M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
werken met zorg werk maken van zorg
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
Inschrijven - stroomdiagram
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
23 oktober, Gent 24 oktober, Hasselt 25 november, Mechelen
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
Directiedag CLB 12 februari 2015
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
M-decreet Infomoment voor partners
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
M-decreet Een korte toelichting.
Schoolloopbaan van een leerling in het BuSO
Algemeen Diagnostisch Protocol
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Directies Personenzorg Brugge
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Het zorgcontinuüm.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Directievergadering BuO
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Inschrijven - stroomdiagram
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Flexibele leertrajecten
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften M-decreet

M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht Wat regelt het M-decreet nog Flankerende maatregelen

M-decreet 1. Terugblik 1994: Salamanca Statement 1998: Vlor-advies over inclusief onderwijs 1999-2004: Eindverslag Maatwerk in Samenspraak – Memorandum Ruimte voor Inclusief Onderwijs (O&V / VAPH / GKV) 2004-2009: Leerzorgkader (2006: VN-Verdrag) 2008: Gelijke Kansen en Gelijke Behandelingsdecreet (handicap) 2009: Ratificering VN-Verdrag en optioneel protocol 2012 (03/02): DAM-decreet (D®AM) 2013 (09/09): BNM-decreet 2013 (08/11): M-decreet: ingediend in Commissie voor Onderwijs en Gelijke Kansen stuk 2290 (2013-2014) – Nr. 1 2014 (12/03): stemming in plenaire vergadering Vlaams Parlement en (21/03): afkondiging door de Vlaamse Regering – Interfederaal Centrum

M-decreet 2. Belangrijkste bepalingen 2.1. aanscherping opdracht school en CLB Principes handelingsgericht samenwerken verankeren Nemen van gepaste maatregelen en doen van redelijke aanpassingen Definiëren van aanpassingen aan de onderwijsomgeving (remediëren, differentiëren, compenseren, dispenseren binnen gemeenschappelijk curriculum - GC) Definiëren van de fasen van zorgcontinuüm (basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg) Definiëren van disproportionaliteit (protocol, GKGB-decreet) Definitie leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

M-decreet 2. Belangrijkste bepalingen 2.2. wetenschappelijke criteria voor de types buitengewoon onderwijs Geleidelijke evolutie van medisch naar sociaal model type 1 en 8 vervangen door type “basisaanbod” (obv onderwijsbehoeften) Behoud medische criteria voor types 2 (verstandelijke beperking),3,4,5,6,7 (incl. STOS) en 9 (ASS) Mogelijkheid tot vastleggen diagnostische protocollen (afstemming VAPH, kwaliteitscentrum diagnostiek, PRODIA) Programmatieprocedure bijkomend aanbod

M-decreet 2. Belangrijkste bepalingen 2.3. herformuleren toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs: Fasen zorgcontinuüm doorlopen Aanpassingen (o.a. R,D,C,D) om leerling te blijven meenemen in GC zijn disproportioneel of onvoldoende (uitz.: bij start onderwijscarrière in BuO: zullen zijn) Onderwijsbehoeften in kaart gebracht obv een interactioneel model en niet louter toe te schrijven aan SES-kenmerk van de leerling Welk type van toepassing is Onderscheid in BUSO OV1,2 en 3 en OV4 (GC wel haalbaar)

M-decreet 2. Belangrijkste bepalingen 2.3. herformuleren toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs: Monopolie positie CLB Bemiddelingscommissie Overgangsperiode Verslag kan opgeheven worden Is een verslag dat een recht op toegang geeft tot buitengewoon onderwijs >< inschrijvingsverslag Periodieke evaluatie van inschrijving in type basisaanbod (2 jaar BuBaO – na opleidingsfase BUSO)

M-decreet 2. Belangrijkste bepalingen 2.4. herformuleren toelatingsvoorwaarden geïntegreerd onderwijs: Gemotiveerd verslag >< inschrijvingsverslag BuO Inzet van GON ondersteuning in combinatie met compenserende en dispenserende maatregelen = nodig en voldoende om de leerling het GC te laten volgen Welk type van toepassing is ≥ 9 maanden BuO voor leerlingen basisaanbod (link waarborgregeling) overgangsregeling

M-decreet 3. Inschrijvingsrecht (vervangt draagkrachtafweging) Onverkort recht: leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum kunnen volgen met toepassing van gepaste maatregelen (komen in aanmerking voor gewone studiebekrachtiging) Inschrijving onder ontbindende voorwaarde: leerlingen met een verslag dat toegang geeft tot BuO: school verplicht tot overleg over aanpassingen GC of studievoortgang obv IAC Disproportionaliteit bevestigd: ontbinding inschrijving Aanpassingen proportioneel: ondersteuning (GON/ION) Procedure tijdens de schoolloopbaan

M-decreet 3. Inschrijvingsrecht Geen automatische bemiddeling door LOP Versterking rechtsbescherming: samenstelling (PMH krijgen een plaats), bevoegdheden (behandeling ten gronde – geen marginale toetsing) en gevolgen (link met onafhankelijk mechanisme in toepassing van art. 33§2 VRPH en art. 40 GKGB-decreet)

M-decreet 3. Inschrijvingsrecht: advies Raad van State Sinds 13 augustus 2009 (datum goedkeuringsdecreet): verbintenis overheid om recht op toegang tot IO te waarborgen (IO = principe, BuO = uitzondering) Gewoon onderwijs verplicht tot voldoende ondersteuningsmaatregelen. Inclusief onderwijs geleidelijk realiseren rekening houdend met beschikbare middelen (standstill)

M-decreet 3. Inschrijvingsrecht: advies Raad van State Recht op redelijke aanpassingen: onmiddellijk! (discriminatie!): door toegang tot BuO te beperken tot die situaties waar de aanpassingen in GO disproportioneel/onvoldoende zouden zijn: ontwerp lijkt recht op RA in GO voldoende te waarborgen Artikel 24 betekent niet dat BuO moet verdwijnen, op voorwaarde dat er een principieel recht op toegang tot het gewoon onderwijs bestaat

M-decreet 4. Wat regelt het M-decreet nog? Afschaffing CABO (subcommissies): Verlenging +21jarigen: klassenraad Vrijstelling leerplicht, POAH: onderwijsinspectie Autonome secundaire ziekenhuisscholen Actualisatie/toekomstgerichte omschrijvingen OV’s Programmatiemogelijkheden OV4

M-decreet 5. Flankerende maatregelen 5.1. Kwaliteitscontrole Onderwijs/CLB inspectie op diagnostische praktijk CLB – afstemming Zorginspectie 5.2. Competentieontwikkeling (SNPBvzw): naar een meer inclusieve school door verbindend samenwerken met partners Korps van ± 70 competentiebegeleiders Expliciete omschrijving in opdracht van reguliere begeleiders Prioritaire nascholing 2015-2016 en 2016-2017 Uitbouw van een tweedelijns inclusienetwerk

M-decreet 5. Flankerende maatregelen 5.3. Waarborgregeling Geen besparingsmaatregel Inzet van middelen en expertise buitengewoon onderwijs in gewoon onderwijs Verbeteringen in buitengewoon onderwijs 5.4. Monitoring van implementatie

M-decreet Decreet gestemd in de plenaire vergadering op 12 maart 2014 en afgekondigd door Vlaamse Regering op 21 maart 2014 Ingangsdata: geleidelijk vanaf 1/1/2015 – volledige implementatie 1/9/2015 Volgende stap: regeling GON/ION (OBPWO 10.01) Langere termijn: prerogatief volgende VlaReg