J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Motivering van het ontslag
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
H1 wikken en wegen Paragraaf
Kopen en verkopen les 74.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Business Economics Handels –en financiële technieken
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Koopwoning...  (het is niet zo moeilijk…). huiswerk  pak agenda en noteer bij ma 19 januri 5e lesuur:  leren tb 72 tm 77 maken 3.21 tm 3.23 wb 129.
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Postgraduaat in het Risk Management
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
de zeven kostensoorten
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Overeenkomst.
Wet op de handelspraktijken
De juridische context van de digitale factuur.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Commercieel beleid en recht
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
Verschil offerte/factuur
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Direct Juridische aspecten
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Juridische aspecten van een webshop
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Verkoopt en handelt verkoop af
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H.
Reclame op het Autosalon
Goederenstroom en voorraadbeheer
Privacy en Leerplicht/RMC
Juridische aspecten van een webshop
Wetgeving Webshop Nick Verhoeven 6H
Opstarten van de webshop juridische aspecten
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel

I NHOUDSOPGAVE Wet op handelspraktijken Wet elektronische handel Reclame en SPAM-KB

W ET OP HANDELSPRAKTIJKEN

O VEREENKOMST OP AFSTAND Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten; Wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand; Uitsluitend gebruik van één of meerdere technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf; De webshop is een overeenkomst op afstand want er wordt besteld op afstand en geleverd aan huis.

I NFORMATIE DIE VOORAF WORDT MEEGEDEELD de identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres; de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst; de prijs van het product of de dienst; de leveringskosten, in voorkomend geval; de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst; het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht; de wijze van terugnemingen teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten; de kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend; geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs; waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.

I NFORMATIE ACHTERAF WORDT MEEGEDEELD Identificatie van het product of dienst Het geografische adres van de vestiging van de verkoper waar de consument met zijn klachten terecht kan; De inlichtingen betreffende de bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen; De voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft; In voorkomend geval, de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het verzakingsrecht,evenals een verzakingsbeding in vetgedrukte letters in een kader los van de tekst op de eerste bladzijde.

H ET VERZAKINGSRECHT Een recht dat aan de consument toekomt om binnen een bepaalde termijn af te zien van een overeenkomst die hij gesloten heeft; Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief; Het termijn is 14 dagen en het start voor producenten de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan.

H ET VERZAKINGSBEDING De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstenovereenkomst. Indien dit beding niet vermeld wordt, wordt het product of de dienst geacht geleverd te zijn aan de consument zonder voorafgaande vraag van de consument en is de consument niet gehouden tot het betalen van het product of de dienst, of tot het teruggeven ervan.

H ET VERZAKINGSRECHT BIJ EEN VOORSCHOT Er kan geen voorschot of betaling worden geëist; In geval van uitoefening van het verzakingsrecht, is de verkoper gehouden tot terugbetaling van de gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de verzaking. Als de verkoper te laat levert dan wordt de verkoop ontbonden.

W ET ELEKTRONISCHE HANDEL

D E WET VAN DE ELEKTRONISCHE HANDEL Dienst van de informatiemaatschappij: Elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van de dienst verricht wordt Het is van toepassing op onze webshop.

I NFORMATIEPLICHT T. O. V. DE KOPER 1. zijn naam of handelsnaam; 2. het geografische adres waar de dienstverlener is gevestigd (niet de plaats van de server); 3. nadere gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronisch postadres; 4. desgevallend het handelsregister waar hij is ingeschreven en zijn inschrijvingsnummer (dit is ondertussen vervangen door het ondernemingsnummer); 5. wanneer een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen, de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit (voor de duidelijkheid: het starten en uitoefenen van een online dienst op zich is niet afhankelijk van een voorafgaande vergunning); 6. wat gereglementeerde beroepen betreft : A) de beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven, B)de beroepstitel en de staat waar die is toegekend, C)een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe; 7. wanneer de dienstverlener een aan de belasting over de toegevoegde waarde onderworpen activiteit uitoefent, het identificatie nummer zoals bedoeld in artikel 50 van het wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (= btw nummer); 8. de gedragscodes die hij desgevallend heeft onderschreven, alsook de informatie over de manier waarop die codes langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd.

B IJZONDERE REGELS BIJ HET AFSLUITEN VAN EEN VERKOOPCONTRACT De Talen waarin het contract kan worden gesloten; De verschillende technische stappen om tot de sluiting van het contract te komen; De technische middelen waarmee Invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd voordat de order wordt geplaatst; Uitsluitsel omtrent de vraag of de dienstverlener het gesloten contract zal archiveren en of het toegankelijk zal zijn.

D E KLANT ONTVANGT Een order Een ontvangstbewijs

R ECLAME EN SPAM-KB

R ECLAME Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent.

V OORWAARDEN RECLAME Onmiddellijk na de ontvangst ervan is de reclame, vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, duidelijk als zodanig herkenbaar. Indien dit niet het geval is draagt zij leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding " reclame "; De natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren; Verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals aankondigingen van prijsverminderingen en eraan verbonden aanbiedingen, zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aan geduid; UNIZO studiedienst 13/14; Verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de deelnemingsvoorwaarden zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid.

R ECLAME VIA MAIL De onderneming heeft rechtstreeks hun elektronische contact gegevens verkregen in het kader van de verkoop van een product of een dienst, mits de wettelijke en reglementaire voorwaarden betreffende de bescherming van de private levenssfeer nageleefd zijn; De onderneming gebruikt de beschouwde elektronische contact gegevens uitsluitend voor gelijkaardige producten of diensten die hijzelf levert; De onderneming geeft aan de klanten, op het ogenblik waarop hun elektronische contactgegevens worden verzameld, de mogelijkheid om zich kosteloos en op gemakkelijke wijze tegen de uitbating te verzetten.

R ECHT VAN DE CONSUMENT I. V. M. RECLAME PER MAIL Iedere persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven, zijn wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen.