Het motiveren van leerlingen in het VO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Aandacht voor taal raakt de hele school
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
“Passend onderwijs op maat”
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Niet differentiëren maar socialiseren
De basis van ADSL: het constructivisme
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Training digitale didactiek
Hoe houd je een klas op orde?
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamiek 1.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst
Een frisse blik op de les Lotte van Kempen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Coaching in regioleren
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
Welkom 9/19/2018.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Leerling- kenmerken Motivatie
PROEVERIJ.
Leren leren.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Basisschool St. Lambertus September 2018
‘Motiveren kan je leren’
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Het motiveren van leerlingen in het VO Leerlabbijeenkomst 18-09-2015

Inspiratie via Twitter

Motivatie Datgene wat een individu tot bepaald gedrag drijft. Extrinsieke motivatie Intrinsieke motivatie

Basisbehoeften Autonomie Competentie Relatie

Autonomie: ik kan het zelf Geef leerlingen de regie over hun eigen leerproces door gebruik van een elo. “Door de sociaal elektronische leeromgeving leren leerlingen meer op hun eigen niveau. Ook leren ze geleidelijk de regie over hun leerproces te krijgen.”

Competentie: ik kan het differentieer: sluit het onderwijs aan op het niveau van de leerling flipping the classroom

Relatie: ik hoor erbij Gebruik coöperatieve werkvormen: online mindmap DMM draagt bij aan de betekenisvolle inzet van ICT in een sociaal constructivistische leeromgeving, waarbij zowel het leerrendement als het leerplezier wordt verhoogd.

Nu zelf! Todaysmeet.com https://todaysmeet.com/autonomiecompetentierelatie

T-PACK model ICT INHOUD DIDACTIEK

10 manieren om te motiveren (Bakker & Mijland; Bors & Stevens; Pintrich & Schunk; Droog; Schuit, de Vrieze en Sleegers) Creëer veiligheid Wees enthousiast Geef leerlingen invloed Sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen Stimuleer samenwerking Verwacht kwaliteit Geef positieve feedback Varieer in les vorm Differentieer Wees creatief

De opdracht Met welke 2 dingen ga je aan de slag? Met welke digitale toepassing ga je dat combineren? Experimenteer de komende twee maanden minimaal 1 les per week. Volgende bijeenkomst terugkoppeling van de resultaten. http://www.reisgidsdigitaalleermateriaal.org/