De puzzel past steeds beter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
BattleBots The school battle.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Presentatie introductie BGL
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
“Kun je dat beargumenteren?”: Kritisch denken in het curriculum
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Het geven van een workshop
Workshop ‘Competenties’
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
4C-ID & Klinisch Redeneren
Studietaak De studietaak staat centraal
Leren en instructie met ICT
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
moderniseren van het curriculum.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
De kubus van CSPE succesfactoren!
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Werkveldconferentie 13 november 2014
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Praktijkervaring en reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Directeur Leiding geven Visie Verantwoordelijkheid Creëert randvoorwaarden.
Mondzorg - persoonsgericht
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Academie voor Bouw & Infra
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

De puzzel past steeds beter

Over de sprekers Petra Cremers Remko van der Lei Onderwijskundig adviseurs bij de Hanzehogeschool Groningen Werkzaam met 4c/id vanaf 2002

Deze presentatie Onze context - Onderwijsinnovatie bij de Hanzehogeschool Groningen Onze werkwijze 4c/id: wat bevalt? Succesfactoren bij ontwikkeling van onderwijs 4c/id: welke vragen hebben we nog?

Onze context

Over de Hanzehogeschool Groningen Met meer dan 70 opleidingen het meest brede hbo-onderwijsaanbod in Noord-Nederland Veelkleurig: 18 schools = 18 ‘culturen’ = 18x een eigen, unieke sfeer (jouw school, jouw cultuur, jouw sfeer) Internationaal georiënteerd met stevige maatschappelijke positie in de Noordelijke regio

Human Technology Technische opleidingen iPabo A'dam Engineering Waar? Human Technology Technische opleidingen iPabo A'dam Engineering Buiten de HG Bouwkunde HAN Facility Mgt HvU - TB En meer... Economie FEM Uganda Ghana Marketing & Mgt Buitenland Indonesië

Onderwijsinnovatie bij de Hanzehogeschool Groningen Behoefte aan competentiegericht onderwijs Context HG: Projectonderwijs Behoefte aan structurering van innovatie Start 4c/id bij Techniekopleidingen Ondersteuning door onderwijskundig adviseurs

Onze werkwijze

“Hanzemodel” voor curriculumontwikkeling Beroeps- & opleidingsprofiel Onderwijsvisie Onderwijskader Curriculumontwerp Blokontwerp Onderwijsplanning Onderwijsmateriaal

Onderwijsontwikkeling = meerdere lagen 3 Management onderwijszaken 1 Management van opleiding 2 docententeam 4 workshoptrainers

Rol van onderwijskundig adviseurs Workshops Stappen in onderwijsinnovatie Schrijven van profielen Advisering en beoordeling

4cid – wat bevalt?

Teach as you preach!!! Zoeken naar je rol; zoeken naar 4c/id Denk 4c/id Wees 4c/id!!!! Teach as you preach!!!

Elke stap à la 4c/id begeleiden Stappen in het innovatieproces – “Hanzemodel” voor curriculumontwikkeling Beroeps- & opleidingsprofiel Onderwijsvisie Onderwijskader Curriculumontwerp Blokontwerp Onderwijsplanning Onderwijsmateriaal Elke stap à la 4c/id begeleiden

Zoeken naar je rol; zoeken naar 4c/id Progressie in de Workshops voor docententeams Uitleg theorie 4c/id + aan de slag Expertvoorbeeld + Aanvulopdracht + aan de slag Progressie in de producten die opgeleverd worden Leertaken worden beter / creatiever / vollediger Ondersteunende informatie sluit beter aan Werken met “Hanzemodel” van onderwijsontwikkeling

Ontwerpen = een creatief proces!!!

Ervaringen met 4c/id Beroepstaken helder gedefinieerd ‘Vaardighedenhiërarchie een goed praatstuk’ Beoordelingscriteria uit de praktijk Contact met experts uit het beroepenveld Integrale leerlijn expliciet onderbouwd Bewustwording van het niveau van de taken voor de studenten Relatie leertaken en ondersteunende info expliciet Goede analyse van de theorie en vaardigheden in het curriculum

Ervaringen met 4c/id Leertaken: overzicht over de hele taak Meer leertaken in dezelfde tijd als één project Meer diepgang, meer transfer en minder frustratie bij de start van het project. Structurering in het ontwikkelproces Voorspelbare, logische stappen Deeltaakoefening, mentale modellen en cognitieve strategieën Het onderscheid is lastig voor docenten, nog geen verschil in instructiemaatregelen. En meer…

4cid – wat kan anders? Welke vragen?

Terminologie – te ‘onderwijskundig’? Beroepstaak  kerntaak Leertaak  integrale opdracht Ondersteunende informatie  ondersteunende kennis en vaardigheden Deeltaakoefening  oefening van routinetaken JIT-informatie  kennis t.b.v. routinetaken

1 4 2 5 3 6 Terminologie – 6c/id? BEROEP  ONDERWIJS --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- Complexe vaardigheid  Leertaak (integratie) Ondersteunende informatie  Instructiemaatregelen (diepgaand begrip, elaboratie) JIT-informatie  Deeltaakoefening (snelheid en accuratesse) 1 4 2 5 3 6

De puzzel is nog niet af…. Doorlopende ondersteunende lijnen Lange lijnen met afhankelijkheden in al het onderwijs Het ‘geven’ van nog niet behandelde theorie niet ‘natuurlijk’ Puzzelen met taakklassen en moeilijkheidsgraad ondersteunende informatie

De puzzel is nog niet af…. Toetsen en werkvormen - Op zoek naar goede beoordelingscriteria - Wat zijn goede opdrachten en instructiemaatregelen? - Hoe feedback en beoordeling organiseren? - Laatste leertaak als individueel assessment?! Flexibilisering van het onderwijs - Meerdere rollen, ondersteunende info en beoordelingscriteria bij één leertaak, hoe? - Competentieontwikkeling door het curriculum heen, hoe meten? Reflectie en evaluatie - Als onderdeel van de complexe vaardigheid, of complexe vaardigheid op zichzelf?

… maar 4c/id geeft het raamwerk! Structuur van het onderwijs logischer Curriculum is transparanter Communicatie over het beroep Communicatie over curriculum helderder Onderwijs is meer in lijn met praktijk

Ontwerpen is nooit kinderwerk

Ontwerpen is eerder een sudoku

Ontwerpen is altijd anders

De puzzel past steeds beter r.r.van.der.lei@pl.hanze.nl p.h.m.cremers@pl.hanze.nl

1. Management opleiding: organisatorische randvoorwaarden Controle en sturing door opdrachtgever Onderwijskundig (project)leiderschap Duidelijke ontwikkelopdracht aan ontwikkelteams Deadlines Randvoorwaarden Facilitering voor ontwikkelen als team Aandacht voor bijstellen

Stimuleer het creatieve proces 2. Werken in docententeams Vaste werkmomenten; planning lastig, pieken, lessen, etc. Inplannen werk tussen workshops Learning by 1. doing + 2. goede voorbeelden + 3. ‘huiswerk’ Competenties: samenwerken; schrijven Niet te snel taken verdelen Elkaars werk lezen / beoordelen Tussenproducten inhoudelijk en onderwijskundig beoordelen Stimuleer het creatieve proces

3. Management onderwijsondersteuning Methodiek bepalen Ontwikkeling, onderzoek, publicatie faciliteren Scholing trainers Doorgaande kenniscreatie (Community of Practice) Specialisten op onderwijskundige onderwerpen (toetsing, studieloopbaanbegeleiding, maatwerk, etc.)

4. Workshoptrainers: onderwijskundigen Twee trainers op workshop / begeleiding Leren van elkaar Meerdere teams begeleiden Teams leren van elkaar qua didactiek en inhoud Intake Doelen workshop Taakverdeling bespreken met opdrachtgever Wijze van workshop geven = 4c/id!!!! (1. expertvoorbeeld, 2. aanvulopdrachten, en daarna pas 3. ‘echt’ ontwikkelen)