De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord 07.02.19.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord 07.02.19."— Transcript van de presentatie:

1 Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord

2 Waarom de strijd tegen overdreven snelheid aangaan?

3 1ste vastelling: Snelheid zorgt voor onveiligheid
2015 3e plaats 69% 2017 1e plaats 81%

4 Een voorbeeld om de link te illustreren tussen snelheid en ongevallen.
2de vastelling: Snelheid speelt mee in 30% van de ongevallen met lichamelijke letsels (Bron: VIAS) Een voorbeeld om de link te illustreren tussen snelheid en ongevallen. Een ongeval tussen een auto en een voetganger. Snelheid van de wagen op het ogenblik van het ongeval Overlijdenskans voor de voetganger 30 km/u 5% tot 15% kans op overlijden - Lichte verwondingen komen het vaakst voor. 50 km/u 45% tot 60% kans op overlijden. Source : Vias Bijna 100% kans op overlijden. Meer dan 60 km/u

5 2de vastelling: Snelheid speelt mee in 30% van de ongevallen met lichamelijke letsels (Bron: VIAS)
van de gemiddelde snelheid 1% van de gewonde personen 1,4% van de omgekomen personen 3% Bron: Rune Elvik, 2009 Pour les axes urbains

6 De snelheidsovertredingen = km/u boven de wettelijke snelheid
3de vastelling: Intensiteit van de snelheidsovertredingen op basis van de opgetekende inbreuken De snelheidsovertredingen = km/u boven de wettelijke snelheid Verdeling van de snelheidsovertredingen (> wettelijke snelheid) - Opgetekende inbreuken in 2018 – 24,068 inbreuken inbreuken < 15 km/u van 15 km/u tot 24 km/u van 25 km/u tot 34 km/u van 35 km/u tot 111 km/u Catégorieën/Snelheidsovertredingen 63% van de vastgestelde inbreuken – Grote snelheidsovertredingen van 15 tot 111 km/u boven de wettelijke snelheid.

7 Enkele voorbeelden van opgetekende snelheden in 2018
131 km/u Lambermontlaan 88 km/u Van Ooststraat Leopold III-laan 161 km/u Zone 50 ’s nachts in de week Zone 30 om uur in de week om uur in de week

8 Welke strategie hanteren in de strijd tegen overdreven snelheid?

9 Het aantal snelheids-controles opvoeren.
Strategie in de strijd tegen overdreven snelheid Men gaat ervan uit dat de automobilisten hun strafbare gedrag aanpassen in functie van hun inschatting van het risico om gecontroleerd te worden. Het risico om gecontroleerd te worden, moet hoog ingeschat worden door de bestuurders. Het aantal snelheids-controles opvoeren. Rationele benadering van het gedrag gedragswijziging

10 Verscheidene preventieve radars
1. Dispositieven in de strijd tegen overdreven snelheid 9 vaste flitspalen 2 mobiele radars 1 trajectcontrole Leopold III-laan Verscheidene preventieve radars Lidar-radar

11 5 vaste medewerkers + 5 polyvalente medewerkers
2. Personeel bij de radardienst Op 01 september 2018 5 vaste medewerkers + 5 polyvalente medewerkers In 2017

12 Enkele resultaten opgetekend in 2018

13 Aantal gecontroleerde voertuigen in 2018
Aantal gecontroleerde voertuigen in 2018 Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire

14 Evolutie van het aantal gecontroleerde voertuigen
2016<>2018 Stijging van +150%

15 Controles met vaste radar of met Lidar
2016<>2018 = maal 4

16 De mobiele controles

17 Mobiele controles: Focus op de Z nes 101 110 185 83% 2017 2018
Op basis van de informatie van VIAS, die vastgesteld heeft dat de meeste snelheids-overtredingen zich voordoen in de omgeving van de scholen. Jaren 2016 2017 2018 Evolutie 2016<>2018 Aantal controles met een mobiele radar 101 110 185 83% Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire

18 Tussen 2013 en 2018: het aantal inbreuken is verviervoudigd (x4,3)
2013<>2018 : +330% Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire

19 Evaluatie van onze resultaten en van de strategie in de strijd tegen overdreven snelheid

20 Evaluatie van de strategie
Het subjectieve risico vergroten voor de automobilisten om gecontroleerd te worden Vaststelling: Voor bepaalde assen bleven de opgetekende snelheden hoog ondanks de controles Evaluatie Wegens De reikwijdte van de snelheidsovertredingen De specificiteit van de snelheidsovertredingen (bijv. snelheidesovertredingen in welbepaalde tijdspannes)

21 Project « Prioritaire assen » - Rode assen
Een gerichte operationele aanpak ontwikkelen De controles opvoeren Een communicatiecampagne realiseren in verband met deze controles om hun impact te vergroten 3. 1. 2. gedragswijziging Complementariteit 3 sleutel-concepten Postuleren: Hoe meer de bedieningselementen zichtbaar zijn voor de doelgroep, des te effectiever ze zullen zijn.

22 De verscheidene fasen van het project
« Rode assen »

23 Prioritaire assen kiezen
1ste fase Keuze op basis van objectieve criteria Voorbeelden van criteria: Resultaten van voorafgaande snelheidscontroles Aantal ongevallen met lichamelijke letsels Grote aanwezigheid van zwakke weggebruikers Zone 30 Helmetsesteenweg; Koninklijke Sinte-Mariastraat; Van Ooststraat; Zone 50 Leuvensesteenweg; Jules Bordetlaan; Koningsstraat.

24 Waar bevinden de prioritaire assen zich?
Koninklijke Sinte-Mariastraat Jules Bordetlaan Helmetsesteenweg Leuvensesteenweg Waar bevinden de prioritaire assen zich? Van Ooststraat Koningsstraat

25 De snelheid van de weggebruikers meten op de prioritaire assen.
Gebruik van de verkeersteller 2de fase Diagnose: De snelheid van de weggebruikers meten op de prioritaire assen. Doel: bepalen van de reikwijdte van de snelheidsovertredingen, de verkeersstromen & de piekmomenten voor snelheidsovertredingen (dagen en uren) Gerichte controles

26 Enkele maatregelen op onze prioritaire assen

27 Prioritaire assen aan 30 km/u
Wat is het aandeel van de snelheidsovertredingen? Snelheidsmeting voor gecontroleerde voertuigen (73% snelheidsovertredingen)

28 Totale aantal snelheidsovertredingen voor de assen in zone 30
Prioritaire assen aan 30 km/u Verdeling van de snelheidsovertredingen Totale aantal snelheidsovertredingen voor de assen in zone 30 Snelheidsovertredingen per as – zone 30 Koninklijke Sinte-Mariastraat Helmetsesteenweg Van Ooststraat Van 31 tot 40 km/u Van 41 to 50 km/u Van 51 tot 60 km/u km/u 40 km/u 50 km/u >= 61 km/u Snelheidsovertredingen > 40 km/u = 54% van voertuigen ( voertuigen) Snelheidsovertredingen > 40 km/u 67% voor de Koninklijke Sinte-Mariastraat ( voertuigen). 46% voor de Helmetsesteenweg ( voertuigen). 38% voor de Van Ooststraat ( voertuigen).

29 Enkele grote snelheidsovertredingen
Koninklijke Sinte-Mariastraat - 30 km/u Enkele grote snelheidsovertredingen Dag Uur Snelheid [km/u] Dinsdag 20 :05 :32 96 23 :11 :36 103 23 :27 :55 101 23 :47 :46 106 Woensdag 01 :10 :23 136 02 :45 :34 139 02 :48 :06 102 18 :36 :52 92 18 :52 :03 100 19 :57 :39 94 20 :28 :12 91 21 :00 :34 108 21 :03 :48 112 21 :28 :29 22 :16 :05 Tussen 18:00 en 05:59 Dag Uur Snelheid [km/u] Dinsdag 13:18:31 93 13:58:08 17:25:36 Woensdag 10 :13 :36 96 10 :16 :19 92 13:05:44 98 14:33:32 95 14 :53 :18 100 15 :45 :39 97 16 :13 :47 Donderdag 12:57:13 99 14 :23 :54 17 :41 :44 Vrijdag 15 :39 :23 16 :00 :12 Tussen 06:00 en 17:59

30 Jules Bordetlaan - 50 km/u
Aandeel en verdeling van de snelheidsovertredingen Snelheidsmeting voor gecontroleerde voertuigen van 51 tot 60 km/u van 61 tot 70km/u van 71 tot 80 km/u van 81 tot 150km/u ( voertuigen) -> Snelheidsovertredingen > 60 km/u = 37% van de vastgestelde Overtredingen ( voertuigen)

31 Enkele grote snelheidsovertredingen
Jules Bordetlaan - 50 km/u Enkele grote snelheidsovertredingen Dag Uur Snelheid [km/u] Maandag 19:20:23 123 22:35:04 104 Dinsdag 19:26:18 115 19:52:09 110 20:00:45 108 20:59:39 105 Woensdag 00:09:54 Vrijdag 20:40:23 113 22:56:14 126 22:56:09 Zaterdag 20:06:40 21:31:49 Zondag 00:00:31 127 19:41:52 147 22:02:35 120 Tussen 18:00 en 05:59 Dag Uur Snelheid [km/u] Maandag 14:09:30 107 17:21:00 16:23:09 106 Dinsdag 13:36:10 113 16:42:34 101 Woensdag 12:47:55 17:53:26 104 Donderdag 16:43:17 117 Vrijdag 10:02:55 Zaterdag 14:34:14 13:36:54 132 Zondag 14:30:10 105 16:39:48 103 17:45:53 110 Tussen 06:00 en 17:59

32 Koningstraat (aantal= 46.064)
Leuvensesteenweg & Koningsstraat Assen aan 50 km/u Leuvensesteenweg (aantal= ) Koningstraat (aantal= ) Gerichte controles Gerichte controles

33 Ten minste 1 gerichte controle per week/as
De prioritaire assen controleren 3de fase De controles opvoeren Begin van de controles: oktober 2018 Ten minste 1 gerichte controle per week/as

34 De controles zichtbaar maken
fase Meer communiceren over de verrichte controles om hun impact te vergroten. Gedrags-wijziging

35 Questions? Vragen?


Download ppt "Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord 07.02.19."

Verwante presentaties


Ads door Google