Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Resultaatgericht Samenwerken
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Wat is Passend Onderwijs
“Specialistische” zorg
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
De kern van het arrangeren
TOM keurmerk Marius Berendse.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Kansen voor transformatie
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
IKC Klarendal.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
PEDAGOGISCH PACT IS EEN INITIATIEF VAN Anne-Marie ìn het team ervaringen van Pedagogisch PACT IKC-dag 14 september 2016.
Kindcentra 2020 Pedagogisch PACT
Resultaatgericht Samenwerken
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Freekids Kinderopvang
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Je voelt het als je binnenkomt…..
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Drijfzand of cement: de rol van de gemeente in IKC-vorming René Peeters wethouder Jeugd, Onderwijs, sport gemeente Almere 29 september 2017 Welkom,
Op weg naar IKC Rijsbergen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
De collectieve ambitie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Versterk de Jobcoach IN de school
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur Hengelo, 15 april Anki Duin, Maria Lubbersen hengelo 15 april

Pact en IKC Waarom IKC? Kenmerken van een IKC PACT: een sterke pedagogische omgeving voor alle kinderen Zorg in en om het IKC a.h.v. een casus hengelo 15 april

KINDCENTRA 2020 HET INITIATIEF hengelo 15 april

Wat is een Kindcentrum? Een voorziening waarin professionals met uiteenlopende achtergronden vanuit één visie, in één organisatie, als één team werken aan de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar hengelo 15 april

Geïntegreerde pedagogische omgeving STELSEL Bestuur, organisatie IKC 21st century Skills Professionals Wat hebben jonge kinderen en hun ouders nodig? hengelo 15 april

Kindcentrum 0-12 Een geïntegreerde voorziening voor alle kinderen van 0-12 jaar… waarin medewerkers met verschillende expertise werken aan een sterke pedagogische omgeving… vakbekwaam in hun eigen professie èn de grenzen daarvan kennen (t-shaped) Waarin inclusief werken voorop staat, de medewerkers kunnen omgaan met diversiteit in een groep…. Met een sterke lerende cultuur…. Een plek voor preventie en vroegsignalering……waar kindnabije zorg plaats kan vinden; ………waar de ambities van passend onderwijs en passende opvang kunnen worden waargemaakt hengelo 15 april

hengelo 15 april

IKC en (zorg-)ondersteuningsstructuur Werkprincipes: Zorg -> reguliere omgeving van kinderen Vroeg erbij (preventief, tijdig opschalen) Partnerschap met ouders Medewerkers in de lead (pedagogisch medewerkers, leerkrachten) Inzet externe expertise waar nodig Samenspel met gezinsaanpak hengelo 15 april

Voorbeelden Vooraf: zoekend, geen vaste patronen…. Middelburg/ Sterrenscholen: IB-er van 0-12 jaar Den Bosch: idem + financiering via Kompas Laterna: versterking coaches + inzet jeugdhulp voor ingewikkelde kinderen Lent: vaste jeugdhulpmedewerker in team - voor ondersteuning van kinderen en team, en afstemming met ouders en gezinsaanpak Almere: Sterk in de klas – aanbod voor basisscholen hengelo 15 april

De medewerker van de toekomst, Twee publicaties Deze publicaties zijn te vinden op www.pedagogischpact.nl De medewerker van de toekomst, Roosendaal, oktober 2014 hengelo 15 april

IJKPUNTEN van een sterke pedagogische omgeving Samen met ouders vanuit gedeelde waarden en pedagogisch klimaat heldere visie op ontwikkelen en leren positieve interacties-> presentie/ beschikbaarheid omgaan met verschillen, diversiteit, inclusiviteit doorgaande ontwikkelingslijn Interprofesionale samenwerking complementariteit reflectieve leeromgeving Dialogische professionaliteit : Een sterke professionele pedagogische omgeving vraagt om diversiteit aan competenties, die complementair zijn en waar ALLE kinderen van profiteren hengelo 15 april

Samen werken in een geïntegreerde pedagogische omgeving hengelo 15 april

T-Shaped Professionals hengelo 15 april

De IKC professional Is vakbekwaam op eigen terrein Kan eigen expertise positief verwoorden en zichtbaar maken Kent en erkent de grenzen daarvan èn Kan over eigen discipline heen kijken Herkent en erkent de meerwaarde van de professie van anderen Kan pedagogische doelen vanuit meerdere perspectieven bezien Heeft een flexibele houding Heeft een lerende houding Is bereidheid tot samenwerking met andere disciplines Is dienstbaar aan het collectief hengelo 15 april

www.pedagogischpact.nl Projectleiding: Gerdi Meyknecht, 06- 55377719 Anki Duin, 06- 53932036 hengelo 15 april