NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Van Methode Naar Methodiek
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
RSJ congres 2013 “Zit ik hier wel goed?” L.F.P.Z. Pompestichting
Wat is goed onderwijsonderzoek?
NEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
eCompetence Framework (e-CF)
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Vitale en weerbare medewerkers
E-learning module Palliatieve zorg
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
HAN Faculteit Educatie.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
Palliatieve zorg op de kaart
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Nijmeegs Kenniscentrum Neurorevalidatie
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kun jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Marria Wester Paul van Keeken.
Optimale Parkinsonzorg
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Competentiegericht leren vmbo
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Honoursonderwijs in HBO
NEUROVERPLEEGKUNDIGE
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Projectmanager.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
23 november 2015 S.e.m. (Stefan) Schoenmakers Projectmanager TOPFIT Operations / Staf TOPFIT Jij gaat toch zeker zelf over je eigen toekomst!
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
V&VN Kinderverpleegkunde
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
V&VN Kinderverpleegkunde
Learning Content Management Systeem
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leiderschapsontwikkeling
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai van der Woert

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Deskundigheid neuroverpleegkundigen Geen neuro in basisopleiding verpleegkundigen. Vakgebied is sterk in ontwikkeling, zowel medisch als verpleegkundig. Inwerkprogramma’s zijn noodzaak. Vervolgopleiding neuroverpleegkunde is een must. Grote behoefte aan bij- en na scholing. BIG-registratie noopt tot aantonen dat je je vak bijhoud. Opleiden is duur, efficiënt opleiden is een must. Noodzaak van goed gekwalificeerd personeel behouden. Neuro is geen populair vakgebied bij studenten.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Klein onderzoekje Het verplegen van patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening vraagt extra deskundigheid van de verpleegkundige.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Klein onderzoekje Na de basisopleiding tot verpleegkundige zijn aanvullende opleidingen nodig om goed op een neuro afdeling te kunnen werken.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Klein onderzoekje Ik krijg voldoende extra mogelijkheden voor scholing om als neuroverpleegkundige te werken.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Klein onderzoekje Neuroverpleegkunde is een specialiteit.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Klein onderzoekje Op mijn afdeling werken verpleegkundigen met computers.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Klein onderzoekje Op mijn afdeling zijn er computers met een internet verbinding.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Wat is zo bijzonder aan neuro patienten? Het gaat vaak om chronische aandoeningen. Patienten hebben hulp nodig bij ADL, mobiliteit, slikken etc. Het gaat om patienten die ernstig beperkt en invalide zijn.

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Wat is zo bijzonder aan neuro patienten? Patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening kunnen vitale functiesstoornissen hebben en hebben vaak een mix van sensomotorische, cognitieve en psycho-emotionele stoornissen. Dit maakt dat neuroverpleegkundigen competent moeten zijn in een wijde schakering van hulpverlening, van levensbedreigende situaties, via begeleiding bij herstel tot zorg in chronische en langdurige situaties.

nEUroBlend

Europees Functie Profiel Gebaseerd op het Nederlands functieprofiel Resultaten van vragenlijst en discussie op de jaarlijkse meeting in Rimini, mei 2004

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 European Function Profile at the Rimini meeting in May 2004 The BOD of EANN agreed on the following framework and building blocks of the EFP of Neuroscience Nurses Taskarea ATaskarea BTaskarea CTaskarea DTaskarea ETaskarea F Neuro Acute Care ICF impairments ICF impairments ICF? Neurorehabilitation ICF res. activities ICF res. activities ICF? Neuro palliative/longterm care ICF. ICFICF?

European Function Profile of a neuroscience nurse October

nEUroBlend

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Community Vocational Training Action Programme, Second phase: nEUroBlend European competence based blended learning framework for life- long vocational training of neuroscience nurses. Europees curriculum  competentie gericht leren Goed gevuld e-learning inhoud en contactonderwijs  Blended Learning Life long learning Leren op de werkplek

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Competence based learning A competence describes behaviour needed to be successful in a professional context. Levels criteria, reflection Competence development requires the use of knowledge, skills and attitudes in an integrated way within an authentic learning environment Different every time  situation Meta-action Result/product action Knowledge Skills Attitudes roles Anticipate Plan care or treatment Reflection Justify actions Explain why Criteria for action Product criteria  standards & routines

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Competentie gericht leren 1.Leren is gericht op het aktief construeren van kennis in een betekenisvolle en relevante omgeving 2.Een competentie is gelinkt aan betekenisvolle taak-specifeke leeromgevingen 3.Ontwikkeling van competenties vereist het gebruik van kennis, vaardigheden en attitudes op een geintegreerde wijze in een authentieke leeromgeveing (e.g. patient video cases, virtual company) 4.Geintegreerd leren is gericht op coherentie in plaats van losse feiten 5.Actieve reflectie 6.Waar mogelijk samenwerken zoals op de werkvloer 7.Flexibele leerroutes, afgestemd op behoeftes en elders verkregen competenties van individuele studenten 8.Competenties kunnen niet geleerd worden in een moment, het zijn groeiprocessen 9.Individuele studenten zijn verantwoordelijk voor het eigen leerproces 10.De docent faciliteert het leerproces en is coach

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Virtuele Patienten Casuistiek

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Context EU: meer dan patiënten Enorme vergrijzing verpleegkundigen Noord en West Europa: leiders Zuid en centraal Europa: volgers nieuwe EU lidstaten: situatie onbekend Grote verschillen in wet- & regelgeving Verscheidenheid in onderwijssystemen Uiteenlopende cultuur Europese Identiteit:  acute neuro care  neuro rehabilitation  neuro palliative/longterm care

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Drie specifieke domeinen voor de neuroverpleegkundige Acute neurozorg Neurorevalidatie Neuropalliatieve en lange termijn zorg

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Kerngroep (full partners)  producenten NL, BE, UK, SE (2x), FI (2x), IS, MT universiteiten, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen Silent partners  adviesgroep EANN leden EANN EFN (European Federation of Nurses associations) FINE (European Association of Nurse Educators)

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 5 werkpakketten Werkpakket 1ontwikkeling curriculum Werkpakket 2meetings en afsluitend congres Werkpakket 3survey’s, feedback en nieuwe EU lidstaten Werkpakket 4verzamelen en ontwikkelen leermaterialen Werkpakket 6E-tools

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Overzicht E-tools 2. Virtuele Leeromgeving 3. Virtuele patienten Casuistiek, 4. Gezamenlijke werkruimte voor projecten etc. 1.Leerobjecten/ Digital Repository

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend de HEAL database/repository Peer reviewed Rangschikking is mogelijk Multimedia Metadata Mesh, IEEE-Lom Kennis delen met elkaar Open Source, gratis ! Creative Commons

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005

nEUroBlend virtuele Leer Omgeving (VLO)

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend VLO en Virtuele Patiënten Casuïstiek voor competentie gericht Blended Learning Virtuele Leer Omgeving: tijd en plaats onafhankelijk leren, actuele materialen uit de repository, mix van E learning en contactonderwijs Virtuele Patiënten Casuïstiek: authentieke leermaterialen, verschillende niveaus, systematisch opgezet voor verpleegkundigen Virtuele Ziekenhuis Simulator: e-coach, echte situaties en interventies, oefenen zonder risico, werken in groepen en multidisciplinaire samenwerking is mogelijk. MIX ! F2F en e-learning, werken in groepen, thuis,op het werk of in de klas, video’s, boeken, protocollen, andere bronnen Virtual Learning Environment

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Community of Practice voor docenten: een virtuele werkruimte Nieuws Documenten Samenwerken Uitwisselen Discussie Focus groepen Design & ontwikkeling Surveys Deelprojecten Kalender … Open source!

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend doelstelling van het project Een competentiegericht Europees curriculum Een digitale virtuele leeromgeving en repository Lessen en modules (geen opleidingen!) Op 11 gebieden Blauwdrukken voor het maken van lessen/modules Een projectplan voor train de trainers

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend belangrijke beperkingen van het project Tijdsduur ‘maar’2 jaren Alles minimaal in de Engelse taal, andere talen kan ook maar veel zal nog vertaald moeten worden Niet alle ziektebeelden Beperkt aantal materialen, wel sjablonen voor maken van nieuw materiaal Niet alles kan in volle omvang tegelijkertijd gebeuren, vervolgprojecten zijn nodig

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Contact drs. Nicolai van der Woert drs. Paul van Keeken Tel

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 agendapunten werkgroep Neurorevalidatie

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Plan: NVNV fuseert met V&VN AVVV wordt V&VN Reden: 1 vuist maken, krachtenbundeling, lobby NVNV fuseert met V&VN en wordt een afdeling?! Leden worden lid van de V&VN Zijn dan ook lid van een bond en kunnen lid worden van de afdeling neuroverpleging Lidmaatschap verhoogd naar ± € 75 Helft gecompenseerd door belastingvoordeel Andere helft via CAO door werkgever? Besluitvorming NVNV dit najaar via ALV

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Herstructurering NVNV Nog niet verder uitgewerkt

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Herstructurering NVNV Bestuur NVNV cvaponcmsnrepnchnnll intavvv

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Herstructurering NVNV Bestuur NVNV cvap oncms epnch int avvv neurorevalidatie neuro palliatieve zorg multi systeem ontregeling neuronieuws landelijk leerplan

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Congressen April 2006 BVNV congres Blankenberge 17 november 2006 NVNV congres VU Amsterdam (plenair programma) 31 mei tot 2 juni 2007 EANN congres in Reykjavik abstracts tot medio november

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Gesprek met Thora Hafsteinsdottir en Marieke Schuurmans Aanleiding: kritiek op eerdere publicaties Directe aanleiding: enorme kritiek op TVZ artikel maart Vraag: hoe reageren? Stevig gesprek met open vizier Afspraak: Thora schrijft artikel over positieve invloeden van NDT Vast agendapunt stuurgroep Revalidatie richtlijn

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 NDT cursussen Geen paramedische cursussen tot 2007 Wel verpleegkundige cursussen Overgang naar NPI (in 2007?)

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Werkgroep neurorevalidatie Wie organiseert de volgende studiedag?

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 3 strategische componenten 1.Geïntegreerde ontwikkeling van curriculum voor neuroverpleegkundigen EU competentie profiel, EU leerplan, Blended Leerplan Verzamelen van bestaand onderwijsmateriaal Ontwikkeling van onderwijsmateriaal Plan voor een organisatie die het onderwijssysteem kan hosten en exploiteren Vervolgprojecten: plannen voor ‘train the trainer’, accreditatie en uitwisseling

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 3 strategische componenten 2.Werkplaatsen (E-tools) Kantoor (shared workspace) Gezamenlijke werkruimte voor projecten etc. (community of practice) Virtuele Leer Omgeving (virtual learn environment) Repository (warenhuis voor onderwijsmateriaal),

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 3 strategische componenten 3.Veranderings management Curriculum conferenties (voor de kernpartners) Continue monitoring Feedback via surveys Valorisatie: disseminatie en exploitatie Afsluitend congres (Reykjavik 2007)