Project Zuid-Afrika dinsdag
Planning 13:45 – 14:00 instructie glogster 14:00 – 14:45 les sloppenwijken 14:45 – 15:30 in eigen groepjes onderzoeksvragen en deelvragen maken + informatie opzoeken Groepjes van 5
Presenteren met glogster http://edu.glogster.com/
Glogster gegevens Gebruikersnaam : jozef8 Wachtwoord : GROEP8 Opslaan onder je groepsnaam
Sloppenwijk soweto Doelen: - ontstaan van de sloppenwijk Soweto de levensomstandigheden beschrijven Het probleem van sloppenwijken kennen 5 miljoen inwoners
Ontstaan van de soweto Wat is een sloppenwijk? Hoe ontstaan sloppenwijken? Apartheid Werken in Johannesburg goudmijnen
Informatie over soweto Soweto is een sloppenwijk van slechte kwaliteit zelf gebouwde huizen aan de rand van een grote stad in Zuid Afrika. Zoals veel van deze sloppenwijken in veel minder ontwikkelde landen van de wereld, begon ook Soweto als een tijdelijke huisvesting maar wordt het een steeds meer permanente huisvesting. De meeste bewoners kwamen uit arme gebieden of van het platteland, maar met weinig vaardigheden voor stedelijke gebieden en weinig spaargeld. De anderen zijn jonge volwassenen uit andere arme gebieden van de stad die hier hun eerste woning opzetten. Werkeloosheid is geen optie. Ze moeten iets doen om te overleven.
Opdracht ‘je bent door de inwoners van de krottenwijk Soweto samen met enkele anderen uitgekozen om een plan te maken om de leefomstandigheden in Soweto te verbeteren. Een internationale organisatie heeft een bedrag van 20.000 euro ter beschikking gesteld voor dit jaar om Soweto te verbeteren en ook 20.000 voor het volgend jaar. De vraag is hoe jullie dat geld gaan besteden. Lees de volgende informatie en maak een plan. Je beschikt over: bron1 : de kaart van Soweto Bron 2: informatie over Soweto Bron 3: prijslijst waarop staat wat elke verbetering van de krottenwijk kost Bron 4: een keuzeformulier voor het eerste en het tweede jaar.
Regels Er mag gewoon gepraat worden maar er wordt overlegd met leerlingen uit je eigen groepje en niet met leerlingen uit een ander groepje. Als je denkt dat je klaar bent en een goed plan hebt steek je je vinger op en komt de leerkracht even langs om te kijken of je met het volgende jaar verder mag gaan. Je mag elkaar overtuigen van je eigen mening MAAR je laat elkaar ook uitpraten.
evaluatie Zelfstandig je keuzes verantwoorden Wat vonden jullie ervan ? Heb je er wat van geleerd?
Groepjes project Zuid-Afrika Nelson Mandela : Arme bevolking: culturen: op safari: Teun - Maiko - Robin V. - julia isabel - Eddo - Sam - Joël Camiel - Max - Yorick - Samantha Darin - Toine - Sytske - Colin Dida - Elisa Landschappen: Nederland in Zuid-Afrika: Kinderen in Zuid-Afrika - Sofia - Loes - Maran - Maruska - Marijn - Lina - Joe - Amber - Sanne - Daan - Robin te B.
In groepjes aan het werk In je groepje: hoofdvraag maken deelvragen maken, iedereen heeft uiteindelijk 1 deelvraag om te onderzoeken. bepalen wat voor soort glogster je wilt taken verdelen en informatie zoeken
Tot morgen Zuid-Afrika !!