Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Instrumenten in het EVC-traject
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Werkveldtraining 26 september 2013
Gastcollege 14 november 2007 Door Marvin Vacquier Droop & Billy Wanzi.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
SBC blok 3 TDI 2011.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
1 student per klas voor het panelgesprek
Studietaak De studietaak staat centraal
Examinering Conferentie BTG HTVF
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Aan de slag met competenties beoordelen
Portfolio
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Help Selina’s eerste les
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Gespreksvaardig-heden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Studieloopbaanbegeleiding
Hannah Wielenga januari 2017
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Het nieuwe afstuderen hbo-ict
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
LOB Waar ben je trots op?.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

V2 SBC workshop Voorbereiding V2-assessment 30 november, 1 en 7 december 2009

Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment? Wat wordt er getoetst? Hoe wordt er getoetst? Voorbereiding op het V2-assessment Oefening: Uitleg competenties Zelf aan de slag…

Wat is de bedoeling van het V2-assessment? Zelfbeoordeling op de 6 IAM competenties Voorbereiden van het gesprek Resultaat is een advies Start afstudeerfase Advies bespreken met afstudeerbegeleider Leerdoelen overnemen in het stageplan

Wat wordt er getoetst? HBO niveau Competentie ontwikkeling IAM kennis en vaardigheden Beroepsproducten Beroepshouding

Hoe wordt er getoetst? Assessoren lezen jouw zelfbeoordeling op de IAM competenties Beoordelen aan de hand van de criteria Blinde vlekken Criterium Gericht Interview Advies

Voorbereiding V2-assessment Oefening in groepjes Maak 6 groepjes Ieder groepje krijgt een competentie om uit te werken, zie formulier Plenair Ieder groepje presenteert de uitkomst aan de klas

Uitleg competenties De HvA-definitie van een competentie luidt: Een integraal geheel van kennis, vaardigheden en houding die een persoon binnen een beroeps- en/of wetenschappelijke context adequaat weet in te zetten. Competenties zijn leer- en ontwikkelbaar. Voor een succesvolle hbo-carrière moet je op hbo-niveau functioneren en heb je persoonlijke eigenschappen nodig als geloof in eigen kunnen, creativiteit, passie, incasseringsvermogen, sensitiviteit en inzet. Competenties hebben alleen betekenis in specifieke beroepssituaties. Competenties hebben altijd betrekking op handelingen die door een beroepsbeoefenaar worden uitgevoerd. Dat gebeurt vanuit een bepaalde beroepsrol (adviseur, ontwerper, behandelaar).

Uitleg competenties Bij competentiegericht toetsen gaat het erom dat de student laat zien dat hij in verschillende beroepssituaties juist handelt en dit kan verantwoorden. Bij de beoordeling van competenties moet de student zelf aantonen hoe competent hij is. Er wordt dus een actieve inbreng verwacht. Daarbij zijn twee onderdelen van belang: Een zelfbeoordeling, waarbij de student een oordeel geeft over de eigen competenties. Bewijsmateriaal, waarmee de student competenties aantoont. De beoordelaars gaan na of de zelfbeoordeling klopt met het bewijsmateriaal dat de student levert. De belangrijkste invalshoeken zijn het beroepsmatig handelen en de kennis en vaardigheden.

Uitleg competenties

Uitleg competenties Hbo-competenties Brede professionalisering Multidisciplinaire integratie (Wetenschappelijke) toepassing Transfer en brede inzetbaarheid Creativiteit en complexiteit in handelen Probleemgericht werken Methodisch en reflectief denken en handelen Sociaalcommunicatieve bekwaamheid Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid Basiskwalificering voor managementfuncties

Uitleg competenties Beroepscompetenties Het vermogen tot onderzoek, analyse en interpretatie Het vermogen tot conceptualiseren en ontwerpen Het vermogen tot creatie Het vermogen tot samenwerken Het vermogen tot reflectie en persoonlijke ontwikkeling

Uitleg competenties Creërend en interactief denkvermogen Communicatief vermogen Omgevingsgerichtheid Productie en beheer bekwaam Multidisciplinaire samenwerking en managementvaardigheden Methodisch en reflectief denken en handelen

Voorbereiding V2 assessment Uitleg Criterium Gericht Interview en de START-methode Oefening in groepjes Dezelfde groepjes werken de eerder gekozen competentie uit volgens de start-methode Plenair Ieder groepje presenteert de uitkomst Doorspreken met de klas Tip: bedenk een aantal beroepssituaties ter illustratie!

Criterium Gericht Interview (CGI) Vragen t.a.v de zelfbeoordeling en reflectie op de competenties van de opleiding. De student maakt een zelfbeoordeling over zijn competentieontwikkeling. Een beschrijving van taken en opdrachten met daaraan de koppeling naar de bewuste competentie die hierdoor in ontwikkeling is of wordt gebracht. Door middel van een criterium gerichte vraagstijl, waarbij praktisch mogelijke beroepssituaties en taken centraal staan, wordt uitgediept welke competentie een student heeft aangetoond resp. kan tonen in het gesprek.

START methode S vraag: heb jij onlangs een situatie meegemaakt waarin deze competentie aan de orde kwam? T vraag: wat was de opdracht / taak? Wat werd er van je verwacht? A vraag: wat heb jij gedaan? Wat is er gebeurd? R vraag: Wat was het effect? Hoe is het afgelopen? T vraag: Hoe zou je in een andere situatie handelen?

Terugkoppeling Afronding  vragen en opmerkingen!