Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · l e r e n · d o o r · d o e n · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · De structuur van LINK2 Domein Thema’s Boxen.
Advertisements

LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bronnen Merle Wissink.
Kunst met jonge kinderen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Workshop opstellen adviesrapport
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Professioneel-kritische Instelling
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Praktijkgericht onderzoek en onderzoeksontwerp Vragen, antwoorden en nog meer....
ANW - inductie & deductie
Workshop “Begrijpend kijken”
Soorten en typen onderzoek
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Lezen: doe het goed voor
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Psychologieles 12 lesweek 2
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
INSTRUCTIEBIJEENKOMST 17 DECEMBER ‘Aan de slag met de Triadekaart’
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB 13. Goede en slechte ervaringen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
LOB Waar ben je trots op?.
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Visie en strategie Les 4: strategie.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
taal speelt een rol in alle vakken
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Het maken van een PWS.
Afschalen …..en nu ?.
Workshop Agile Performance Testing with mBrace Agile
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD

Expertisecentrum LvD  Maakt wetenschappelijke kennis toegankelijk  Inventariseert het huidige aanbod  Onderzoekt en beschrijft praktijkvoorbeelden  Ontwikkelt en formuleert ontwerpprincipes en randvoorwaarden

Programma  Inventarisatie  Stappenplan ‘Lezen van artikelen’  Aan de slag:  Methode van onderzoek  Conclusie  Afronding

Inventarisatie  Gebruik je wel eens wetenschappelijke artikelen?  Wat zijn je ervaringen?

Stappenplan 1.Wat is de hoofdvraag? 2.Wat zijn centrale begrippen? 3.Wat is de belangrijkste conclusie? 4.Waarop is de conclusie gebaseerd? 5.Welk type onderzoek is gedaan? 6.Welke bronnen zijn geraadpleegd?

Typen onderzoek a.(Grootschalig) survey-onderzoek b.Cohort- of trendonderzoek c.Experimenteel onderzoek d.(Kleinschalig) kwalitatief onderzoek e.Secundaire analyse f.Literatuuronderzoek

Voorbeeldartikel  Smeets, K., & Ponte, P. (2008). Actieonderzoek als strategie voor leiderschap van docenten. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 29, (2),  Kern: -vraag, -begrippen, conclusie  Maar: hoe wordt die conclusie onderbouwd?

4. Waarop is de conclusie gebaseerd?  Lees de betreffende passages over de methode door;  Overleg onderling over wat je hiervan vindt:  Is het begrijpelijk?  Navolgbaar?  Passend?  Betrouwbaar?  Valide?  Welke vragen heb je nog?

Onderzoeksmethode

Terug naar Conclusie

Conclusie (2)  Vind je deze conclusie overtuigend?  Waarom wel/niet?  Wat zou je meer willen weten om deze vraag te kunnen beantwoorden?  In hoeverre vind je dit artikel bruikbaar in de schoolpraktijk?

No problem can be solved…  Formuleer je eigen vraag zorgvuldig  Bepaal vanuit welke achtergrond jij die vraag hebt  Ga na vanuit welke achtergrond de auteurs hun onderzoek gedaan hebben  Bepaal dan de waarde van het artikel voor je eigen praktijk

Veel succes!  Hartger Wassink:  Cor Verbeek:  Rosanne Zwart:  Jacobiene Meirink:  