Certificering van PBS-scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
een didactiek voor opleiden op school
KMPO enquête
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Borging Gonnie Albrecht Kenniscentrum SWPBS NL 1 1.
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Kandinsky College Malderburchtstraat
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Omgaan met goed gedrag / pbs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Goed Bestuur bij schoolbesturen Primair Onderwijs Dr Edith Hooge Lector ‘School en Omgeving in de grote stad’ Hogeschool van Amsterdam
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Handelingsgericht werken
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Welkom bij onze PBS reis
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Cursus Handelingsgericht Werken
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Week van de intern begeleider
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Transcript van de presentatie:

Certificering van PBS-scholen Marijke Roos Emilie van Leeuwen 14 november 2014 1 1

WELKOM! Directie Leerkracht/docent PBSteam-lid PBScoach IB-er Onderzoeker Anders… WELKOM! Wie zit er in de zaal?

Voordat we verder gaan……………. In lijn met SWPBS starten we ook vandaag met een focus op krachten. Wat vind jij een onderscheidende kwaliteit van jouw team? Misschien kun je al wel een kwaliteit onderscheiden die het team zal helpen op weg naar certificering. Schrijf de kwaliteit op een gele strook. Zichtbaar maken welke kwaliteiten er aanwezig zijn stimuleert om weer een stap voorwaarts te zetten. …..Wat is een kwaliteit van jouw team?

Aantal scholen bezig met sinds 2010 Meer dan 200 scholen bezig met implementatie Twee derde PO Een derde VO 4 scholen gecertificeerd ! 6: in aanvraag Emilie

Doel van certificering Borging: een externe impuls om punten op de i te zetten en een hoogstaande uitvoering van de aanpak te bevorderen Erkenning: de kroon op het werk van jaren als team hard werken aan gedrag Emilie

Certificering van scholen: Stel je voor: je stapt een PBS-school binnen die net is gecertificeerd. Wat zou het eerste zijn wat je zou zien of horen waaraan je zou merken: deze school heeft SWPBS succesvol ingevoerd? Marijke, wat vind je van dit oefeningetje? Even in tweetallen bedenken ze een aantal punten die ze dan in ieder geval willen terug zien?

Certificering: Op basis waarvan zijn de criteria vastgesteld?

SWPBS: Theoretische basis

SWPBS: Research Stap 2 . Wat zegt onderzoek over een succesvolle implementatie van SWPBS? Systematische en effectieve data-benutting (Coffey & Horner, 2012) Effectief leiderschap (Coffey & Horner, 2012) Schoolbreed systeem van positieve bekrachtiging (Doolittle, 2006) Actief aanleren van gedrag (Crone, 2012)

SWPBS: research Stap 3 . Welke instrumenten zijn getest en worden ingezet op een getrouwe implementatie te meten? SET BOQ Zelfbeoordelingsonderzoek N.B. Nieuw instrument dat al deze combineert & vervangt! N.B.2 Documentatie belangrijk!

Certificeringprocedure Eerste contact School levert specifieke documentatie aan School ontvangt hierop feedback Er wordt een audit gepland (2 uur) Audit wordt uitgevoerd De school ontvangt hierop feedback Certificering FEESTJE!: school ontvangt certificaat (3 jr) & PBS-bordje! School evalueert de certificering-procedure De aanloop ging niet altijd over rozen

Ervaringen uit de praktijk! Allereerst enkele leerkrachten van onze school aan het woord.

Leerkrachten

PBS: A way of life Alle onderdelen van PBS zijn belangrijk Voordoen op alle niveaus Vanaf het begin sturen op data Certificeren helpt om het af te maken: ook geel en rood (in school en erbuiten: ketenpartners, ouders) Niet alleen gedragslessen, maar ook voorleven: als directeur naar team en anderen / personeelsruimte / taxi / ouders enz Data gebruiken bij alles wat je doet in de school

Opbrengstgericht werken Net als bij de leerprestaties werk je ook t.a.v. De andere aspecten van het onderwijs OG Doelen en standaarden belangrijk Dus ook met je personeel

Kijkwijzer opgesteld en norm bepaald Individueel niveau Schoolniveau Pedagogisch handelen Invulinstructie: o = niet gezien, v = (voldoende) aanwezig, g = goed aanwezig   1 Benoemt gedragsverwachtingen per onderwijssituatie o v g 3 4 12 16% 21% 63% 2 Koppelt de basiswaarden aan gedragsverwachtingen: respect, veiligheid, verantwoordelijkheid 17 89% 5% Leert de leerlingen gedragsverwachtingen actief aan 5 6 36% 43% Staat model tijdens de les: geeft het goede voorbeeld 16 0% 84% Verwijst naar de visuele ondersteuning in de klas 7 39% 33% 28% Gaat een positieve relatie aan met leerlingen 18 95% Bekrachtigt gewenst gedrag: 4:1 10 32% 53% 8 Benoemt concreet waarneembaar gedrag 11 37% 58% 9 Geeft direct en gericht feedback op leerlingen Bekrachtigt gewenst gedrag via beloningskaartjes 26% Besteed minimale aandacht aan ongewenst gedrag (negeren) Gebruikt eenduidig en concreet taalgebruik 13 Reageert op ongewenst gedrag volgens de correctie-procedure (gedragsverwachting herhalen, keuze bieden) 12% 35% 14 Reageert rustig en neutraal op ongewenst gedrag 68% 15 Stimuleert meedenken en inbreng van leerlingen: reageert positief op antwoorden en inbreng 74% Totaal onvoldoende 46 Totaal voldoende 77 Totaal goed 154 % onvoldoende 7% 14% 17% 20% 27% #DEEL/0! 15% 13% 40% % voldoende 60% 73% % goed 79% 67% 47% 93% 87% 69% 80% 64% 56% Kijkwijzer opgesteld en norm bepaald Individueel niveau Schoolniveau Doelgericht werken

Arrangementen team Ook hier geldt dat regelmatig onverwacht positief gedrag van teamleden bekrachtigd wordt vanuit het PBSteam (overnemen pleinwacht, kleine attentie, complimentenkaartje)

Succesfactoren Faciliteren Borgen (zien/horen/lezen) Feestjes vieren Belangrijk: Enthousiast gedragsteam Faciliteren laat zien: we vinden het belangrijk! Borging o.a. Ook door certificering: we willen de kwaliteit hooghouden

Intern begeleider

Documentatie Matrix met waarden en gedragsverwachtingen, schoolbreed en in de klas Voorbeelden van visualisaties De lessen in goed gedrag Beschrijving van het schoolbrede systeem van positieve bekrachtiging Beschrijving van het plan van actief toezicht houden Beschrijving van effectieve manieren om gedrag te begrenzen (reactieprocedure/twee- minuten regel/ menu van consequenties) Beschrijving van manier waarop data over gedrag wordt verzameld, geanalyseerd, benut & wordt teruggekoppeld naar het team. Data over implementatie (ZBO) Geanonimiseerde data over gedragsincidenten TIPS Notulen van PBSteam-bijeenkomsten Beschrijving van gele en rode interventies en concrete voorbeelden data/gedragsinterventieplannen van enkele leerlingen die hier aan deelnemen Beschrijving van wijze waarop ouders worden betrokken en van de wijze waarop de samenwerking met de (externe) zorg is georganiseerd. Borgingsplan Waar staat jouw school nu?

Audit (2 uur) Interview met directeur Twee andere leden van het PBS-team Drie kinderen uit verschillende groepen Drie leraren uit verschillende groepen Een ouder Observatie/informeel spreken In twee klassen Op het plein In de hele school

Waar staat jouw school nu?

Overwegingen Erkenning voor scholen die onderweg zijn? Laatste ontwikkelingen onderzoek/ VS Hercertificering

Wat vinden de kinderen? Filmpje kinderen

De kinderen van Het Mozaïek

Dank voor je bijdrage aan deze workshop!

Contactgegevens www.swpbs.nl/www. info@swpbs.nl; 020-6501501 E.vanleeuwen@piresearch.nl m.roos@sbomozaiek.nl