Presentatie HSN-conferentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Begeleiding startende leraren
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Taalontwikkeling in mbo
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Workshop rekenen 6 december
8 november 2012.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Stagecoördinatie op De Rank
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
De eisen aan de (aankomende) student
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Onderwerpen presentatie
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Mijn opleidingsbeeld.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
– examentraining schrijven & taalportfolio
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
INFORMATIE AVOND OUDERS
Passend onderwijs.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Presentatie HSN-conferentie Invoering van een taaltoetsprogramma in de propedeuse van de lerarenopleiding Presentatie HSN-conferentie 15 november 2014

Docent Taalwerkplaats Fontys Lerarenopleiding Tilburg Annette Hurkmans Docent Taalwerkplaats Fontys Lerarenopleiding Tilburg Anne Kerkhoff Lector Taalbeleid en Diversiteit

Het lectoraat Taalbeleid en diversiteit Taalbeleid: naar kleurrijke en taalvaardige leraren die taalgericht lesgeven in kleurrijke scholen   Domein 2: Praktijkonderzoek Kenniskring Taalbeleid en diversiteit Pilots “Datateams” Domein 3: kenniscirculatie/ professionele praktijk   Post hbo-opleiding NT2-docenten Academie voor mbo- taaldocenten Professionalisering voor vo en mbo: overige activiteiten Overige activiteiten Participeren in FLOT-brede activiteiten: innovatie-ochtenden, onderzoeksdag, lectorenoverleg. Ondersteuning individuele collega’s die onderzoek doen.   Voettekst

De taaltoets in de propedeuse Voorgeschiedenis Vanaf 2003 Initiatief uit de vakgroep Nederlands Verplicht voor alle bachelorstudenten in de propedeuse Drie toetstaken Toets werkwoordspelling Samenvatting Toets schrijfvaardigheid

De taaltoets in de propedeuse Tien jaar later: Constructie, afname, beoordeling door Taalwerkplaats Verbonden aan 1 studiepunt Niveau 3F/B2+ Twee toetstaken Toets werkwoordspelling: een voorbeeld Toets schrijfvaardigheid: een voorbeeld

Aanleiding vernieuwing taaltoets Onvrede Validiteit van de toets Beperkte terugslageffecten

Aanleiding vernieuwing taaltoets: studenten “Ik heb alle vakken in de propedeuse gehaald. Alleen de taaltoets staat nog open. Hebben jullie bij de taaltoets zulke hoge eisen ?” “De stagebegeleider zegt dat mijn taalvaardigheid niet op orde is, maar de andere docenten zeggen er niets van. Mijn docenten zullen het toch wel beter weten.” “Ik heb mijn taaltoets gehaald. Dus dan is mijn taalvaardigheid in orde.”

Aanleiding vernieuwing taaltoets: collega’s “Ik heb niets met taal. Ik ben vakdocent. ” “Ik heb veel studenten met dyslexie in mijn klas. Kan ik ze doorsturen naar de Taalwerkplaats ? ” “Ik heb zelf moeite met spelling. Ik kan mijn studenten echt niet helpen.”

Uitgangspunten Naarmate een beslissing belangrijkere gevolgen heeft, moet ze op basis van meer informatie worden genomen. Op basis van één momentopname kun je geen valide beslissingen nemen. Toetsen moeten het leerproces zo veel mogelijk ondersteunen. Toetsen zijn misschien wel de belangrijkste instrumenten waarmee we het leerproces van studenten en docenten kunnen beïnvloeden. Daar moeten we optimaal gebruik van maken. Bron: Vleuten. C. van der en Shuwirth, L. (2011). Een model voor programmatische toetsing. In: Examens, 2011, 3, 5-9.

Leerproducten: beoordeeld door opleiders/’vakdocenten’ Toetsprogramma Leerproducten: beoordeeld door opleiders/’vakdocenten’ én Toetsresultaten: beoordeeld door taaldocenten/Taalwerkplaats Producten van begeleidingsactiviteiten

Vernieuwing van de taaltoets Pilot in 4 teams Vijf ‘proeven’ van taalvaardigheid Dossier van de oriënterende stage in periode 1 Feedbackformulier ‘professioneel taalgebruik in de stageschool’ periode 2 Dossier Flankerend Onderwijs periode 3 én Centrale spellingtoets FLOT Taaltoets Centrale schrijftaak FLOT Taaltoets en indien aanwezig Producten uit begeleiding

Vernieuwing van de taaltoets Pilot in 4 teams Beoordeling van het taaltoetsprogramma Vijf ‘proeven’ van taalvaardigheid Taaltaken uit de opleiding door vakdocent Feedback op taalgebruik stageschool door stagebegeleider Centrale toetsen door docent Taalwerkplaats Soms: producten uit begeleiding (Taalwerkplaats en vakdocenten) Is het 3 F/B2+ ? Is 4F/C1 haalbaar? Studiepunt? Juryberaad Studieloop- baanbegeleider Vakdocent Docent Taalwerkplaats

Opbrengsten: opleiders Uitslagen Centrale toetsen blijven bepalend. Maar niet meer ‘allesbepalend’. Terugslageffecten Studieloopbaanbegeleiders ‘Ik ga mijn zorg over de ontwikkeling van hun taalvaardigheid met enkele studenten bespreken’; ‘Ik ga een student doorverwijzen naar aanbod Taalwerkplaats’; ‘Ik vind de feedback op mijn wijze van feedback geven op schrijfproducten van studenten zinvol’: ‘Ik heb behoefte aan terugkoppeling gegevens over workshop logopedie’.

Opbrengsten: studenten Studenten en terugslageffecten (interviews met 10 pilotstudenten) Aandacht voor taal in de lerarenopleiding is belangrijk Aandacht voor taal door studieloopbaanbegeleider en vakdocenten wisselend Invoering taaltoetsprogramma goede zaak Meer feedback Meerdere momenten kijken naar taalontwikkeling, groei zien Effect op attitude Taal is meer dan correct spellen

Knelpunten Organisatie Curricula divers, aan verandering onderhevig Beoordelingscriteria voor taal implementeren Verzamelen gegevens Juryberaad plannen Inhoud/doelen/ randvoorwaarden Terugslageffecten minder dan gehoopt/vereisen intensieve communicatie Bekwaamheid vakdocenten beoordelen taalvaardigheid Selectieve functie taaltoets? Taalvaardigheid nóg te smal

En hoe nu verder ? Inhoud taaltoetsprogramma bijstellen Digitale ondersteuning invoering taalportfolio Invoeren in 2015-2016

Vragen aan collega’s Werk in subgroepen van 4 personen. Zijn we op de goede weg? En zijn er ontwikkelingen bij de pabo’s waar wij van kunnen leren ? Discussieer over onderstaande vragen en noteer een top of een tip voor ons op een A4-tje Vragen Hoe kunnen we terugslageffecten bevorderen? Bij collega-opleiders en/of bij studenten ? Hoe kunnen we vakdocenten het beste ondersteunen als het gaat om het begeleiden/beoordelen van de taalvaardigheidsontwikkeling van studenten ? Hoe kun je ervoor zorgen dat het taaltoetsprogramma zich minder richt op de beoordeling van schrijfvaardigheid van studenten ?

Dank voor jullie aandacht Contact ? a.hurkmans@fontys.nl a.kerkhoff@fontys.nl