Halfjaarcijfers 2015 Amsterdam, 26 augustus 2015 Raad van Bestuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Halfjaarcijfers 2013 Amsterdam, 28 augustus 2013 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Jaarcijfers 2009 Amsterdam, 2 maart 2010 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Halfjaarcijfers 2012 Amsterdam, 29 augustus 2012 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Halfjaarcijfers 2010 Amsterdam, 25 augustus 2010 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Jaarcijfers 2013 Amsterdam, 24 februari 2014.
Jaarcijfers 2012 Amsterdam, 26 februari 2013 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
Bedrijfspresentatie Promavise
Toelichting Halfjaarcijfers 2007 Amsterdam, 28 augustus 2007 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
Presentatie Jaarcijfers 2005 Neways Electronics International N.V. 6 maart 2006.
Presentatie Jaarcijfers 2004
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Jaarcijfers 2011 Amsterdam, 28 februari 2012 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
Overname Stork Industrial Components.
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
Facility management en inkoop
De kracht van GAC Business Solutions
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
Logistiek management: begrippen en principes
Enterprise Resource Planning (ERP)
strategie als een proces
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Goede prestaties in moeilijke tijden
Halfjaarcijfers 2009 Amsterdam, 26 augustus 2009 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
Toelichting Halfjaarcijfers 2008 Amsterdam, 26 augustus 2008 Raad van Bestuur Vincent de Bok Huub van der Vrande.
Business Marketing Management
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Jaarcijfers 2014 Amsterdam, 2 maart Netto-omzet stijgt met 16,5% naar €308,6m (2013: €265,0m) –Omzet in 1 e kwartaal op een goed niveau –Kentering.
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Algemene Vergadering van Aandeelhouders Neways Electronics International N.V. 22 maart 2004.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
Supply Chain Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
High Performance in de gehandicaptenzorg : Goede prestaties in moeilijke tijden HPO workshop:de praktijk in de gehandicaptenzorg Tanja Scholten, JP van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Alles doen om de herwonnen groei te ondersteunen
persoonlijk professioneel prettig
Rekening courant krediet Crediteuren €
Groei dossiers/ lokale opleg
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Checklist for Savings & Added Value
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Halfjaarcijfers 2015 Amsterdam, 26 augustus 2015 Raad van Bestuur Huub van der Vrande Paul de Koning Adrie van Bragt

Introductie Raad van Bestuur Huub van der Vrande – CEO De heer Huub van der Vrande (1955) is sinds 2003 lid van de Raad Van Bestuur van Neways, tot voor kort in collegiaal bestuur. Paul de Koning – CFO De heer Paul de Koning (1963) was van 2009 tot maart 2015 CFO bij Scheuten Glas in Venlo en heeft daarvoor diverse financiële functies vervuld bij NXP Semiconductors en Philips. Adrie van Bragt - COO De heer Adrie van Bragt (1965) is sinds 1992 werkzaam bij Neways, waarvan de laatste 10 jaar als statutair directeur van werkmaatschappij Neways Advanced Applications.    2

Positionering in EMS-markt Kernmarkt Benelux / Duitsland Bewuste focus op groeisectoren industrieel, halfgeleider, medisch, automotive, defensie en ‘high-end’ telecom Klanten Industriële / professionele markt B2B (OEM’s: Original Equipment Manufacturers)

Positionering in EMS-markt Specialisaties Kleinere complexe, meer specialistische series Ontwikkeling / productie van elektronische componenten tot complete box built systemen Product life cycle management / one-stop-provider Kerncompetenties Dicht bij de klant (Nederland / Duitsland) Hoge toegevoegde waarde / expertise en service Lage productiekosten (Oost-Europa, China)

Hoofdpunten H1-2015 Omzet weer stijgende na lagere tweede jaarhelft 2014, BuS Groep houdt stabiele bijdrage aan de omzet Netto-omzet stijgt met 41,5% naar € 189,1 m (2014: € 133,6 m) Omzet daling y-o-y excl BuS van 6,3%, echter +8,1% t.o.v. H2 2014 BuS groep omzet in H1 € 63,8 m MAT sales gestegen naar € 364,1 m Orderportefeuille verder gestegen met 4.6% naar € 163,0 m ten opzichte van ultimo 2014 (€ 155,9 m) Definitie orderportefeuille: harde orders voor maximaal een jaar inclusief 3 maanden forecast Stijging orderontvangst over de hele linie 5

Hoofdpunten H1-2015 Herstel in resultaat, positieve winstbijdrage BuS Groep Bedrijfsresultaat, exclusief bijzondere baten en lasten, stijgt in H1 2015 naar € 5,9 m (H1 2014: € 4,2 m) Winstgevendheid breder gedragen in de organisatie t.o.v. H2 2014 Incidentele kosten (externe consultants, integratie BuS, afvloeiing van personeel, kantoorautomatisering) hebben negatief effect gehad op resultaat in eerste jaarhelft Positieve winstbijdrage BuS groep Rente € 1,2 m (H1 2014: € 0,1 m) en bijzondere baten en lasten Rentekosten gestegen door overname BuS groep € 1,1 m (H1 2014 € 0,1 m; H2 2014 € 1,0 m) Bijzondere baten en lasten: Purchase Price Allocatie van € 0,5 m grotendeels gecompenseerd door herwaardering actieve belastinglatentie € 0,4 m Netto winst licht gestegen naar € 3,4 m (H1 2014: € 3,0m) 6

Hoofdpunten H1-2015 Financiële positie goed Balans verhoudingen stabiel gebleven bij hoger activiteiten niveau H1 2015 Balanstotaal in H1 2015 met € 12,6 m toegenomen door hogere voorraden en debiteuren Inventories in days of sales stabiel op 77 dagen Debiteuren in days of sales stabiel op 37 dagen Crediteuren in days of sales licht gestegen Eigen vermogen toegenomen met € 4,3 m Gebruik € 35,0 m bankfaciliteit gestegen van € 6,1 m tot € 13,6 m Solvabiliteit 40,0% (ultimo 2014: 40,5%) Netto kasstroom -/- € 5,5 m (H1 2014: -/- € 18,5 m) Stabiele ratio’s werkkapitaal, stijging door hogere activiteiten € 10,1 m Investeringen € 2,3 m beneden afschrijvingsniveau van € 3,3 m 7

Kerncijfers H1-2015

Ontwikkeling omzet en orderportefeuille Netto-omzet Orderportefeuille (€ m) (per ultimo in € m) +41% nominaal +4,5% - 6.3% vergelijkbaar 309 284 274 265 255 * Orderportefeuille H1 2014: herdefiniering orderportefeuille, harde orders (maximaal 1 jaar) plus forecast voor de eerste 3 maanden 9

Omzetverdeling per marktsector 10

Omzetontwikkeling per kwartaal (€m) 8,1% groei t.o.v. H2 2014 Herstel van omzet halfgeleiders, automotive en industrieel YoY autonome daling van 6,3%

Resultaatontwikkeling Bedrijfsresultaat* (€m) Nettoresultaat* (€m) 8,4 7,4 7,0 6,6 2,6 5,1 2,4 3,8 1,9 -0.4 * inclusief bijzondere baten en lasten 12

* exclusief bijzondere baten en lasten Ontwikkeling operationele marge Marge H1 2015 op 3,1% Herstel in omzet Operationele verbeter potentieel 7% marge als doelstelling In jaren van hoogconjunctuur Stabielere operationele performance OC’s Consolidatie leveranciers Additionele omzet realiseren * exclusief bijzondere baten en lasten 13

Balans Solvabiliteit (per ultimo, %) Toename eigen vermogen door gerealiseerde winst en uitgifte nieuwe aandelen (uitoefening opties) Toename werkkapitaal (+7,2%) door stijging voorraad en debiteuren agv activiteitenniveau Solvabiliteit stabiel (gecorrigeerd voor belastinglatentie en immateriële activa) 33,6% (ultimo 2014: 33,2%) 14

Werkkapitaal Werkkapitaal in H1 2015 toegenomen door hoger activiteiten niveau Omloopsnelheid voorraden licht hoger op 77 dagen Acties met toeleveranciers lopen om SMOI in Q4 te implementeren Omloopsnelheid debiteuren constant op 37 dagen 15

Cashflow Netto kasstroom (€m) Stijging voorraden en debiteuren door verhoogd activiteiten niveau drijft de negative cash eerste half jaar Investeringen (€ 2,3 m) beneden afschrijvingsniveau (€ 3,3 m) 16

Human resources Gemiddeld aantal medewerkers Kenniscomponent binnen human resource-mix steeds belangrijker Aantal uitzendkrachten beperkt ondanks stijgend activiteiten niveau Totaal aantal medewerkers actief in Oost-Europa en Azië circa 26%, focus op uitbouw activiteiten / aantal medewerkers in deze regio’s 2611 2629 2170 2288 2052 1909 1876 * waarvan inhuur 282 254 184 260 235 173 183 17 17

Gegevens per aandeel 18

Hoofdpunten H1-2015 Up to the next level Nieuwe RvB samenstelling (CEO, CFO, COO) Neways DNA & Leadership programma Van EMS naar Life Cycle Manager en One Stop Provider Versterking ICT inrichting Operationele performance Operating Companies Optimalisatie inkoop en supply chain 19

Up to the next level Neways DNA & Lean Leadership Modelprogramma Customer intimacy drives us We zijn verbonden met onze klant Omarm “stress” klanten Focus op toekomst Creëer een “culture en attitude fit” Vertrouwen en open samenwerking Langdurige samenwerking over de life cycle van een product Acteer als één Neways Communiceer, Communiceer, Communiceer .. Basis voor customer Intimacy is het gedrag van onze mensen DNA & Leadership fundament van het huis 20

Up to the next level Van EMS naar Life Cycle Management Markt vraagt meer dan alleen productie/logistieke dienst Totale ontzorging gevraagd door klant Verantwoordelijkheid tonen en nemen “Ownership” nemen voor product over life cycle Life cycle strategy heeft impact op het verkoopproces Trajecten worden gecompliceerder Customer Intimacy is key, markt van klant kennen/begrijpen Duidelijker scheiding in New Business en key account management Sales en account managers training 21

Up to the next level ICT improvement programma ICT belangrijke pijler in strategy “One Stop Provider” Business requirements nemen toe Uitwisselbaarheid vestigingen in ondersteunen klanten Versterking management ICT Versterken processen en procedures One way of working voor key applicaties Vergaande IT oplossingen naar onze klant, leverancier en productie omgevingen 22

Up to the next level Operationele performance OC’s Eenduidige verbeterstructuur op de productievloer Neways Lean methode “PHOENK” Scope Lean uitbreiden naar logistiek en supply chain Next Generation is meer dan standaard ERP systeem Standaard WoW Gaat verder dan ERP processen Roll out gestart Basis voor One Neways 23

Up to the next level Leveranciers optimalisatie Leverage inkoop volume totale Neways Groep Optimaliseer supply chain Definieer strategy per sector Intensievere samenwerking selectieve leveranciers per sector Gebruik engineering kennis toeleveranciers 24

EMS - markttrends Globalisering leidt tot meer concurrentie onder OEM’s; EMS markt groeit door versterkte toename van outsourcing door OEM’s Hoger tempo van technologische innovatie leidt tot steeds kortere product life cycles Vraag naar hogere toegevoegde waarde en flexibiliteit; OEM’s zoeken partner die hen ontzorgen door de gehele product life cycle en willen eerdere betrokkenheid in ontwikkelingsproces Onderscheidend vermogen op basis van Quality Logistics Technology Costs & Communication versus efficiëntie en (productie)kostenverlaging wordt nog belangrijker Verdere intensivering van samenwerking in de keten (partnerships) met klanten en leveranciers – slag zal worden gewonnen dicht bij de klant 25

EMS - markttrends Stijgende vraag en productie in emerging markets (Oost-Europa en China) Meer vraag van Europese bedrijven aan partners voor “local for local” levering in China Toenemende transparantie en inzet moderne communicatiemiddelen versterken mogelijkheden nauwe samenwerking in de keten; groeiende vraag naar SMOI (Supplier Managed Owned Inventory) Volatiliteit gegeven in onze markt: planningen van klanten worden sneller bijgesteld, orders worden sneller uitgesteld en weer opgestart, zorgt voor druk op goede balans tussen kwaliteit en flexibiliteit enerzijds en efficiëntie en kostenverlaging anderzijds 26

Strategie (lange termijn) Intensivering samenwerking met klanten, QLTC gedreven Gericht op autonome groei, aangevuld met gerichte acquisities Uitbouw ‘one-stop-provider’ concept / hogere toegevoegde waarde Uitbouw ontwikkelingstak, protobouw en (‘box built’) systeembouw activiteiten Uitbreiding service & repair activiteiten Verdere intensivering samenwerking met klanten, uitbouw rol als kennispartner voor kosteneffectieve (‘product life cycle’) oplossingen voor elektronisch componenten en (deel)systemen Evenwichtige spreiding naar marktsectoren gericht op hogere toegevoegde waarde Medische sector Defensiemarkt Automotive sector en dan met name de Duitse fabrikanten 27

Strategie (lange termijn) Benutting kansen in emerging markets (Azië) Meegroeien met OEM’s die productiecapaciteit opbouwen in Azië In vroeger stadium contact met klanten; uitbreiding inkoop componenten in Azië (marge verbetering) One Neways naar de klant en versterking interne processen voor betere (interne) uitbestedings mogelijkheden / efficiviteit van de organisatie Optimalisatie productie Oost-Europa en China (eigen faciliteiten) Terugbrengen aantal toeleveranciers / betere benutting inkoopvoordelen en sterkere inzet op ‘preferred suppliership’ Voortgaande initiatieven voor flexibilisering en verbetering van de kostenstructuur Risico reductie voor klanten door multi site organisatie 28

Elektrische laadstations

Voer-aanschuifrobot

Flexibele hefbrug systemen

Omvormer voor zonne-energie installatie

Bewegings detector

Uitgangspunten en aandachtspunten 2015 Integratie van BuS Groep in de Neways organisatie Margeverbetering via toepassing procesinnovatie en uitbreiding productie in Oost-Europa / China Uitbouw van directe leveringen vanuit productiefaciliteiten in China aan OEM’s in de regio en uitbouw (centrale) inkoop materialen in Azië Voorraadreductie / balansverkorting en onverminderde aandacht voor cash flow management Start uitrol van het nieuwe ERP LN systeem van Infor als vervanging van BaaN Implementatie Lean Leadership Model om de klantgerichtheid te verhogen in de gehele organisatie

Vooruitzichten 2015 Orderportefeuille eerste halfjaar 2015 toegenomen Meer evenwichtige spreiding naar marktsectoren als gevolg van overname BuS groep. Implementatie Up to the next level programma Financiële positie goed en biedt ruimte voor investeringen gericht op groei Eerste helft jaar naar verwachting goede indicatie omzet en resultaat geheel 2015