Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BAGAGE ser peters.
Advertisements

AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Een regionaal team een taak
De Huisartsopleiding in Nederland
Drs. M.B. de Vries, Anesthesioloog UMCU, Divisie Vitale Functies
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Joan Meeder, cardioloog, opleider
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Forum Visitatorum ser peters
Maken van een stagebeschrijving
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Een regionaal team een taak
Reflecteren en een knoop
Leergang Ouderenzorg Eerstelijn. Ria Jaspers & Hanneke Glazenburg
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Voortgangsgesprek fase 1
Workshop “DPG en herinrichting specialistische spoedeisende zorg” donderdag 10 april 2014 Martin Smeekes directeur GHOR/Ambulancezorg plv. Directeur.
Informatiemiddag stage jaar 3
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Bachelor Medische Hulpverlening
“Mastering your future” 24 oktober 2015 Victor Slenter, arts M&G Basisarts, en dan…. 1.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Het opleidingsgesprek
Curriculum Tinbergen Start September Leergang 2.1: Beginnend opleider Tinbergen OktoberBlok 1: Observatie SU, consulteren, Leergesprek, klinisch.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Bestuur Vereniging Medische Staf Raad van Bestuur
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Opleiden in algemene competenties
Workshop ‘Breng de CanMEDS tot bloei’
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Ziektebeelden en pathologie
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Beoordelingslocatie Kennemerland
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Roosteren van AIOS neurologie UMCG
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
Transcript van de presentatie:

Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit? SHOT Regulier overleg COC, 4 maart 2015 Amanda Drost, SEH-arts, beoogd opleider Susanne Wagenaar, AIOS SEH UMCG

Curriculum SEH-arts 18 Thema’s 7 Competenties 3 Beheersingsniveaus 1. heeft kennis van 2. handelt onder supervisie 3. is vakbekwaam in eerste opvang, diagnostiek en initiële behandeling, waar nodig in nauwe samenwerking en conform gemaakte afspraken met desbetreffende medisch specialist.

Opleiding SEH-arts Verplichte stages Overig op SEH Anesthesie Cardiologie Kindergeneeskunde Huisartsenpost Ambulance Overig op SEH UMCG: Chirurgie, Interne, Longziekte, Neuro, OHK en KNO. Verplichte cursussen (ATLS, ALS, APLS, MedALS/SBMS)

Toetsing en voortgang bewaking Stage beoordelingen (thema’s en competenties) KPB’s (thema) OSAT’s 360gr FB (competenties) Theorie Voortgang bewaking Reflectie verslagen IOP Voortgangsgesprekken Overzichtsmatrixen Scenario trainingen

Overzichtsmatrixen anesthesiologie Intensive care interne chirurgie cardiologie neurologie longziekten kindergeneeskunde SEH-UMCG1 SEH-perifeer SEH-UMCG2 SEH-UMCG3 SEH-UMCG4 MEDISCH HANDELEN . Kennis en vaardigheid Verantwoorde zorg Toepassen informatie COMMUNICATIE Effectieve behandelrelaties Verkrijgen patiënteninfo Bespreken medische info Verslaglegging SAMENWERKING Doelmatig overleg Verwijzen en consulteren Interdisciplinaire samenw. MAATSCHAP. HANDELEN Determinanten ziekte Gezondheid bevorderen Wettelijke bepalingen Incidenten in de zorg ORGANISATIE Werk naar balans Effectief, doelmatig werken Beschikbare middelen Informatietechnologie PROFESSIONALITEIT Hoogstaande zorg Professioneel gedrag Grenzen eigen competenties Ethische normen

anesthesiologie Intensive care interne chirurgie cardiologie neurologie longziekten kindergeneeskunde SEH-UMCG1 SEH-perifeer SEH-UMCG2 SEH-UMCG3 SEH-UMCG4 1. Airway . 2. Breathing 3. Circulation 4. Disability 5. Exposure / environmental 6. Secundary assessment 7. Spoedeisende aand. gelaat KNO 8. Spoedeisende aand. haem. en endo 9. Spoedeisende dermatol. aand. 10. Musculoskeletale aandoeningen 11. Gedragsstoorn. / psychiatr. aand. 12. Huisarts- geneeskunde HAP 13. Geriatrie en sociale problematiek 14. Kindergeneesk. aand. 15. Acute pijnstilling en sedatie 16. Prehospitale acute hulpverlening amb 17. Traumatologie 18. Kennis en wetenschap

anesthesiologie Intensive care interne chirurgie cardiologie neurologie longziekten kindergeneeskunde SEH-UMCG1 SEH-perifeer SEH-UMCG2 SEH-UMCG3 SEH-UMCG4 1. Airway . 2. Breathing 3. Circulation 4. Disability 5. Exposure / environmental 6. Secundary assessment 7. Spoedeisende aand. gelaat

3 maanden 6 maanden 9 maanden 12 maanden 18 maanden 24 maanden 30 maanen 33 maanden MEDISCH HANDELEN Kennis en vaardigheid Verantwoorde zorg Toepassen informatie COMMUNICATIE Effectieve behandelrelaties Verkrijgen patiënteninfo Bespreken medische info Verslaglegging SAMENWERKING Doelmatig overleg Verwijzen en consulteren Interdisciplinaire samenw. MAATSCHAP. HANDELEN Determinanten ziekte Gezondheid bevorderen Wettelijke bepalingen Incidenten in de zorg ORGANISATIE Werk naar balans Effectief, doelmatig werken Beschikbare middelen Informatietechnologie PROFESSIONALITEIT Hoogstaande zorg Professioneel gedrag Grenzen eigen competenties Ethische normen

3 maanden 6 maanden 9 maanden 12 maanden 18 maanden 24 maanden 30 maanen 33 maanden MEDISCH HANDELEN Kennis en vaardigheid Verantwoorde zorg Toepassen informatie COMMUNICATIE Effectieve behandelrelaties Verkrijgen patiënteninfo Bespreken medische info Verslaglegging

Hoe werk je aan de hiaten? Tijdens SEH stage Scenario training

Scenario training Skillslab 1/6 weken Casuïstiek mbv simulatoren ABCDE opvang Verschillende competenties Aangepast individuele leerdoelen en niveaus

Scenario training Veilige leeromgeving Feedback van opleiders én mede AIOS Verschillende rollen