Seminar Exact Algorithms for Hard Problems 2008. Seminar2 Language Dutch, as all participants are Dutch-speaking (I think)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Welkom op de informatieavond
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
Welkom op de info avond Leerjaar 2
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Welkom. Wat gaan we doen? • Data leren gebruiken als startpunt van verhalen • Naar de IATI set kijken van buitenlandse zaken.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Basiscursus Informatica SWI Theoriegedeelte Overzicht en H0 Richard Benjamins.
Inleiding in de Civiele Techniek
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Meten en experimenteren
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Divide and Conquer in Multi-agent Planning Multi-Agent Planning as the Process of Merging Distributed Sub-plans Eithan Ephrati and Jeffrey S. Rosenschein.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Advanced Algorithms Groep: EII7AAb
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Al doende leren training docenten
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Where innovation starts Bachelor-eindproject- voorlichting André Duif, 21 oktober 2014.
ontdek wat jij kunt bereiken
Informatievaardigheden Sociale geografie (GEO-10306), 16 november 2012 Marja DuizendstraalMarco van Veller Joke WebbinkHein Lucas.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Theorielessen in projectmatig werken
SLB2 K21 Bijeenkomst 1 Marjan Koerselman.
Evidence-Based Medicine
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Divide & Conquer: Verdeel en Heers vervolg Algoritmiek.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
Kennismakingsspellen
volgende bladzijde terug
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Project gamemarket Les 1.
Anatomie en Fysiologie
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Seminar Exact Algorithms for Hard Problems 2008

Seminar2 Language Dutch, as all participants are Dutch-speaking (I think)

Seminar3 Leerdoelen Leren kennen van begrippen en technieken uit de exacte en geparameteriseerde algoritmiek Leren ontwerpen en analyseren van exacte algoritmen, met name met de techieken branch and reduce en measure and conquer Ervaring opdoen met wetenschappelijk onderzoek Oefenen in presenteren en uitleggen van algoritmen en analyse van algoritmen

Seminar4 Docenten Hans Bodlaender Johan van Rooij

Seminar5 Vorm Voordrachten door docenten Voordrachten door studenten Project

Seminar6 Indeling Week 1 en 2: voordrachten door docenten Week 3 en 4: voordrachten door deelnemers Week 5 t/m 8: steeds 1 voordracht door deelnemer en projectdiscussies Week 9 en 10: voordrachten door deelnemers over projecten

Seminar7 Week 1 en 2 3 september: Hans Bodlaender: Organisatie 3 september: Hans Bodlaender: Inleiding 5 september: Johan van Rooij: Branch and reduce 5 september: Hans Bodlaender: Treewidth 1 10 september: geen college 12 september: Johan van Rooij: Measure and conquer 12 september: Hans Bodlaender: Treewidth 2

Seminar8 Week 3 en 4 17 september: Fixed parameter algorithms with bounded search trees 17 september: Dynamic programming algorithm using tree decompositions 19 september: Kernelization (voor cluster editing) 19 september: Exact algorithms with preprocessing (subset sum, knapsack, bipartite dominating set) 24 september: Held-Karp like dynamic programming (voor treewidth) 24 september: Local search based exact algorithms for SATISFIABILITY 26 september: An exact algorithm for Bandwidth

Seminar9 Belangrijk Vertel vooral de intuitie en de technieken Duur van praatjes: 45 minuten. Mag korter, maar niet korter dan 35 minuten Mag op het bord, of met beamer (powerpoint of LaTeX-slides) Zorg dat je het zelf goed begrijpt, en oefen e.e.a. van te voren Begin op tijd met de voorbereiding

Seminar10 Week 5 t/m 8 24 oktober valt uit Elke bijeenkomst: –Eerst voordracht over paper/onderwerp door deelnemer (45 minuten) –Daarna projectdiscussies

Seminar11 Schema 1 oktober: Speeding up exact algorithms with Memorization 3 oktober: Measure and conquer algorithms: Edge domination 8 oktober: Inclusion-exclusion algorithms (Hamiltonian circuit, TSP) 10 oktober: Subexponential time algorithms for planar graphs I 15 oktober: Subexponential time algorithms for planar graphs II 17 oktober: Fixed parameter algorithms with iterative compression 22 oktober: Fixed parameter algorithms with the graph minor theory 24 oktober: geen bijeenkomst

Seminar12 Week 7 en 8 Steeds twee voordrachten over het project. Als studenten in groepje werken, dan een dubbel- lange voordracht over het project

Seminar13 Project Ontwerp een algoritme gebaseerd op branch and reduce en analyseer het met measure and conquer Lijst problemen Alleen of in groep van 2 Bespreek vorderingen: literatuuronderzoek, ontwerp reductie regels, m&c analyse, etc.

Seminar14 Problemen Probleem op grafen met begrensde graad –Weighted independent set –Counting the number of vertex covers –Partition into triangles –Counting the number of perfect matchings –Connected dominating set –Distance-2 independent set Begin met te kijken naar het probleem met maximum graad 3 Eventueel uitbreiden naar hogere begrensde graad (4, 5, …)

Seminar15 Een innovatief vak! Measure and conquer is een relatief nieuwe techniek. In dit vak kijken we naar wetenschappelijke vragen die nog niet eerder bekeken zijn –We leren de technieken –We gaan de technieken toe passen

Seminar16 Wat doe je Zoek relevante literatuur, indien beschikbaar Bespreek met docenten Maak software voor M&C werkend Ontwerp reductieregels Bedenk strategie Analyseer strategie Probeer algoritme te versnellen, etc. etc. Bespreek vorderingen in projectsessies (vanaf week 5) Geef uiteindelijk praatje (week 9 en 10) Lever uitwerking in op papier (voor eind week 10)

Seminar17 Uitwerkingen Bevatten alle technische details Net en leesbaar Hoeft geen volledig verslag te zijn (dus, bijv. referenties zijn niet nodig)

Seminar18 Eventueel Wanneer succesvol genoeg kan e.e.a. tot wetenschappelijk paper en/of technisch rapport gemaakt worden

Seminar19 Measure and conquer Inleiding door Johan van Rooij Johan kan ook helpen met opzetten van software voor de analyse Kan met Johans software, Mathematica, Maple of Excel

Seminar20 Voorts Aanwezigheid is verplicht Afwezigheid met reden: bespreken met docenten. Eventueel extra taak. Afwezigheid zonder goede reden kan leiden tot lager cijfer, extra taak, of onvoldoende Kom op tijd! Te laat komen kan ook leiden tot lager cijfer etc. Lever je eindverslag op tijd in Participeer! Er is een website van dit vak

Seminar21 Cijfers 20 procent: 1e presentatie 20 procent: 2e presentatie 50 procent: project (resultaten, presentatie, en uiteindelijk verslag) 10 procent: participatie Echt slechte presentaties kunnen een heel laag cijfer krijgen; eventueel “droog” over te doen als herkansing…

Seminar22 Nu Vragen? Maken van indeling week 3 en 4 Kiezen van onderwerpen en groepjes: per of in de pauze Kiezen van onderwerpen week 5 t/m 8: per stuur drie onderwerpen in volgorde van wat je ‘t liefst wil doen naar