Vormingsdag verkeerscoördinatoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie.
Advertisements

Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Fietspad.
De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
Vakbekwaamheid vrachtwagenchauffeur
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
IJSSELLAND Team Dalfsen-Ommen: Update gebiedsscan Dalfsen.
Nut & Noodzaak van Registreren
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
WMO Praat mee!.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
VAKBEKWAAMHEID Beroepschauffeurs. VAKBEKWAAMHEID •Wettelijke basis: KB 04/05/2007 •Toepassingsgebied: Houders van een rijbewijs C1, C1+E, C, C+E, D1,
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
Trends Tevredenheidenquête Deelnemers DoelpubliekAantal VP’s (NL+FR)52 Consulenten FR198 Consulenten NL552.
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Herinrichting openbare ruimte project Van Ballegooijsingel
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Informatieavond Petrus en Paulusschool
DIENST BELEIDSGEGEVENS
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Stavaza dossier Copernicuspremie politie
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Betrouwbaarheidstypologie
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
De beste gemeenten En hoe het begon Na Fortuyn, Volendam, Enschede: veiligheid!
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Harmonisatieplannen kabinet
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Aanpak door Justitie Toelichting werkmethode / onderzoek
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Drugpreventie bij jongeren
Studiedag Verkeershandhaving, 19 februari 2009, Brussel
Datagestuurde handhaving :
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Psychofarma en autorijden
Informatieavond andere (school)tijden
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Belang van diepgaand onderzoek
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
BIVV-campagnes 2011 Floris Merckx - Campagnemedewerker BIVV 15/03/2011.
« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
Burgers en politie: samen sterk! Conferentie ‘Samenwerken maakt sterk 2012’ 27 april 2012.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Verkeerscijfers 2018 Politiezone RIHO.
Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord
Transcript van de presentatie:

Vormingsdag verkeerscoördinatoren 7 juni 2011

Sensibilisatiecampagnes Zie aparte powerpoint 7 juni 2011

De verkeerscoördinator De verkeerscoördinator is hét aanspreekpunt op gebied van de verkeersveiligheids- problematiek binnen en buiten de politiezone. Hij/zij stuurt het luik verkeer in het veiligheidsplan aan en stelt, op basis van de nodige analyses, de actieplannen verkeer op. Als specialist verkeer van de politiedienst neemt hij/zij deel aan overlegstructuren en is hij/zij verantwoordelijk voor de communicatie over verkeer en verkeersveiligheid, zowel intern als extern. De korpschef betrekt de verkeerscoördinator bij de besprekingen van de begroting en de aanwending van de gelden van het verkeersveiligheidsfonds. De functie van verkeerscoördinator heeft nog meer bestaansrecht verkregen door de invoering van de zevende basisfunctionaliteit. 7 juni 2011

Vorming verkeerscoördinatoren Agenda Volgende vormingsdag is voorzien op 13 september 2011. Reeds op de agenda: gordel, snelheid, BOB 21 september 2011: Studiedag « Gene zever: een jaar speekseltest tegen drugs in het verkeer ». In samenwerking met het NICC 7 juni 2011 4

Alcohol in het verkeer Best practice DAH Stoppen is blazen Netwerk verkeerscoördinatoren 07 juni 2011

Inhoud Algemeen kader Statistieken Alcoholcontroles door DAH = ‘stoppen is blazen’ Discussiemoment: samplingtoestel Besluit + bedenkingen

1. Algemeen kader

1. Algemeen kader 1.1 Wetgeving 1.2 Niet-bindend referentiekader Wegverkeerswet COL 08/2006 KB van 21-04-2007 betreffende de ademtesttoestellen en de ademanalysetoestellen. 1.2 Niet-bindend referentiekader Doelstellingen SGVV

1.1 Wetgeving COL8/2006

1.2 Niet-bindend referentiekader Daling van het aantal VKO met doden (30 dagen) met: > 750 tegen 2010 > 500 tegen 2015 Alcohol tweede grootste oorzaak verkeersdoden

1.2 Niet-bindend referentiekader Kwantitatieve norm alcoholcontroles: > tegen 2012: 1,2 miljoen > tegen 2015: 2,1 miljoen Volgens verdeelsleutel: 80% lokale politie en 20 % federale politie

1.2 Niet-bindend referentiekader Obv verdeelsleutel: 2012 Lokale politie: 960.000 controles Federale politie: 240.000 controles 2015 Lokale politie: 1.680.000 controles Federale politie: 420.000 controles

1.2 Niet-bindend referentiekader Randvoorwaarden Kwantiteit niet ten koste van kwaliteit! Efficiëntere controlemiddelen (cfr sampling, aankoop nieuw ATT/AAT toestellen) Wijziging alcoholprocedure?

2. Verkeersongevalsanalyse 2009 Prioritaire actieterrein DAH BRON:VOFAC

Evolutie in de tijd Grafiek: Jaarevolutie Verkeersongevallen en doden op de autosnelwegen

Evolutie in de tijd Grafiek: Jaarevolutie Doden op autosnelwegen - streefcijfer (norm) versus reële cijfers

Evolutie in de tijd Grafiek: Jaarevolutie Verkeersongevallen en doden op de het volledige actieterrein

Evolutie in de tijd Grafiek: Jaarevolutie Doden op ons actieterrein - streefcijfer (norm) versus reële cijfers

Evolutie in de tijd Tabel: Week/Weekend en Uren: spreiding Verkeersongevallen en doden op het volledige actieterrein

Evolutie in de tijd

Type Weggebruiker Grafiek: Geslacht van de betrokken bestuurders in een ongeval afgemeten t.o.v. hun leeftijd

Type Weggebruiker Grafiek: Voertuig van de betrokken bestuurders in een ongeval

Fenomeen ‘Rijden onder invloed van Alcohol’ Grafiek: Verkeersongevallen en slachtoffers waarbij één van de bestuurders positief was inzake alcohol

Fenomeen ‘Rijden onder invloed van Alcohol’ Grafiek: Aantal afgenomen ademtesten bij bestuurders betrokken in een VkO

Fenomeen ‘Rijden onder invloed van Alcohol’ Grafiek: afgenomen ademtesten bij bestuurders betrokken in een VkO

Fenomeen ‘Rijden onder invloed van Alcohol’ Grafiek: Aantal afgenomen ademtesten naar gevolg verwondingen van de bestuurder

Fenomeen ‘Rijden onder invloed van Alcohol’ Grafiek: Aantal afgenomen ademtesten naar gevolg verwondingen van de bestuurder

Fenomeen ‘Rijden onder invloed van Alcohol’ Grafiek: Aantal positieve ademtesten naar type voertuig van de bestuurder

Fenomeen ‘Rijden onder invloed van Alcohol’ Grafiek: Aantal positieve ademtesten bij VkO naar week-weekend- en uurverdeling

Conclusies inzake alco Bij iets meer dan 1 op 8 VKO is er te hoge alcohollimiet Evolutie van 2 op 3 naar 3 op 4 bestuurders afname ATT bij VKO Aantal positieven is gestegen

Conclusies inzake alco Afname ATT daalt sterk bij zware verwondingen: Afgevoerd kan niet blazen Uitslag bloedproef niet gekend Rechtstreeks verband tussen ernst verwondingen en positieve ATT

Conclusies inzake alco Bestuurders van wagens blazen meest positief Positieve ATT bij motorrijders relatief hoog 1 op 20 vrachtwagenchauffeurs positief Iedere bestuurder betrokken bij VKO moet blazen A-selectieve controles

Conclusies inzake alco Op gelijk welk uur zijn er positieve bestuurders betrokken bij VKO HKI op weekendnachten en –avonden + weeknachten en - avonden

3. ‘Stoppen is blazen’

3. Stoppen is blazen Doel Verhoging aantal controles (objectieve pakkans)  Daling aantal geïntoxiceerde bestuurders (subjectieve pakkans) Daling VKO (Behalen doelstellingen SGVV)

3. Stoppen is blazen Ontwikkeld door Dir DAH Principe goedgekeurd door minister BiZa en staatssecretaris voor Mobiliteit College van PG: principe overnemen in COL 08/2006 (zie supra)

3. Stoppen is blazen Opstartfase Principe ingevoerd in de loop van 2009: 1ste fase: alle partijen bij VKO 2de fase: bij ieder contact met weggebruiker

3. Stoppen is blazen Evolutie controles 2007: 116.409 2008: 125.250 2009: 155.582 2010: 245.131 (180.000) 2011: 96.861 (240.000)

3. Stoppen is blazen alle partijen bij VKO Zie supra: verkeersongevalsanalyse 2009 2010: hoe tabel lezen?

3. Stoppen is blazen bij ieder contact met een weggebruiker Gevallen: 3.1 (VKO) 3.2 Geplande (grootschalige) acties (oa BOB) 3.3 Punctuele controles

3. Stoppen is blazen 3.2 Geplande controles Ganse jaar door Gepland tijdens risicotijdstippen (weekend(nacht)) Elke eenheid maandelijks actie plannen A-selectief + kwaliteit!

3. Stoppen is blazen 3.3 Punctuele controles Routinecontrole of verkeersinbreuk !Kwaliteit! MobP + rol verantwoordelijke

3. Stoppen is blazen ‘Best practices’ Organiseren statische controles per dienstuitvoering (30’ – 45’) Samenbrengen (nacht)ploegen voor controle

3. Stoppen is blazen doelstellingen en resultaten 2010 minimumnorm van 180.000 controles opgelegd Uitgevoerd: !!245.131 controles!!

3. Stoppen is blazen BOB campagne 2010 Resultaten?

3. Stoppen is blazen Opvolging Quotum per provincie opgelegd Tweemaandelijkse fiche aan eenheden met stavaza: Aantal controles Aantal positieven enz

4. samplingtoestel Types: Gebruikt in sommige PZ’s Quid wettelijkheid? Blazen in trechtertje Staalname omgevingslucht Gebruikt in sommige PZ’s Quid wettelijkheid?

4. Samplingtoestel Wettelijkheid Meningen verdeeld Quid homologatie? Sampling = 2de ademtest (procedure?) Centrex: advies College PG gevraagd

Besluit Alcohol 2de grootste oorzaak VKO ‘Stoppen is blazen’ principe goed ingeburgerd bij WPR

Bedenkingen Doelstellingen ok (kwantiteit), MAAR kwaliteit! middelen (toestellen, personeel) Aangepaste procedure?

VRAGEN ??????????????