Management Accounting Management Control

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Toekomst Corporate Governance Code Pais Korsou Cursus Leidraad naar Commissariaat juni 2008.
Ruud Huirne, Wageningen UR
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
Interne organisatie Organisatie en leiding
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
De aard en effectiviteit van management
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Ontwikkelingen in ongevallen onderzoek
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
BIV Hofamopleiding Management control Leseenheid 7 6.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Management Accounting Management Control
1 Agendapunt 8 Aandelenplan 2009 – 2012 (stempunt)
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 12: Diagnose §Hoofdstuk 13: Machinaal leren §Hoofdstuk 14: De Toekomst van KT.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Methode Strategisch personeelsmanagement
Organisatie van de HRM-functie
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Betere Performance met soft controls
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Insights & Essentials Willem van Putten
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1st Line of Defence 2nd Line of Defence 3rd Line of Defence Externe auditor Regelgever/Toezichthouder Besturend orgaan Audit committee Hoger management.
Certificering van assetmanagement
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

Management Accounting Management Control Syllabus

THE CONTROLFUNCTION OF MANAGEMENT HOOFDSTUK 1 MANAGEMENT AND CONTROL Management Bepalen doeleinden Formuleren van de strategie Management control versus strategic control.

OORZAKEN MANAGEMENT CONTROL PROBLEMEN Onduidelijke organisatiedoelen Gebrek aan motivatie Persoonlijke begrenzingen KARAKTERISTIEKEN VAN GOED MANAGEMENT CONTROL Perfect control Good control Control loss = controlverlies Goed is goed genoeg bij redelijke kosten

Vier mogelijkheden om controlproblemen zo veel mogelijk te vermijden: Elimineren van activiteiten Automatiseren en robotiseren van activiteiten Centraliseren van activiteiten Delen van risico’s

Management control systeem (MCS) is mix van control instrumenten (controls) Onderscheiden naar beheersingsobject (object of control) in: Result controls Action controls Personnel controls Cultural controls

HOOFDSTUK 2 RESULTS CONTROLS Results controls = pay for performance Toepassing van results controls   Results controls en de controlproblemen Implementatie result controls:  Definieer de dimensies van het gewenste resultaat  Meet de uitvoering Stel de uitvoering “targets” vast Geef beloningen

Voorwaarden voor het vaststellen van de effectiviteit van Results controls  Kennis van de resultaten Mogelijkheid om de gewenste resultaten te beïnvloeden (controllability) Mogelijkheid om beheersbare resultaten effectief te meten Overige voorwaarden: Precisie  Objectiviteit Tijdigheid Kostenefficiëntie

HOOFDSTUK 3 ACTION, PERSONNEL AND CULTURAL CONTROLS ACTION CONTROLS Vier vormen: Gedragsbeperkingen (behavioural constraints) Toestemmingsprocedures (pre action reviews)   Voorgeschreven uitvoeringswijze/ procedures (action accountability) Overmaat (redundancy)

ACTION CONTROLS EN DE CONTROL PROBLEMEN Voorwaarden voor de bepaling van de effectiviteit van action controls. Voorwaarden: Organisaties kunnen vaststellen welke acties (on)wenselijk zijn Organisaties zijn in staat om te verzekeren dat (on)wenselijke acties (niet) voorkomen

PERSONEL CONTROLS Methodes om personnel controls te implementeren: Selection and placement Training Job design and provision of necessary resources CULTURAL CONTROLS Methoden om cultural controls te beïnvloeden of vorm te geven Codes of conduct (gedragscodes) Group based rewards (groepsbeloningen)  Intraorganizational transfers (jobrotatie) Physical and social arrangements  Tone at the top

HOOFDSTUK 4 DESIGN AND EVALUATING MANAGEMENT CONTROL SYSTEMS Basisvragen: Wat is gewenst? Wat zal er gaan gebeuren? Beslissingen: Keuze van controls Personnel and cultural controls Action controls Results controls Keuze van control tightness

HOOFDSTUK 5 CORPORATE GOVERNANCE AND BOARDS OF DIRECTORS Wettelijke bepalingen: USA: Sarbanes-Oxley act Canada en Japan: vergelijkbare wetgeving Nederland: Code Tabaksblat (apply or explain) Enkele belangrijke bepalingen uit de Sarbanes-Oxley act Taken Raad van Commissarissen (Board of Directors) Standing committees (namens de Raad van Commissarissen): Audit committee  Compensation committee Nominating and governance committee

HOOFDSTUK 6 CONTROLLERS AND AUDITORS Taken controllingfunctie Taken treasuryfunctie Soorten controller (Sarthe) Independent controller Involved controller Split controller Strong controller Competentie controllers “nieuwe stijl” Rapportageverhoudingen van een controller in een divisieorganisatie: Dotted-line relationship Solid-line relationship

AUDITS EN AUDITORS Externe audits Interne audits  Waarde audits Nadelen audits