ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari 2006 6e Clingendael European Health Forum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
Advertisements

Innovatieroutes in de Zorg
Onze kernwaarden.
Ervaringen in samenwerking
Financiering van innovatieve zorg
Mediërend leren op bs. Theresia
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Financieringsscenario’s
Sturen op gezondheid Rien Meijerink “Sturen op gezondheid, betere zorg, andere prikkels” 24 januari 2013 – Glazen Zaal Den Haag.
De nieuwe zorgverzekering
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
6e Nationaal Platform E-Health Chaos voorbij; structuur begint?
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Digitale zorgverlening: “aan de slag, het mag” IBE/Innovatie, Hans Haveman 20 september 2004.
Verzekert uw verzekeraar u van de beste (na)zorg?!…..
Vraagsturing en marktwerking
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Agenda voor een Nationaal Programma Preventie NPP Inzet NPHF Federatieraad mei 2013.
De Patiëntenrichtlijn
De wereld van de zorg en zorgverzekeraars
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Zeker van Zorg: nu en in de toekomst Wnd Directeur Langdurige zorg Inge Vossenaar.
De kracht van de ervaring
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Feyo Sickinghe Netneutraliteit: probleem of perceptie?
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Een vloeiende GGZ.
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
Ketens: partners in zorg Gerben Klein Nulent Nieuwjaarsbijeenkomst ASKA 16 januari 2007.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Herstructurering Sociaal Domein
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
Strategie en positionering
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Oude zorg, nieuwe zorg E-health en de Zorgverzekeringswet Walter H. Salzmann Rotterdam, 12 maart 2007.
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Zeggenschap voor zorgvragers
Visie op Duurzaamheid  .
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Drinkstimulering en -monitoring. Over Fresh Idea
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
Betaalbare en toegankelijk zorg: nu en straks Jaarcongres HEAD "(Zorg) langs de lijn!?“ André Rouvoet, voorzitter ZN Donderdag 5 juni 2014.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
15-Jul-16 | 1 Financiële organisatie van het Nederlandse zorgsysteem: Welke gezondheidseconomische principes liggen ten grondslag aan het Nederlandse zorgstelsel?
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
Pakketbeheer , vanuit farmaceutisch oogpunt
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Financiering van het zorgstelsel
Financiering van het zorgstelsel
Een lerende en adaptieve organisatie
Vergoedingen 2019 (Concept Presentatie)
Transcript van de presentatie:

ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari e Clingendael European Health Forum

Clingendael Health Forum Klaske de Jonge Directeur Consumentenbond Clingendael, 25 januari 2006

Innovatie in het nieuwe zorgstelsel Korte introductie Consumentenbond Consument in het nieuwe stelsel Wat verwachten consumenten, c.q. de Consumentenbond van verzekeraars en aanbieders Nieuwe visie gezondheidszorg Regierol? Conclusie

Consumentenbond Missie en kerntaken De Consumentenbond wil consumenten in staat stellen beter en makkelijker keuzen te maken, met respect voor mens en milieu. 3 kerntaken: Maatschappelijke belangenbehartiging Keuze mogelijk maken; versterken positie consument Onderzoek Keuze makkelijk maken: testinformatie in eigen media Service & Advies Persoonlijk “keuze”advies en juridisch advies

Beginselverklaring 3 waarden van de consument Soevereiniteit: – de consument wil zélf bepalen welke producten of diensten hij nodig heeft Verantwoordelijkheid: – de consument draagt dan ook zelf de verantwoordelijkheid voor zijn keuze Gelijkwaardigheid: – dit kan alleen als hij gelijkwaardig is ten opzichte van de aanbieders van producten en diensten

Consumentenrechten (vertaald naar de gezondheidszorg) De zorg moet toegankelijk zijn De zorg moet veilig zijn De zorg moet van hoge kwaliteit zijn Voldoende keuzemogelijkheden Garanties op tijd leveren Grote mate van klantvriendelijkheid Goede klachtenregeling Transparantie over prestaties

Nieuw zorgstelsel: positief voor consumenten, mits…. Positief: Meer keuze (GEEN KEUZECRISIS): – Zorgverzekeraars – Polisvormen en eigen risico – Collectiviteiten Acceptatieplicht Breed basispakket Verbod op opzeggen aanvullende verzekering bij overstap Maar: Kans op ‘mist in de markt’ (MOGELIJKE KEUZE-CRISIS) Toezicht op gedrag ontbreekt nog (reclame door ziekenhuizen), rol consument als belanghebbende daarbij ook!

Kern nieuwe stelsel: Consumentenmobiliteit motor doelmatigheid Verzekerde stuurt door – Stemmen met de voeten (exit-optie) – Stem te laten horen: vragen waarom zijn verzekeraar slechter presteert dan die van zijn buurman (voice-optie) Maar heeft goede informatie nodig – Pakket/prijs/kwaliteitverhouding van zorgverzekeraars – Behandeling/prijs/kwaliteitverhouding aanbieders

Wat verwacht de consument Consumentenbond onderzoek ondersteunt uitkomsten NIPO Gemengde verwachtingen van het nieuwe stelsel Gerelateerd aan: Groot vertrouwen in zorgverlener Laag vertrouwen in verzekeraar

Wat is innovatie voor consumenten Niet alleen: Nieuwe medicijnen Nieuwe technieken Betere technische behandelingen Vriendelijkere bejegening zorgverleners Maar vooral: Betere samenwerking zorgketen: adequatere hulp Show me, don’t tell me!

Wat verwacht de Consumentenbond Verzekeraars: laat zien hoe je de zorg verbetert ! Communiceer over criteria zorginkoop Bemiddelen bij wachtlijsten/gespecialiseerde klinieken Wees duidelijk over pakketten Eerlijke reclame Zorgaanbieders: stel de patiënt en zijn ziekte centraal Doelmatigheid = patiënt snel en afdoende helpen “Case management” vergemakkelijkt samenwerking keten Specialiseer per aandoening Zorg voor relevante consumenteninformatie ICT- toepassingen

Wat verwacht de Consumentenbond Bedrijfsleven Werk aan systeem innovaties per aandoening – bv ICT in hele keten Toon meerwaarde medicijnen aan

Toekomst Preventie door aanpak van ongezonde voedingspatronen en leefstijlen = veel ruimte voor innovaties Discussie over solidariteit en omvang basispakket = prikkel tot effectieve en betaalbare innovatieve oplossingen Zorg beschouwen als hoogwaardig product in plaats van kostenpost – maak het mogelijk dat mensen koopkracht inzetten voor extra zorg = nieuwe prikkel tot innovatie van zorgproducten en diensten

Regierol? Verschillende domeinen onderscheiden met eigen verantwoordelijkheid Zorgprofessionals Verzekeraars Consumenten “Toeleveranciers” bv farmaceutische industrie Toezicht Regelgeving

Wat consumenten nodig hebben Meer markt vergt meer overheid, maar een andere overheid: Uitgangspunt van zorgstelsel is consumentensturing Overheid moet spel tussen consument en verzekeraar en consument en zorgaanbieder faciliteren Sterke zorgautoriteit: Erkent consument als belanghebbende Houdt toezicht op gedrag verzekeraars en aanbieders in de consumentenmarkt (bv ziekenhuis reclame)

Conclusie Consumentensturing = de kans voor werkelijke innovatie! Geen paradoxen, het gaat per domein om: Relevante informatie Relevante keuzen Relevante regelgeving Consumentenbond spreekt partijen aan op beschikbaarheid van informatie, gidst consumenten in hun keuzen en vraagt om sterke wettelijke positie consument op zorgmarkt.