VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Onderwijsbeleidsplan
Onze kernwaarden.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
WIVO 10 juni 2011 Evelien Mahieu – provinciebestuur Antwerpen
Verantwoordelijke Leni.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Opleidingsinfrastructuur
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
Logical Framework Approach
COMPETENTIEONTWIKKELING
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Onthaalbeleid stad Dendermonde
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
Wat is een communicatieplan?
Opleiden van medewerkers
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Vuurtoren 45+ Koning Boudewijnstichting 29 mei 2007.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Aan de slag met vakmanschap
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Discussiegroepen - resultaten
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe pedagogisch handelen?
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Hoe leren professionals?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur

Aanleiding Dept. Leefmilieu en infrastructuur : vergrijzing –uitstroom : kennis en ervaring sijpelt weg –instroom : nieuwe kennis komt in Probleem van –kennisoverdracht van de ervaren (oude) medewerker naar de nieuwkomer –gepast wervingsbeleid

Opzet Over welke kennis gaat het Hoe de kennisoverdracht verloopt nu Hoe kan VTO de huidige initiatieven verbeteren Voorstellen van nieuwe initiatieven en hoe VTO een rol kunnen spelen

Inhoud Positie en rol van VTO Huidige praktijk binnen LIN Wat is kennisoverdracht Creëren van krachtige leeromgevingen * Gewenste praktijk: VTO maakt de brug op niveau: organisatie lijnmanagement nieuwe medewerker ervaren (oude) werknemer

Krachtige leeromgevingen Mentorschap gestructureerd werkplekleren Leernetwerken Informeel leren Intervisie critical incidents methode hardop werken kennisstewards

Omschrijving van VTO Proces van kennisoverdracht ondersteunen via formele VTO-activiteiten Ook informele leerprocessen

Doel van dit plan Nieuwkomer beschikt snel over gewenste kennis Aanreiken van instrumenten om kennisoverdracht te realiseren Ervaren medewerkers kunnen de kennis optimaal de kennis Beschrijving rol actoren Verder naar lerende organisatie

Positie van VTO onderdeel personeelsfunctie te veel ‘arrangeren’ en ‘winkel’ en ‘achteraf’ naar méér betrokkenheid in HR- aangelegenheden naar méér en betere afstemming afstemming met personeelsbeleid

Rol van VTO Visie inz VTO concreet vorm geven Ondersteunen en adviseren lijnmanagement Introduceren nieuwe leervormen Ruimte voor leren en lerende medewerkers Vorming aanbieden met oog op optimale kennisoverdracht

Huidige praktijk Kennisoverdracht bij LIN (1) Introductie en algemene begeleiding nieuwe medewerkers Competentiecentra Inwerkprogramma doelgroep Functieoverdracht ‘schrijf je pet op’ Dubbel lopen van de ‘nieuwe’ met de ‘ervaren’

Huidige praktijk Kennisoverdracht (2) Kennisoverdracht ‘m/peter’ Training on the job bij technische functies Netwerking Rotatiesysteem voor nieuwkomers

kennisoverdracht Indirecte –managementinformatiesystemen –procesmappen, intranet, … Directe –ervaring –beleid en acties nodig

kennisoverdracht Competenties Kennis Kennismanagement Leren Creëren van krachtige leeromgevingen:

Mentorschap (of begeleidingsfunctie) Mentor Medewerker Onderzoek 55 + Organisatievoorwaarden

Gestructureerd werkplekleren Ongestructureerd Gestructureerd –kenmerken –problemen –oplossingen –organisatie

Informeel leren Motor voor professionalisering Hinderpalen Plaats voor experimenteren Voorwaarden Maatregelen

Intervisie Dagelijkse werkpraktijk Eigen inbreng medewerkers Ervaringen delen Begeleiding

Critical incidents methode Ervaringen systematisch gezamenlijk in kaart brengen Impliciete kennis Methode: 3 fasen Interactie

Hardop werken ‘hoe gebruik maken van impliciete kennis en praktijkervaringen van anderen?’ vragen stellen vaardigheden zichtbaar maken

Kennisstewards Ervaringskennis toegankelijk maken Toegankelijkheid vergemakkelijken

Gewenste praktijk Vormen van kennisoverdracht kiezen i.f.v. de noden en behoeften Naar krachtige leeromgevingen Voorstellen per actor

Op niveau organisatie Openstaan voor kennis en ervaring oudere werknemers Mentorschap stimuleren Leren en leernetwerken Werkplekleren Informeel leren Voorafgaand aanwerven Opdrachten aan uitgetreden werknemers

Op niveau lijnmanager Oudere werknemers: wie? Dubbel ‘meelopen’ Ook inschakelen andere collega’s Beschikbaarheid kennisdragers Beschikbaarheid oudere werknemer Aanmoedigen leerervaringen en informeel leren Stimuleren van netwerken,...

Op niveau van nieuwe medewerker Opnemen van de gekozen leervorm (en) in individueel ontwikkelplan (IOP) Gestructureerd werkplekleren (cf technische functies) Leerbereidheid, samenwerken in IOP Vorming

Op niveau ervaren (oude) werknemer Voorbereiding rol als mentor competenties verwerven, op te nemen in functiebeschrijving ‘kennisoverdracht’ en ‘mentorschap’ op te nemen in functiebeschrijving gedetailleerde beschrijving van de taken geven ondersteuning van VTO

Opvolging en evaluatie Evolutie ontwikkeling nieuwkomer Link met doelstellingen organisatie Resultaten kennisoverdracht op organisatie VTO-kengetallen

Implementatie Wordt verder voorgelegd aan directieraad Bijsturing van op basis van de opmerkingen samenwerking met HRM

Besluit VTO als brug tussen ervaren medewerker en de nieuwkomer leervormen om de kennisoverdracht te stimuleren organisatie moet ruimte voor leren aanmoedigen: verder naar lerende organisatie