Het motiveren van leerlingen in het VO Leerlabbijeenkomst 18-09-2015
Inspiratie via Twitter
Motivatie Datgene wat een individu tot bepaald gedrag drijft. Extrinsieke motivatie Intrinsieke motivatie
Basisbehoeften Autonomie Competentie Relatie
Autonomie: ik kan het zelf Geef leerlingen de regie over hun eigen leerproces door gebruik van een elo. “Door de sociaal elektronische leeromgeving leren leerlingen meer op hun eigen niveau. Ook leren ze geleidelijk de regie over hun leerproces te krijgen.”
Competentie: ik kan het differentieer: sluit het onderwijs aan op het niveau van de leerling flipping the classroom
Relatie: ik hoor erbij Gebruik coöperatieve werkvormen: online mindmap DMM draagt bij aan de betekenisvolle inzet van ICT in een sociaal constructivistische leeromgeving, waarbij zowel het leerrendement als het leerplezier wordt verhoogd.
Nu zelf! Todaysmeet.com https://todaysmeet.com/autonomiecompetentierelatie
T-PACK model ICT INHOUD DIDACTIEK
10 manieren om te motiveren (Bakker & Mijland; Bors & Stevens; Pintrich & Schunk; Droog; Schuit, de Vrieze en Sleegers) Creëer veiligheid Wees enthousiast Geef leerlingen invloed Sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen Stimuleer samenwerking Verwacht kwaliteit Geef positieve feedback Varieer in les vorm Differentieer Wees creatief
De opdracht Met welke 2 dingen ga je aan de slag? Met welke digitale toepassing ga je dat combineren? Experimenteer de komende twee maanden minimaal 1 les per week. Volgende bijeenkomst terugkoppeling van de resultaten. http://www.reisgidsdigitaalleermateriaal.org/