De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen."— Transcript van de presentatie:

1 Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen

2 Waarom moeten wij iets gaan veranderen? (Dwang en drang)
Waarom deze vraag? Aftoetsen wat er leeft in de Eerstelijnszone Dender. Duidelijke argumenten hebben om de veranderingen te motiveren. De eerstelijnszone Dender zal niet (meteen) al deze aspecten creëren. Tijdens de verdere uitwerking zal duidelijk moeten worden op welk niveau deze aspecten aangepakt moeten worden en welke prioritair opgenomen moeten worden binnen de regio.

3 Eerstelijnszone Versterken Persoon in de ELZ Creëren Stoppen
Regie, (zelfzorg), opnemen Empowerment, responsabilisering Reeds vele goede dingen, maar communicatie daaromtrent verbeteren Meer behoefte gericht werken: op maat van een persoon met een zorg- en/of ondersteuningsnood Tijdige zorg (Zorg)continuïteit Nazorg Zichtbaarheid en toegankelijkheid Vertrouwen in de eerste lijn Empowerment (ten aanzien van eigen gezondheid/welzijn en maatschappelijk verantwoord) Oog voor diversiteit Dichten van digitale kloof: Aandacht voor toenemende digitaliseren (kan iedereen mee?) Buurtwerking/zorg en informele zorg (Universele) preventie/ sensibiliseren Zorg 24u op 24u voor zo breed mogelijke zorg- en ondersteuning Persoon in de ELZ Creëren Zorg 24u op 24u voor zo breed mogelijke zorg- en ondersteuning Waarachtige instrumenten: uitgebreide sociale kaart Ondersteunen en versterken van mantelzorg (realistische visie) Tools/instrumenten voor eigen regie Naadloze zorg : geen losse eindjes Afstemming van het aanbod Eenvoudige, laagdrempelige toegangspoorten: één vast aanspreekpunt Begrijpbare communicatie Virtuele overlegmomenten Een haalbare/werkbare keuzevrijheid Eerstelijnspsychologische functie/'light' psychologische zorg 1 uniforme classificatie Bemoeizorg: zorgvermijders proactief opzoeken Bewustmaking van financiële kostprijs zorg Betaalbare zorg Therapietrouw (correct medicatiegebruik) Stoppen Administratieve rompslomp 7x7 mijn verhaal doen Overconsumptie/verspilling van zorg Teveel aan informatie (men vindt door het bos de bomen niet meer)

4 Medewerkers in zorg en welzijn: professionele en niet-professionele
Eerstelijnszone Versterken Elkaars werk leren kennen en elkaar (h)erkennen (eigen beroepsgroep en erbuiten): Zorg voor elkaar Elkaar beter kennen persoonlijk Durven doorverwijzen Elkaars verwachtingen kennen Eigenaarschap opnemen Gelijkwaardigheid Rolverdeling Behoeftengestuurd werken Goede work-life balance 1 team rond de persoon met zorg- en ondersteuningsnood Burger-/veranderingsgericht denken Zuil- en organisatie-overschrijdend werken Communicatie rond de zorgvrager Medewerkers in zorg en welzijn: professionele en niet-professionele Creëren Werken met doelstellingen (welzijn en gezondheid breed) Op maat van de persoon in ELZ en met gebruik van expertise aanbieders Gegevensdeling: eenvoudige administratie en goede communicatie Generalistisch perspectief (brede blik) Een evenwicht tussen gezondheid en welzijn Stoppen Overtollige administratie Onmacht/alleen staan in een casus Problematieken rond gegevensuitwisseling tussen collega's door beroepsgeheim Niet-efficiënt overleg Strijd tussen disciplines en diensten

5 Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen Organisaties
Goede dingen verbreden Transdisciplinair werken Toegankelijker maken Erkennen van de informele partners Elkaars expertise kennen, erkennen en afstemmen: juiste doorverwijzing / feedback / elkaar respecteren Gezond omgaan met beroepsgeheim Intervisie Veranderingsprocessen goed begeleiden en stroomlijnen Zuil- en organisatie-overschrijdend werken Organisaties Creëren Zich eenvoudig organiseren Een platform met gegevensdeling tussen partners Hiaten/signalen detecteren Gedeelde zorg: vlotte samenwerking 0e - 1ste - 2de (- 3e) lijn Continuïteit van zorg Centrale wachtlijst woonzorgcentra en kortverblijf Partners worden collega's Stoppen Ingewikkelde structuren Hokjesdenken Overlap in aanbod Te veel verschillende veranderingsprocessen tegelijk

6 Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen Extern: beleid &
Verantwoord maatschappelijk ondernemen Technologische ontwikkelingen (opletten dat iedereen mee kan!!) Het optimaal inzetten van beschikbare middelen Beter meten Expertise versterken in de eerstelijnszorg, vb omgaan met alcohol, drugs, preventie Extern: beleid & WWOL-partners Wonen (bv. huisvestingsmaatschappij) Werken (bv. VDAB) Onderwijs (bv. scholen) Leven (bv. verenigingen, multiculturele organisaties) Creëren Evidence based (verzamelen, ontwikkelen, gebruiken) Opwaardering van de zorg- en welzijnssector Informele zorg Stoppen Administratieve overlast 2 ICT-platforms (e-Health en Vlaanderen) Regelluwte


Download ppt "Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen."

Verwante presentaties


Ads door Google