Drop-outgegevens: kunnen we meer doen dan enkel rapporteren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
De kinderen stellen zich graag aan u voor.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Welkom in klas VP Mentoren:
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Vapro -D Month Year Givaudan.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Levensvragen Over geluk…..
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Leerkrediet
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Starters bachelor FEB Examenresultaten: wat nu? Februari 2013.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Iedereen coach naar Jef Clement.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Enkele voorbeelden.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
3 H/V, kiezen voor een profiel
Do’s en dont’s in het eerste studiejaar
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Presentatie Decanaat TL4
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Studieadviesregeling
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kiezen voor keuzedelen
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Dineke Kasper studieadviseur
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Transcript van de presentatie:

Drop-outgegevens: kunnen we meer doen dan enkel rapporteren? Marijke Goedemé & Marleen Vercauteren

Odisee Voorstelling Odisee Opleidingen: http://www.odisee.be/ Aantal studenten: Totaal van 11 335 studenten 4

Situering Campus Waas Opleiding Verpleegkunde Studenten verpleegkunde CAM: 249 Studenten verpleegkunde HAO: 73 Totaal: 322 4

Situering Campus Waas Opleiding Vroedkunde Studenten vroedkunde CAM: 60 Studenten vroedkunde HAO: 56 Totaal: 116 4

Procedure afhakers: geschiedenis “KAHO” – Uitschrijfpakket ‘Uitschrijfvragenlijst’ werd niet digitaal afgenomen – niet verplicht Resultaten - Overzicht van instelling: rapportering aan DC - Overzicht per opleiding: doorgegeven aan lid werkgroep eerstejaarsbegeleiding – opvolging binnen de opleiding 4

Uitschrijvingen 13-14 VE Count of uitschrijving Row Labels 1 totaal BA verpleegkunde (HAO) (StNi) 90 13 103 BA verpleegkunde (StNi) 278 12 290 368 25 393 6,4% 4

Uitschrijvingen 13/14 VK Count of uitschrijving Row Labels 1 totaal BA vroedkunde (HAO) (StNi) 61 14 75 BA vroedkunde (StNi) 55 5 60 116 19 135 14,1% 4

Huidige procedure en documenten Odisee (HUB-KAHO) - Procedure Onderscheid CAM en HAO Uitschrijfpakket: - Afhakersenquête: nieuwe digitale vragenlijst http://tiny.cc/bevraging_uitschrijving: verplicht! - Stopzettingsformulier - Folder “Stoppen met je studies? Niet zomaar!” Intakedocument Het gebruik van het boekje ‘Zelfgestuurd leren in het hoger onderwijs’ in vroedkunde Lemotest 4

Stopzettingsformulier 4

4

Folder stoppen met je studies 4

Casus 1 verpleegkunde Ann: Geboren in 1959 Woont samen met partner en diens kinderen Geen eigen kinderen TSO gevolgd Graduaat orthopedagogie behaald in VSPW niveau 5 Project 600 Werkervaring: opvoedster MPI gehandicaptenzorg zorgkundige in RVT en bij het Wit-Gele Kruis Studieaanpak: geen eigen ruimte om te studeren twijfelt zelf aan slagen samenvattingen doorzettingsvermogen 4

Ann Na semester 1: gesprek Studie-efficiëntie: 0,00% Moeilijke persoonlijke omstandigheden Lemotest duidt goede motivatie maar valt uit op andere competenties Rapport februari Geregeld contacten voor studiebegeleiding Rapport september 2014 Stop bachelor, naar HBO5 4

4

Casus 2: verpleegkunde Marianne: Studieaanpak: Geboren in 1994 Woont bij vader Humane wetenschappen gevolgd, tweede middelbaar gebist wegens echtscheiding ouders Studieaanpak: Schrijft veel, wat lang duurt Moeilijke concentratie Kan goed onthouden Veel bezig met de leerstof 4

Marianne Lemotest Rapport Vragenlijst: Twijfelt aan de studie VE Andere interesse zoals geschiedenis, biologie Graag actief in studentenclub Overgeschakeld naar Secundair Onderwijs 4

4

4

Opvolging analyses afhakersenquête VE 2012-2013 Vragen “Juist beeld van de opleiding: 68,8% ja 31,3% neen” Remediëring: info aanpassen op open dagen “Moeilijkheidsgraad opleiding”: 56,3% ja 43,8% neen Remediëring voorbereidende cursus scheikunde en medisch rekenen “Resultaten examens voldoende besproken”: 31,3% ja 31,3% neen 37,5 weet niet Remediëring : algemeen feedbackmoment “Juiste studiemethode vinden”: 56,3% ja 43,8% neen Remediëring : invoer lemotest en supervisoren studiebegeleiding “Relatie met docenten positief”: 87,5% ja 6,3% neen 6,3% weet niet “Voel me thuis op deze school”: 81,3% ja 12,5 neen 6,3 weet niet “Juiste vooropleiding”:37,5% ja 43,8% neen 18,8% weet niet “Toekomstplannen?” 4

Casus 1 vroedkunde Marie-Anne: Geboren in 1995 Woont bij de ouders Volgde TSO Heeft vorig academiejaar een jaar orthopedagogie gevolgd, gestopt omdat het haar ding niet was Geen werkervaring Studieaanpak Is een uitsteller Van thuis uit wordt er aangedrongen om goed te sturen Ziet de ernst van de studie niet direct in Had geen nood aan individuele studiebegeleiding Taaltest was onder het gemiddelde 4

Marie-Anne Lemotest Rapport Vragenlijst: Beseft zelf dat er uitstelgedrag is Weet dat de hoeveelheid voor haar teveel is Weet dat de stof voor haar te moeilijk is Is geheroriënteerd naar HBO5 Ze is ingestroomd in februari en reeds gestart met stage 4

JPG100 Perinatale zorgen deel 1 3 stp 4/20 14-15/jan JPGW08 Anatomie en fysiologie 1 4 JPGW10 Psychologische wetenschappen 9/20 JPGW11 Inleiding in de farmacologie JPGW13 Persoonlijke referentiekaders JPGW14 Structuur en organisatie van de gezondheidszorg 6/20 JPGW22 Professionele vaardigheden deel 1 8/20 JPGWA1 Hygiëne in de gezondheidszorg 5/20 4

lemotest Studeren omdat je het zelf helemaal wil. Je eigen interesse is je grootste drijfveer. 0.95 Misschien heb je tijdelijk even je motivatie verloren? Probeer te achterhalen wat daar de belangrijkste reden voor is. Het kan dat je eerder studeert omdat je dat moet, dan omdat je ook werkelijk geïnteresseerd bent in jouw studierichting. Als je steeds tegenvallende studieresultaten krijgt voor een bepaald vak of enkele vakken, moet je je misschien vragen stellen over je oriëntatie. Boeit deze opleiding je nog wel? Sluit je richting nog wel aan bij je capaciteiten? Misschien leg je de lat te hoog voor jezelf? Of omgekeerd, misschien kunnen jouw capaciteiten niet genoeg tot uiting komen? Praat eens met een docent of een studiebegeleider. Wissel studeren van saaiere delen voldoende af met interessantere delen en cursussen die je meer boeien. Focus je op een factor die jou nu motiveert. (bv. interessante leerstof, vakantie zonder studeren, diploma, ...).Hou alle consequenties van verder studeren voor ogen. Wat motiveert jou? 4

Casus 2 vroedkunde Anne-Marie Geboren in 1992 Woont bij de ouders Geboren in Armenië en naar hier gekomen wegens gezondheidsproblemen van de vader BSO en 7de jaar hier afgewerkt Uitgeprocedeerd Studieaanpak Taaltest onder het gemiddelde maar wel goed gezien de omstandigheden Ingeschreven voor 30 studiepunten Steeds in de les aanwezig Krijgt ondersteuning van Stuvo+ Maakt gebruik van de studiebegeleiding 4

Anne-Marie Lemotest Rapport Vragenlijst: Student heeft gezien de omstandigheden niet voldoende kunnen studeren Uitgeprocedeerd Al enkele keren in beroep gegaan Student is degene in het gezin die de afspraken met de advocaat en rechtbank op zich neemt Financieel niet meer houdbaar gezien de kosten voor het gerecht Student gaat werken Verblijf in België blijft zeer onzeker 4

4 JPG171 Algemene waardenkaders 3 stp 1/20 14-15/jan JPGW08   JPGW08 Anatomie en fysiologie 1 4 JPGW10 Psychologische wetenschappen JPGW11 Inleiding in de farmacologie 2/20 JPGW13 Persoonlijke referentiekaders JPGW14 Structuur en organisatie van de gezondheidszorg 6/20 JPGWA1 Hygiëne in de gezondheidszorg 0/20 4

Opvolging analyses afhakersenquête VK 2012-2013 We merken dat de CAM studenten een juist beeld hebben van de opleiding waar dit voor de HAO studenten anders is ondanks de individuele intake gesprekken Moeilijkheidsgraad wordt correct doorgegeven tijdens infodagen Resultaten worden besproken tijdens de studiebegeleiding Tijdens de studiebegeleiding wordt de studiemethode bekeken en bijgestuurd Er wordt een goed contact met docenten ervaren Studenten voelen zich thuis op de campus Het blijft moeilijk voor studenten met een vooropleiding binnen het BSO Veel van onze studenten kunnen we heroriënteren naar BA verpleegkunde, HBO5 verpleegkunde of andere opleidingen binnen de zorgsector. Anderen kiezen ervoor, omwille van thuissituaties, om een job te zoeken 4