Inleiding en Instructie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Balans tussen hulp en recht
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Welkom bij de presentatie van het
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Proces en Product.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Overheid heeft Antwoord © Workshop Antwoord © Een instrument ter ondersteuning Bij het invoeren van Antwoord © Slotsymposium Benchmark publiekszaken, 20.
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
TPP publiek management 17 oktober 2011
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Wat levert het op? George Witte 1.
De evaluatie van een project
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Workshop “Beoordelen”
Beleidsinformatie Jeugd
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Presentatie vakdag BCMB ‘Ins en outs van registratie’ 20 mei 2015
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 2 Actualiteit
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid Welkom Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid.
Administratieve last: terug naar de ondergrens ‘Roer gaat om’ Arbeidsmarktmonitor.
Hoofd- en onderaannemerschap
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Keuzedeel Wijkgericht werken
Financiering van het zorgstelsel
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Onderzoeksproject Service’
Monitoring Vooral om van te leren.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Inleiding en Instructie Registratie & Verslag Inleiding en Instructie

Positie Maatschappelijk Werk? Wat is Registratie?? Regas als voorbeeld Haat of Liefde??? Practicum als bron Positie Maatschappelijk Werk? De Opdrachten Werken met een WIKI

Practicum als bron Werken met een WIKI De Opdrachten

REGAS Instructie in week 1 en 2 kw 2 SubgroepWIKI’s bv. Centrale WIKI http://RegVerslag.wetpaint.com De Opdrachten REGAS Instructie in week 1 en 2 kw 2 SubgroepWIKI’s bv. http://RegverslagMarjoleinD.wetpaint.com Practicum als bron van casuïstiek Helpdesk ondersteuning op verzoek Docenten Franka Fassotte en Cornelis Numan WK 7 EN 8 BEGELEIDINGSBIJEENKOMST één IN COMPUTERLOKAAL Registratieperiode tot eind 3e kwartaal Beoordeling en toekenning punten eind kw 3

Positie Maatschappelijk Werk? Wat is Registratie?? Positie Maatschappelijk Werk? Haat of Liefde???

ASSOCIATIES BIJ HET BEGRIP REGISTRATIE?????

REGISTRATIE Overheid Verantwoording Vastleggen Professionaliteit Marktwerking Zichtbaar maken Hard maken Profilering beroep Verzakelijking GELD Cliënt Management KREDIETCRISIS SIGNALERING

Maatschappelijk Werker REGISTRATIE Verantwoording Professionaliteit GELD Marktwerking Maatschappelijk Werker Profilering beroep Management Cliënt? SIGNALERING Verzakelijking Overheid

Subgroepen zelf maken en WIKI aanmaken In subgroep van vier studenten Opdrachten 1,2 en 6 Subgroepen zelf maken en WIKI aanmaken In subgroep van vier studenten Bedoeling: Je op de hoogte stellen van en je verhouden tot de impact van “Registratie” in het MW

Kleine Historie Overheid de enige, of in ieder geval de belangrijkste financier van welzijnsinstellingen Bezuinigingen De overheid verlangde van de instellingen een verantwoording van de besteding van subsidiegelden. Jaarlijks kwantitatieve gegevens van instellingen

Kleine Historie 2 Instellingen gaan over op een bedrijfsmatige aanpak. De verzakelijking doet zijn intrede. Hulpverlening wordt vertaald in producten die afgezet moeten worden op een markt. De opmars van de informatietechnologie brengt standaarden en registratiesystemen

Ervaringen Alle aspecten van hulpverlening te definiëren, Kwalitatieve gegevens Praktijk hiervoor toch nog te complex Cliëntregistratiesystemen waarmee kwantitatieve gegevens geleverd worden die subsidiegevers vragen

Praktijk Effectiviteit van het werk meten Werkers voeren de gevraagde gegevens echter met tegenzin in, Dilemma: mw probeert dichter bij de mensen te komen t.o. Verzakelijking/bedrijfsmatig/marktgericht werken

Drie Strategieën een op het primaire proces gerichte registratie, een mix van informatie die voor werkers en voor het management van belang is, Effectiviteit en efficiëntie,het gebruik en de bruikbaarheid van de geboden voorzieningen vast te stellen. (kan het goedkoper en sneller?)

Problemen de sluipende en steeds verder voortschrijdende inperking van de handelingsruimte van professionals De praktijk waar de maatschappelijk werker mee te maken heeft is complexer dan in protocollen te vatten is.

Kansen Het is onverminderd van belang dat de beroepsgroep zich niet distantieert van registratie, maar er juist gebruik van maakt om het beroep beter te kunnen profileren De professionaliteit van de werker kan door harde gegevens (cijfers) worden aangetoond. Informatiebron van verder kwalitatief onderzoek

Doelen Verantwoording afleggen Efficiënter werken Trends waarnemen Meten = Weten

Inhoudelijk WWW HH Wie ? Wat ? Wanneer? Hoeveel? Hoelang?

Kwaliteit Helpt het? Wat helpt en wat niet?

Taxatie Instrumenten Vragenlijsten/Checklists Scores

REGAS Ga dus met een kritische instelling in REGAS te werk Zet je ervaringen om in een visie Zet je visie om in bruikbare alternatieven

DEMO’s Demootje WIKI Demootje REGAS (eerste indruk)