Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr. 2015
Zelfstandig functioneren in beroepscontext (Componenten van) competenties verwerven: FG1, 2, 3, 4, taal en attitudes. FG5: formatief. Doel stage
23/2/2015: observeren en participeren 23/3/ /3/2015: stageperiode maart 4 dagen in deze week 4/5/ /5/2015: stageperiode mei 5 dagen in deze periode Planning
Participeren: samen doen Lessen/activiteiten: zie pg gids 7 lessen in maart 13 lessen in mei 15 vastgelegd, 5 nog zelf te kiezen uit de lijst Vaardigheden: pg. 8 Video-opdracht: raadpleeg de site en neem grondig door! Programma Gebruik de ‘specifieke aandachtspunten’ op Chamilo bij de voorbereiding van je lessen!
Krijg je op intake: 1 stagegids voor jou, 1 voor mentor 1 brief voor de klasmentor 1 synthesedocument voor de klasmentor Chamilo (zelf downloaden): Weekrooster Identificatiegegevens Overzicht realisering programma 1 zelfevaluatie op het einde van stage Documenten
Naam + ‘stage1’ + leergroep op buitenkant kaft Deel 1: Identificatiegegevens Weekroosters Observatiegegevens (beginsituatieanalyse) Alle LVB (+ bordplan, werkbladen, teksten) + evaluatie! ‘Geef 8!’ Deel 2: Overzicht realisering programma Begeleidingsschrift klasmentor (moet je zelf voorzien, neem een A5-schriftje!) Begeleidingsfiches stagebegeleider Synthesedocument klasmentor Zelfevaluatie Stagemap
Leerkansen bieden Lesopdrachten bespreken en lessen plannen (weekrooster) Info doelstellingen, beginsituatie, leerinhoud, handleiding, … Alle LVB vooraf doornemen (dien tijdig in! = 3werkdagen voor realisatie) Feedback in begeleidingsschrift noteren + les nabespreken Synthesedocument invullen: in maart én in mei Begeleiding door klasmentor
1 ste aanspreekpunt 1 LVB per stageperiode vooraf doornemen en becommentariëren Per periode 1 lesobservatie met nabespreking en begeleidingsfiche Tussentijdse feedback: daarin wordt gedifferentieerd naargelang jouw noden/al bereikte competenties (kan een gesprek zijn, kan een telefoontje zijn, kan een verslag op papier zijn, kan een mail zijn, …). Beoordelingsrapport stage: in rapportbundel Begeleiding door stagebegeleider
Opleiding bepaalt quotering, niet de klasmentor Stagebegeleider doet voorstel quotering Grondige bespreking op stagecommissie (+/- 8 stagebegeleiders) Stagecommissie legt definitieve quotering vast Voorwaarden: Programma gerealiseerd- alle afspraken nagekomen Stagemap is volledig en tijdig ingediend Welke functionele gehelen worden beoordeeld? 1, 2, 3, 4, taal, attitudes (5 = formatief) Quoteringsnormen: zie gids pg. 11 Competenties en indicatoren: zie synthesedoc. klasmentor Beoordeling stage
LVB tijdig indienen! Les niet (degelijk) voorbereid of niet herwerkt = niet geven! Reglement en leefregels van de school / attitudes Je aanmelden bij directeur Volle dagen aanwezig zijn op je stageschool Ziekte: onmiddellijk melden (school, klasmentor, SB). Zoek inhaalmoment in overleg met klasmentor en SB. Sociale media? Afspraken…
Zie mail Kennismaking (indien nieuwe begeleider) Afspraken maken Diagonale doorname stagegids Mogelijkheid tot vragen stellen Intake met stagebegeleider