Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD
Expertisecentrum LvD Maakt wetenschappelijke kennis toegankelijk Inventariseert het huidige aanbod Onderzoekt en beschrijft praktijkvoorbeelden Ontwikkelt en formuleert ontwerpprincipes en randvoorwaarden
Programma Inventarisatie Stappenplan ‘Lezen van artikelen’ Aan de slag: Methode van onderzoek Conclusie Afronding
Inventarisatie Gebruik je wel eens wetenschappelijke artikelen? Wat zijn je ervaringen?
Stappenplan 1.Wat is de hoofdvraag? 2.Wat zijn centrale begrippen? 3.Wat is de belangrijkste conclusie? 4.Waarop is de conclusie gebaseerd? 5.Welk type onderzoek is gedaan? 6.Welke bronnen zijn geraadpleegd?
Typen onderzoek a.(Grootschalig) survey-onderzoek b.Cohort- of trendonderzoek c.Experimenteel onderzoek d.(Kleinschalig) kwalitatief onderzoek e.Secundaire analyse f.Literatuuronderzoek
Voorbeeldartikel Smeets, K., & Ponte, P. (2008). Actieonderzoek als strategie voor leiderschap van docenten. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 29, (2), Kern: -vraag, -begrippen, conclusie Maar: hoe wordt die conclusie onderbouwd?
4. Waarop is de conclusie gebaseerd? Lees de betreffende passages over de methode door; Overleg onderling over wat je hiervan vindt: Is het begrijpelijk? Navolgbaar? Passend? Betrouwbaar? Valide? Welke vragen heb je nog?
Onderzoeksmethode
Terug naar Conclusie
Conclusie (2) Vind je deze conclusie overtuigend? Waarom wel/niet? Wat zou je meer willen weten om deze vraag te kunnen beantwoorden? In hoeverre vind je dit artikel bruikbaar in de schoolpraktijk?
No problem can be solved… Formuleer je eigen vraag zorgvuldig Bepaal vanuit welke achtergrond jij die vraag hebt Ga na vanuit welke achtergrond de auteurs hun onderzoek gedaan hebben Bepaal dan de waarde van het artikel voor je eigen praktijk
Veel succes! Hartger Wassink: Cor Verbeek: Rosanne Zwart: Jacobiene Meirink: