Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
een didactiek voor opleiden op school
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Succesvol in onderwijs met ICT
Schoolpartnerschappen in Europa
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Opbrengstgericht werken
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Rekenproblemen en Dyscalculie
TOM keurmerk Marius Berendse.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
Vernieuwend vakmanschap
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Een theoretische verkenning
moderniseren van het curriculum.
Workshop ‘visieversneller’
Project Proceshuis Road show
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Geïntegreerde schoolverbetering
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Resultaatgericht Samenwerken
Begeleiding bij Werkplekleren
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Hier komt de titel Wijkgerichte aanpak Schilderskwartier Woerden
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs Eindrapport kwalitatief onderzoek IIO Marco Snoek Henk Sligte Edith van Eck Margreet Schriemer Yolande Emmelot

Opzet Toelichting op het onderzoek Opbrengsten van IIO Lessen ten aanzien van veranderprocessen Welke aanbevelingen zijn hieruit te halen? In groepen.

Het onderzoek Doel Zichtbaar maken wat de opbrengsten zijn van vier jaar IIO (de terugblik); Zichtbaar maken van succesvolle en minder succesvolle innovatiestrategieën en –aanpakken; Individuele ervaringen en praktijkvoorbeelden vertalen naar veranderkundige strategieën;

Opbrengsten Doelstelling: “het implementeren van innovatieve maatregelen in de schoolorganisatie gericht op verhoging van de arbeidsproductiviteit en ten behoeve van het meten van de effecten van deze maatregelen op de arbeidsproductiviteit.” Vier aanpakken: Groepering van leerlingen (SF, OT, VL) De inzet van ander personeel (SF, OT, EP, LL) De rol van leerlingen in het onderwijsleerproces (SF, OT, EP, LL) De inzet van ICT en e-didactiek (SF, OT, EP, LL, VL)

Vijf opbrengsten - 1 Arbeidsproductiviteit: In stand houden van scholen, vakken Meer ontwikkeltijd voor leraren Meer begeleidingstijd voor (individuele/kleine groepjes) leerlingen Opbrengst voor leerlingen Meer maatwerk Flexibeler (in tempo, bronnen) Beroep op meer leraren/ondersteuners Meer verantwoordelijkheid ‘… hèt antwoord op passend onderwijs …’

Vijf opbrengsten - 2 Nieuwe didactieken Door nieuwe organisatievormen Door de inzet van nieuwe leermiddelen Worden routine, aannames en uitgangspunten doorbroken Wat leidt tot professionele gesprekken op school Nieuwe leermaterialen ICT-rijk Overdraagbaar Verdieping, remediering, zelfstandig werken Ingehaald door snelle ontwikkelingen? Van ontwikkelaar naar arrangeur

Vijf opbrengsten - 3 Doorbreken professionele isolement van de leraar Samen verantwoordelijk voor onderwijs (SF, OT, VL) Samen verantwoordelijk voor ontwikkeling van materialen (EP, LL) Wederzijdse afhankelijkheid leidt tot professionele dialoog Onderwijs wordt lerend ingericht Effect op 3 niveaus: Operationeel: handelen in de praktijk Formeel: onderwijsorganisatie en logistiek Ideëel: denken van mensen

Typen verandering Eerste orde veranderingen: VERBETERING. Bekende problemen die binnen de bestaande context worden opgelost: planmatig ontwerp. Tweede orde veranderingen: TRANSITIE Van een bekende ongewenste situatie naar een nieuwe gewenste situatie: ontwikkelingsbenadering Derde orde veranderingen: TRANSFORMATIE Verandering waarbij nieuwe vormen van organiseren ontstaan naar een nog onbekende toekomst: lerend vernieuwen Van VERNIEUWD naar VERNIEUWEND onderwijs

Lessen t.a.v. veranderaanpakken-1 Lokale inbedding en betekenis 1e fase: Oplossingen van onderop 2e fase: Eigen projectplan vanuit de school Te weinig tijd voor goede inbedding bij de start Sterk wanneer voortbouwend op bestaande ontwikkeling (SF, EP, VL) Landelijke beleidsconcerns vs lokale praktijkconcerns: Arbeidsproductiviteit geen thema op school/lerarenniveau, vakvernieuwing, passend onderwijs, leukere lessen wel Wat levert het experiment leraren concreet op?

Lessen t.a.v. veranderaanpakken-2 Eigenaarschap op verschillende niveaus Schoolleider en bestuur: inbedden in lange-termijn visie en agenda Leraren: rol als ontwerpers, weerstand vs barrières identificeren Ouders en leerlingen: verwachtingen en mentale modellen Ministerie en Inspectie: implicaties voor beleidskaders Lokale innovatiestrategie Veranderingsprocessen op gevoel en ervaring Praktische ondersteuning vanuit landelijke projectorganisatie Geen bredere innovatietheorie Belang van innovatiekundige expertise bij schoolleiders en leraren

Lessen t.a.v. veranderaanpakken-3 Grensoverschrijdingen, netwerkvorming en delen Kennisdeling was niet vanzelfsprekend in de structuur en in de cultuur: binnen school, experiment en IIO Netwerkvorming en kennisdeling moet georganiseerd worden: overkoepelende structuren! Onderlinge afhankelijkheid bij ontwikkeling en uitvoering – en ondersteuning daarbij – stimuleert (LL, VL, EP) Overdraagbaarheid van ervaringen en processen? (SF, OT, VL) Systeemdenken Operationeel, formeel, ideëel Samenhang leermiddelen en didactiek (EP, LL, VL)

Lessen t.a.v. veranderaanpakken-4 De competentie van de leraar Samenhang van innoveren en leren Repertoire als leraar. Uit de routine: nieuwe rollen, nieuwe leermiddelen, nieuwe vragen Repertoire als ontwerper Repertoire als veranderaar. Niet alleen ontwerpen, maar ook implementeren en (collega’s) ondersteunen Structuur versus flexibiliteit Externe kaders, doelen en verwachtingen Ondersteuningsstructuur Behoefte aan flexibiliteit in doelen

Jullie Aanbevelingen? Wat is de betekenis van deze uitkomsten volgens u? Welke lessen zijn hieruit te trekken voor vernieuwend onderwijs in scholen? Wat wilt u, n.a.v. de ervaringen in uw school en de gepresenteerde uitkomsten, scholen die innovatieprocessen in hun scholen willen starten, aanbevelen? In groepen van 6 personen bij een flap: bespreek uw aanbevelingen en noteer de 5 belangrijkste. Verzameld en op de website van IIO.

Aanbevelingen van de onderzoekers Balans top-down en bottom-up Tijd voor goede verbinding met lokale ontwikkelingen en agenda Congruentie op verschillende niveaus (OCW, project, school, leraar) Organiseer en structureer kennisdeling vanaf het begin Doorbreek het professionele isolement van leraren door kennisnetwerken en onderlinge afhankelijkheid Organiseer commitment schoolleiding en ruimte voor leraren Betekenis en relevantie voor alle niveaus (dir-leraren-ouders/lln) Systeembenadering: operationeel, formeel, ideëel Besteed aandacht aan een lokale en expliciete innovatietheorie Investeer in scholing op het onderwijsleerproces Organiseer externe expertise Besteed aandacht aan de implicaties voor de opleiding van leraren