Development and validation of a model of ICT integration in primary education Doctorandus: Jo Tondeur Promotor: Prof. Dr. Martin Valcke Copromotor: Prof.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Prof. dr. Chia Longman UGent
Module B: De ‘Whole School Approach’
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Revalidatiearts en onderzoeker, RC De Hoogstraat
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Digitaal platform voor Employability
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Mag ik u voorstellen ....
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Deskundigen dag Arbouw
Visie op ons loopbaanbeleid
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
PIJ onderzoeksprogrammering
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
IJmert Kant Epidemiologie Universiteit Maastricht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
“Onderwijsonderzoek veronachtzaamt de rol van onderwijsopvattingen als een belangrijke factor voor het welslagen van ICT-integratie op school” J ohan van.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Inter-provinciale studie detailhandel
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg Sturing in een veranderend landschap.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Lidy van der Worp (RENN4)
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Psychologisch contract
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Geïntegreerde schoolverbetering
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Development and validation of a model of ICT integration in primary education Doctorandus: Jo Tondeur Promotor: Prof. Dr. Martin Valcke Copromotor: Prof. Dr. Johan van Braak 3 december 2007

Context Informatie- en kennismaatschappij ICT integratie in lager onderwijs ‣ Statuut van ICT in het Vlaamse onderwijs ‣ Complexe innovatie (Ertmer, 2005; Niederhauser & Stoddart, 2001) ‣ Stand van zaken ‧ Beperkte integratie in onderwijsleerprocessen (Cox, et.al, 2003; Murphy et. al., 2002, Waxman et al., 2002) ‧ Grote verschillen tussen scholen en leerkrachten (Goodison, 2002; Tang & Ang, 2002; Tondeur et al., 2007)

Bestaand onderzoek Onderzoeksdoelen Mate van ICT-integratie (bv. Matthews & Guarino, 2000) (1) Onderzoeken op welke wijze ICT wordt ingezet in de klas Focus op technologie (bv. Bovée et al., 2007; van Braak, 2001) (2) Identificeren breed spectrum leerkrachtkenmerken Leerkracht staat centraal (bv. Albirini, 2004; Shapka & Ferrari, 2003) (3) Exploreren van schoolkenmerken Oplijsting knelpunten en succesfactoren (bv. Muntaz, 2001) (4) Samenhang bestuderen tussen determinanten

Theoretisch raamwerk Schoolontwikkelingstheorie (bv. Hopkins, Ainscow & West, 1994; Lagerweij & Lagerweij-Voogt, 2004; Stoll & Fink, 1996; Teddlie & Reynolds, 1999) ‣ Continu proces ‣ Zowel spontaan als planmatig ‣ Organisatorische en onderwijskundige consequenties ‣ Belang van verschillende factoren en actoren

Conceptueel raamwerk (Gebaseerd op Veenstra, 1999)

Studie 1 (april-juni 2004) Sample 570 leraren uit 60 lager scholen Minstens 1 leerkracht per leerjaar Provincie Oost-Vlaanderen Instrumenten Survey bij leerkrachten Doel 2 schalen ontwikkelen: ICT-gebruik in de klas en ICT- gebruik ter ondersteuning van het onderwijs (OD1) Invloed van leerkrachtfactoren bestuderen (OD2) Samenhang van deze factoren in kaart brengen (OD4)

Sekse, leeftijd, computerervaring, onderwijservaring ICT-gebruik in de klas Culturele leraarkenmerken schoolkenmerken - Structurele Culturele schoolkenmerken Contextuele ICT-profiel, computerattitudes, innovativiteit, ICT-training, … Ondersteunend ICT-gebruik / ICT-gebruik in de klas

=.16   =.37

pag. 10 Studie 2 (oktober-november 2004) Sample 56 schoolleiders uit 60 lager scholen (idem studie 1) Provincie Oost-Vlaanderen Instrumenten Semi-gestructureerde interviews Doel Invloed van leerkrachtfactoren op ICT-gebruik in de klas bestuderen (OD2) Invloed van schoolfactoren op ICT-gebruik in de klas exploreren (OD3)

Sekse, leeftijd, computerervaring, onderwijservaring, … ICT-gebruik in de klas Culturele leraarkenmerken schoolkenmerken - Structurele Culturele schoolkenmerken Contextuele ICT-profiel, computerattitudes, innovativiteit, ICT-training, … Ondersteunend ICT-gebruik / ICT-gebruik in de klas Schoolgrootte, gender, leerling/pc- ratio, internettoegang, … ICT-plan, ICT-ondersteuning, evaluatiebeleid, samenwerking, …

Schoolgerelateerde factoren ICT-plan+ ICT-ondersteuning+ ICT-nascholing+ Leerling / PC-ratio- Individuele factoren Computerattitudes+ Innovativiteit+ Intensiteit computergebruik+

pag. 13 Studie 3 (maart – april 2005) Sample 442 leerkrachten 70 Vlaamse lagere scholen Instrumenten Survey bij leerkrachten Doel Fijnere maat voor ICT-gebruik ontwikkelen (OD1) Invloed opvattingen van leerkrachten over “goed onderwijs” op verschillende types ICT-gebruik bestuderen (OD2)

Conceptueel model Variabelen Fase 2 ICT-plan, ICT-ondersteuning, ICT- infrastructuur, ICT-samenwerking Klasgrootte, leerjaar, aantal computers in de klas Onderwijsnet en schoolgrootte

‣ Survey-onderzoek bij leraren (maart 2005) ‧ Steekproef: 70 lagere scholen 442 leraren ‧ Doel: –Validering van een nieuwe schaal voor ICT- gebruik in de klas (OV1) –De invloed van culturele leraarvariabelen mbt. leren en instructie (OV4) Onderzoeksopzet > Fase 3 pag. 17

Opvattingen over ‘goed onderwijs’: ontwikkelings- en overdrachtsgerichtheid ICT als tool voor informatieverwerking, ICT als leermiddel, ICT als studieobject

Stand van zaken > types ICT–gebruik in de klas

Vervolgonderzoek > Fase 4 (Mei 2006) ‣ Surveyonderzoek bij leraren, ICT- coördinatoren en schoolleiders ‧ Doel: Finaal verklaringsmodel voor ICT- integratie in het lager onderwijs pag. 20

Bijdrage van het onderzoek pag. 21 ‣ Theoretische relevantie ‧ Inzicht in ICT-integratie in het lager onderwijs ‧ Identificatie van relevante factoren op verschillende aggregatieniveaus ‧ Inzicht in interacties ‣ Relevantie t.a.v. het onderwijsbeleid ‧ Inzichten leiden tot beleidsaanbevelingen ‣ Relevantie voor het onderwijs ‧ Diagnose-instrument ‧ Ontwikkeling schooleigen ICT-beleid

Onderzoeksopzet Studie 1 (OD1, OD2, OD3)Studie 2 (OD1, OD2, OD3, OD4) SampleLaaggeschoolde en hoger geschoolde werknemers uit 175 publieke en private organisaties (N= 940) Laaggeschoolde werknemers uit 35 organisaties binnen de chemie, energie en voedingsindustrie (N= 408) InstrumentenSurvey bij werknemersSurvey bij werknemers en personeelsverantwoordelijke Rating supervisor en interviewer Follow-up: telefonische contactname werknemers 1 jaar later (employability) DoelTesten psychometrische kwaliteit schalen Gedeeltelijk test model (Raemdonck, Thijssen & Valcke, 2005) Verdere validering Testen model

Onderzoeksresultaten Onderzoeksdoel (1): Instrumenten ‘zelfsturing ’. Validiteit SDL-schaalSDC-schaal Factoriële validiteit (EFA, CFA, Multiple group factor analysis) Stabiele uni- dimensionele structuur, 14 items Invariant over subgroepen (LQ-HQ) Stabiele uni- dimensionele structuur, 14 items Invariant over subgroepen (LQ-HQ) Convergente validiteitSupervisor r=.26 Interviewer r=.69 Supervisor r=.24 Interviewer r=.76 Discriminant validiteitvPPS r=.49vPPS r=.45 Betrouwbaarheidα=.81α=.88

Ook Foto’s

Probleemstelling Zelfsturing in leerprocessen: het beïnvloeden van werkgerelateerde leerprocessen ten behoeve van de individuele zelfredzaamheid op de arbeidsmarkt. Voorbeeld: ‘Het voorbije jaar leerde ik voor mijn werk veel nieuwe dingen op eigen initiatief.’ ‘Ik voel zelf aan wanneer het tijd wordt om bij te leren voor mijn werk’. Zelfsturing in loopbaanprocessen: het beïnvloeden van loopbaanprocessen ten behoeve van de individuele zelfredzaamheid op de arbeidsmarkt. Voorbeeld: ‘Ik vind het belangrijk om na te denken over wat ik wil verwezenlijken in mijn loopbaan gedurende de komende jaren.’ ‘Ik houd me op de hoogte van nieuwe mogelijkheden om mijn loopbaan uit te bouwen.’ Employability: de relatieve kansen op het verkrijgen van werk, het behouden van werk en het vinden van nieuw werk indien nodig.

Onderzoeksresultaten Onderzoeksdoel (2): Interrelatie SEM

Onderzoeksresultaten Onderzoeksdoel (3): Individuele en contextuele predictoren voor zelfsturing. Opleidingsniveau enkel significant voor SDL en niet in multivariate analyses. Hoofdeffecten significant maar niet de interacties tussen individuele en organisatorische factoren.

Onderzoeksresultaten Onderzoeksdoel (3): Hiërarchische multiple regressie Individuele predictorenSDL R²=.409 SDC R²=.385 Proactieve persoonlijkheid++ Streven naar kenniswerk++ Mobiliteitswens (hogerop+taken uitbreiden) + Leeftijd-- Leerinitiatief in het verleden+

Onderzoeksresultaten Onderzoeksdoel (3): Organisatorische predictorenSDL R²=.409 SDC R²=.385 Participatiebeleid+ Taakvariatie+ Sector (chemie)++ Groeipotentieel++

Onderzoeksresultaten Onderzoeksdoel (4): Employability Logistische regressie SDL voorspelt toekomstig leerinitiatief en toekomstige loopbaanrealisaties. SDC voorspelt toekomstige loopbaanrealisaties. Leeftijd, leerinitiatief in het verleden, streven naar kenniswerk, sector, taakvariatie, groeipotentieel en mobiliteitsmogelijkheden op de arbeidsmarkt eveneens relevante predictoren.

Conclusie Betrouwbaar en valide instrument voor laaggeschoolde werknemers. Positieve relatie tussen SDL en SDC. Opleidingsniveau geen belangrijke factor voor SDL en SDC. Organisatorische factoren beïnvloeden SDL en SDC ongeacht de invloed van individuele factoren. SDL en SDC voorspellen (naast andere predictoren) toekomstige employability.

Beperkingen Zelf-rapportering. Data-triangulatie: optimaliseren. Causaliteit bij ‘cross-sectional design’. Sample follow-up studie. Data-analytische beperkingen. Keuze operationalisering concepten zelfsturing, employability.

Vervolgonderzoek Verdere validering schalen voor zelfsturing in andere dan Vlaamse context. Collega-ratings en observatie organisatorische kenmerken. Kwalitatief onderzoek: biografisch, dagboek. Andere relevante predictoren voor zelfsturing. Employability: uitgebreider longitudinaal design.

Development of a model of ICT integration in primary education Doctorandus: Jo Tondeur Promotor: Prof. Dr. Martin Valcke Copromotor: Prof. Dr. Johan van Braak 3 december 2007

Theoretisch raamwerk SchoolontwikkelingICT-integratie Systematische aanpak van verandering (Reynolds, Teddlie, Hopkins & Stringfield, 2000) De ontwikkeling van een ICT-plan (Otto & Albion, 2002) Sterk leidersschap om veranderingen in de school te sturen en te begeleiden (Gray, 1997) Schoolleiders creëren organisatorische condities om het ICT- beleid te ontwikkelen en te ondersteunen (Dawson & Rakes, 2003) Professionele ontwikkeling en ondersteuning van leraren en schoolleiders (Stoll, 1999) ICT-nascholing en -ondersteuning om de implementatie van het ICT-plan te verzekeren (Lai & Pratt, 2004) (Zelf)evaluatie is geïntegreerd in het klas- en schoolgebeuren (Macbeath, 1999) Via evaluatie ICT-integratie monitoren en het beleid richting geven (Kennewell, Parkinson & Tanner, 2000) Coöperatie met andere scholen om ‘goede praktijkvoorbeelden’ uit te wisselen (Hopkins & Reynolds, 2001) Coöperatie voor de verspreiding van ICT-gerelateerde kennis (Triggs & John, 2004)