De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Juridische aspecten van een webshop

Verwante presentaties


Presentatie over: "Juridische aspecten van een webshop"— Transcript van de presentatie:

1 Juridische aspecten van een webshop
Quinten Van Tendeloo 6 H

2 Overeenkomst op afstand
Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. verkoop via webshop valt onder dit begrip: verkoop van product of dienst via een verkoopsysteem van verkoper zonder gelijktijdig fysieke aanwezigheid door middel van communicatietechnieken

3 Informatie vooraf aan koper
de identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres; de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst; de prijs van het product of de dienst; de leveringskosten, in voorkomend geval; de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst; het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht;

4 de wijze van terugneming en teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten; de kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend; geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs; waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.

5 Informatie achteraf aan koper
bevestiging van de bovenvermelde inlichtingen 1°, 3° tot 6° en 10°, evenals de identificatie van het product of van de dienst; het geografische adres van de vestiging van de verkoper waar de consument met zijn klachten terecht kan; de inlichtingen betreffende de bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen;

6 de voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft; in voorkomend geval, de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het verzakingsrecht, evenals een verzakingsbedinging vetgedrukte letters in een kader los van de tekst op de eerste bladzijde.

7 Verzakingsrecht & verzakingstermijn
Verzakingsrecht: Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan beëindigen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgaven van motief. Verzakingstermijn: De termijn voor het uitoefenen van het verzakingsrecht start voor producten de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan, zo daaraan wordt voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits deze termijn geen drie maanden overschrijdt.

8 Verzakingsbeding “De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen ... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstenovereenkomst.” Dit beding moet worden aangevuld met het aantal werkdagen, dat niet lager mag zijn dan zeven en in vetgedrukte letters in een kader los van de tekst op de eerste bladzijde vermeld worden. Indien dit beding niet vermeld wordt, wordt het product of de dienst geacht geleverd te zijn aan de consument zonder voorafgaande vraag van de consument en is de consument niet gehouden tot het betalen van het product of de dienst, of tot het teruggeven ervan.

9 Voorschot voor verkoper
Er kan van de consument geen voorschot of betalingworden geëist voor het einde van de verzakingstermijn van 14 werkdagen. In geval van uitoefening van het verzakingsrecht, is de verkoper gehouden tot terugbetaling van de gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de verzaking.

10 Bestelling & te late levering
uitgevoerd uiterlijk binnen 30 dagen (tenzij anders overeengekomen) Te late levering: geen vergoedingen of onkosten van consument binnen 30 dagen terugstorten van het bedrag aan consument

11 Wet elektronische handel
Deze wet heeft enkel betrekking op diensten van de informatiemaatschappij Dienst van de informatiemaatschappij: elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van de dienst verricht wordt. Deze wet is dus van toepassing op onze webshop

12 Informatieplicht t.o.v. koper
zijn naam of handelsnaam; het geografische adreswaar de dienstverlener is gevestigd (niet de plaats van de server); nadere gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronisch postadres; desgevallend het handelsregisterwaar hij is ingeschreven en zijn inschrijvingsnummer (dit is ondertussen vervangen door het ondernemingsnummer);

13 wanneer een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen, de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit(voor de duidelijkheid: het starten en uitoefenen van een online dienst op zich is niet afhankelijk van een voorafgaande vergunning); wat gereglementeerde beroepen betreft : de beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven, de beroepstitel en de staat waar die is toegekend, een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe;

14 wanneer de dienstverlener een aan de belasting over de toegevoegde waarde onderworpen activiteit uitoefent, het identificatienummer zoals bedoeld in artikel 50 van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (= BTW nummer); de gedragscodes die hij desgevallend heeft onderschreven, alsook de informatie over de manier waarop die codes langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd.

15 Bijzondere regels verkoopcontract
de talen waarin het contract kan worden gesloten; de verschillende technische stappen om tot de sluiting van het contract te komen (aangeven welke klik op knop “verdergaan/volgende/OK” de eigenlijke aanvaarding inhoudt); de technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd voordat de order wordt geplaatst; uitsluitsel omtrent de vraag of de dienstverlener het gesloten contract zal archiveren en of het toegankelijk zal zijn (er is geen verplichting tot archiveren).

16 Ontvangstbewijs na order
de dienstverlener bevestigt zo spoedig mogelijk langs elektronische weg de ontvangst van de order van de afnemer; het ontvangstbewijs vermeldt onder meer een samenvatting van de order; de order en het ontvangstbewijs worden geacht te zijn ontvangen wanneer deze toegankelijk zijn voor de partijen tot wie zij zijn gericht (= van zodra de de server bereikt van berichtendienst waarop mailbox zich bevindt of van zodra de internetpagina op het scherm verschijnt)

17 Reclame & voorwaarden Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent. Voorwaarden: Onmiddellijk na de ontvangst ervan is de reclame, vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, duidelijk als zodanig herkenbaar. Indien dit niet het geval is draagt zij leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding " reclame " (reclame zal duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn als inhoudelijk geen enkele twijfel bestaat over de aard ervan. Omgekeerd zal reclame moeilijk te herkennen zijn wanneer een artikel dat in opdracht van en gefinancierd door een handelaar, zonder vermelding hiervan, een product aanwijst);

18 de natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren (dit hoeft niet rechtstreeks in de reclameboodschap en kan ook via een hyperlink); verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals aankondigingen van prijsverminderingen en eraan verbonden aanbiedingen, zijn duidelijk alszodanig herkenbaar en de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid; verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de deelnemingsvoorwaarden zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid (bv. via verwijzing, in een hyperlink, naar een webpagina met deze informatie, de spelregels, een deelnemingsformulier, enz... (geldt ook voor 3°)).

19 Reclame via mail & recht voor koper
Het gebruik van elektronische post voor reclame is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen. Recht voor koper: Ieder persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven, zijn wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen.


Download ppt "Juridische aspecten van een webshop"

Verwante presentaties


Ads door Google