contacturen) L02A6A Inleiding tot de ziekteleer L00A0A Psychologie L00A1B Overzicht van de wijsbegeerte L07A7A Onderzoeksmethoden 1 L01A4C Functionele anatomie L01A4D Functionele anatomie (-2 sp) L02A7D AEBT (9 sp) L04J3A Kine. Handelen 1 (5 sp) L04J6A Kine. Handelen 2 (3 sp) L08J2A werkveldoriëntatie (4 sp) L02A9A ABA 1 L02A9B BA in therap context (-2 sp) ∑ = 58 sp ∑ = 57 sp Gele OPO’s: kunnen door zeer beperkt aantal studenten “uitdovend” worden gevolgd (ISP). Deze studenten sluiten aan bij de lessen van het nieuw programma. Lijst wordt bezorgd bij afsluiting ISP’s L04J1A Ontwikkelingskinesiologie ∑= 60 sp