De Ideale leraar topje van de ijsberg?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
De weg naar de competente docent
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Inleiding Regionale Stuurgroep
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Studietaak De studietaak staat centraal
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.4 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Academie voor algemene beeldende
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Hoe bereid je lessen voor?
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Ago Naslagwerk Proeverijen 22/10/ rol model.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Bijeenkomst September 2015
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Jaap van Lakerveld Directeur
Coaching in regioleren
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Presentatie vakdidactiek 3
Het loopbaangesprek.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Variant 1: Aanbieder als arrangeur
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Didactiek Lesformulier.
Competentie gericht onderwijs
Didactiek Lesformulier.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

De Ideale leraar topje van de ijsberg? Groep 3 Marieke – Lotte – Richard - Daan

f Inleiding Voorstellen Waarom? Hoofdstukken

f Hfd.1 Eigenschappen van goede docent, lesplanning Hfd.2 Het oude en nieuwe leren, CGO Hfd.3 Rollen van de docent Hfd.4 Communicatieve vaardigheden

f Eigenschappen goede docent Passie voor het vak Enthousiasmeren Inlevingsvermogen Consequent zijn Goede lesvoorbereiding

f Lesplanning Beginsituatie Doelstelling Inhoud van de les Welke producten gebruik je Huiswerk opgeven

f Het oude en nieuwe leren Manier van doceren Eindtermen onderwijs Competentiegericht onderwijs (CGO)

Competentie gericht onderwijs Didactische onderdelen Praktijklessen Skills labs Theorielessen / Taallessen leren, loopbaan en burgerschap BPV

Beroeps, burgerschap en leercompetenties

De verschillende rollen van een docent Pedagoog Instructeur Rolmodel Coach Motivator / Inspirator Daan das;fkljadsf;jfdas;jdasf;jfad;ljdfasj;

Competenties Docent Oprecht: Coach laat zien dat hij/zij coach wil zijn Accepterend: ongeacht aandachtspunten Inlevingsvermogen: verplaats in de leerling

l Doel: Lerende zichzelf kan beoordelen en zelfstandig verbeteren

Communicatieve vaardigheden Schriftelijk: structuur & doel Mondeling: luistervaardig, kennisoverdracht & inlevingsvermogen Schriftelijk communiceren is in het eerste geval erg belangrijk richting de studenten toe. Het is belangrijk om als docent zijnde een goede schriftelijke communicatie te kunnen overbrengen. Als voorbeeld: het kan niet zo zijn dat als je een reader schrijft aan de studenten, zelf heel veel spelfouten maakt. Het is daarom belangrijk dat je er veel aandacht aanbesteed, een goede structuur brengen in de tekst is maakt het hierbij gemakkelijk. Daarnaast is een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen, wat wil je met de tekst bereiken? Wil je iemand overtuigen, wil je informatie overbrengen, wil je verslag doen van een bepaald onderwerp etc. Mondeling communiceren: Vaak denkt men bij mondelinge communicatie aan praten. Een goede mondelinge vaardigheid heeft vrij weinig te maken met veel of juist te weinig praten, het allerbelangrijkste is het kunnen behalen van je doelen met je gesprek. Luistervaardigheid. Als je een gesprek voert moet je iemand de gelegenheid geven om zijn of haar verhaal te laten vertellen en vanzelfsprekend aandachtig te luisteren. Inlevingsvermogen. Als je je kunt inleven in de situatie van bijv. de leerling die het gesprek samen met jou deelt kom je vaak sneller tot een gezamenlijk resultaat. En je geeft een bepaald vertouwen aan de leerling. Kennisoverdracht. Het is belangrijk dat je een goede kennisoverdracht hebt. Vaak is een gesprek een soort uitleg van informatie die je over wilt brengen. Luisteren: Als je een gesprek voert moet je iemand de gelegenheid geven om zijn of haar verhaal te laten vertellen en vanzelfsprekend aandachtig te luisteren. Voor leerlingen is dit vaak heel belangrijk omdat ze vaak de gedachte hebben dat de docent alleen maar aan het vertellen is en dat de leerling geen eigen inbreng mag hebben. Luisteren: gericht op de leerling

Communicatieve vaardigheden Empatisch vermogen: inleven in de situatie Overtuigingskracht: enthousiast, overtuigend vertellen Empatisch vermogen: Inlevingsvermogen is erg belangrijk als docent zijnde omdat wij vinden dat je pas goed met je leerlingen om kunt gaan als je ook weet hoe de leerling zich precies voelt. Als je je kunt inleven in de situatie van bijv. de leerling die het gesprek samen met jou deelt kom je vaak sneller tot een gezamenlijk resultaat. En je geeft een bepaald vertouwen aan de leerling. Als je eenmaal vertrouwen gewonnen hebt zul je snel merken dat de verstandshouding tussen jou en je leerlingen snel beter tot perfect wordt. Overtuigingskracht: Overtuigingskracht is heel erg belangrijk voor een docent. Je kunt een heel verhaal vertellen over een bepaald onderwerp zonder dat er enige overtuiging in zit. Dan behaal je je uiteindelijke gespreksdoel niet, want dit is natuurlijk de leerling kunnen overtuigen waarom je iets verteld. Je moet dus met veel overtuiging dingen uitleggen aan de leerlingen zodat ze het ook van je aan willen nemen en uiteindelijke dus hun leerdoelen kunnen halen.

Slotwoord Ideale leraar  topje van de ijsberg Ideale leraar  topje van de ijsberg: Wij hebben jullie in het kort wat verteld over de rollen van een docent, over het nieuwe en oude leren. Dus zogezegd het competentie gericht onderwijs. Ook zijn er dingen verteld over de communicatieve vaardigheden die een goede docent moet hebben om goed les te kunnen geven, ook zijn de belangrijke eigenschappen van een goede docent aan pas gekomen. Wij zijn tot een conclusie gekomen dat er eigenlijk geen ideale leraar bestaat. Dit is een beetje samenhangend met onze titel van de presentatie: Topje van de ijsberg? Oftewel het topje van de ijsberg zul je nooit bereiken, en wij denken ook dat een goede leraar nooit uit geleerd is. Vandaar dat wij deze titel gekozen hebben.