Pilot Jeugd- en Gezinswerk de jeugdarts als specialist West midden-Limburg: inwoners
Specialisten overleg wie?
Jeugdarts in het nieuwe jeugdstelsel Kennis determinanten ziekte en gezondheid in relatie tot normale ontwikkeling Verbinding tussen preventie en zorg bij complexe en/of specialistische hulpvragen Zorgcoördinatie bij complexe en/of specialistische hulpvragen
Verbinding tussen medische en psychosociale factoren bij complexe hulpvragen Normaliseren: voorkomen van onnodige onderzoeken en behandelingen Schakel tussen zorg en onderwijs (ZAT, KDV, PSZ) Jeugdarts als rechtstreeks verwijzer Kind ‘at risk’ in beeld houden (Bron: position paper AJN, jeugdarts in het nieuwe jeugdstelsel)
Casuïstiek Meervoudig en complexe problematiek (0-23 jr.) Systeemproblematiek, (v)echtscheiding KOPP problematiek, ouders met een ziekte, beperking Kinderen met beperking, psychiatrie, mantelzorgers Schoolproblematiek o.a. (ziekte)verzuim Lichamelijke problematiek (obesitas, hoofdpijn, zindelijkheid)
Casuïstiek Financiële problematiek Huisvestingsproblematiek Mishandeling/verwaarlozing Hulp in vrijwillig kader na zorgmelding bij BJZ/AMK Doorgeleiding naar 2 e lijns zorg (psychiatrie, LVG, kinderarts)
Unieke en neutrale positie als (jeugd)arts Werkervaring (o.a. ZAT, netwerken rondom jeugd) Kennis van de populatie (JGZ-dossier) Kennis over risicofactoren Gezamelijke scholing (1G1P, Triple P, Samen Starten), transitiebijeenkomst Wat werkt bevorderend?
Wat is nodig? vraaggericht denken en handelen denken in sociale netwerken partnership (ouders, gezinnen, ketenpartners) consultatie en adviesrol sociaal pedagogische en opvoedkundige JGZ-setting actieve houding, goed geïnformeerd blijven
Welke onzekerheden? Tijdsdruk Buiten vertrouwde kaders denken en werken Overgangsfase problematiek Zowel rol als signaleerder/verwijzer als specialist Gouden standaard: ben je zelf Eigen registratie/administratie
234/herorientatie-jgz