REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Advertisements

Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
M55 IJmeerlijn Perspresentatie Mott MacDonald
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Fietsbeleid in Limburg
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Openbaar Vervoer Agenda DS
Expertteams inkoop Bijeenkomst van 4 april 2013
Spoorzone, ambitie-niveau
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Relatie materieelkeuze NZ-lijn met optimalisering verstedelijkings-proces 10 maart 2006 Hoorzitting Raadscommissie VVI Boudewyn Bach;
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
‘ Visie op openbaar vervoer in de Amsterdamse regio’ 10 maart 2006 Hoorzitting cie. VVI.
Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Collectief vervoer: samenwerken Guy Hermans Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Plaats hier de titel van de presentatie Hoorzitting 10 maart 2006
Samenwerken aan de bereikbaarheid van de regio
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam

regionaal openbaar vervoer uitgangspunt: bestuurlijke afspraken tussen o.a. ROA provincie Noord-Holland Gemeente Amsterdam in het kader van RegioNet (2002)

regionaal openbaar vervoer “second opinion materieelkeuze” RegioNet: de regionale partijen begrijpen de capaciteit van de NZlijn wordt bepaalt door de vervoersvraag binnen Amsterdam accepteren ‘hoog-breed-lang’ materieel onderkennen dat regionale verlengingen hierdoor moeilijker inpasbaar en duurder worden stellen dat ‘overstapmachines’ noodzakelijk zijn

regionaal openbaar vervoer regionale openbaar vervoer-visie: voorkeur voor rechtstreekse verbindingen, mits voldoende collectiviteit (reizigers) en financieel haalbaar als directe verbindingen niet mogelijk zijn: snel, verbindend netwerk tussen knooppunten (trein, metro, sneltram of regionale bus) van/naar knooppunten een ontsluitend netwerk (lokale bus of tram) overstappen goed gefaciliteren (knooppunten zijn “overstapmachines”)

regionaal openbaar vervoer ruimtelijk-economische ontwikkelingen nadruk op de as Schiphol-ZuidAs-Almere –groei werkgelegenheid met name rond Schiphol en langs ZuidAs –woningbouwopgave concentreert zich binnenstedelijk Amsterdam (50.000), in Almere (45.000) en in de Haarlemmermeer en Amstelland (samen ) vasthouden aan groenstructuur –een groen/blauwe strook scheidt Almere van de rest van de as

regionaal openbaar vervoer

ontwikkeling verkeer en vervoer afstand tussen ‘wonen’ en ‘werken’ gaat toenemen regionaal woon-werkverkeer blijft groeien, (op sommige relaties met 100% tot 2030)

regionaal openbaar vervoer de trein heeft een belangrijke functie in het regionale openbaar vervoer is de capaciteit voldoende om de gewenste ruimtelijk-economische ontwikkelingen te faciliteren? –regionale en boven-regionale vervoersstromen concurreren om capaciteit op het spoor –groei goederenvervoer sterker dan de groei van het personenverkeer

regionaal openbaar vervoer

bekostiging regionaal openbaar vervoer BDU bijdrage mio exploitatie OV Amsterdam 169 mio B&O railinfra Amsterdam 61 mio exploitatie OV Waterland 11 mio exploitatie OV Zaanstreek 8,5 mio exploitatie OV Amstelland/Meerlanden 27 mio exploitatie Zuidtangent 5 mio

regionaal openbaar vervoer uitbreiding van de dienstverlening (nieuwe lijnen of hogere frequenties) kan alleen als: de kaartopbrengsten de kosten dekken of: elders in het lijnennet/frequenties gesneden wordt

regionaal openbaar vervoer

integratie van systemen (metro/lightrail en trein) is een sympathieke gedachte, maar: de capaciteit van het spoor wordt reeds maximaal benut veiligheidsproblemen zijn nog onvoldoende opgelost integratie van systemen kan leiden tot minder punctualiteit kosten van interfaces zijn hoog

regionaal openbaar vervoer “second opinion materieelkeuze” RegioNet: de regionale partijen begrijpen de capaciteit van de NZlijn wordt bepaalt door de vervoersvraag binnen Amsterdam accepteren ‘hoog-breed-lang’ materieel onderkennen dat regionale verlengingen hierdoor moeilijker inpasbaar en duurder worden stellen dat ‘overstapmachines’ noodzakelijk zijn