De KU Leuven 2025, mogelijke scenario’s Ludo Melis Emeritforum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs Frans van Vught Congres Grensverleggend Samenwerken Rotterdam, 19 september 2008.
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
in de transitie naar een
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Maatschappelijk Aanbesteden
Cocreatie in de opsporing
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Integreren van onderzoek in onderwijs
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Brainstorm sociale media in het onderwijs
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Kansen voor Samenwerken
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
moderniseren van het curriculum.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Honoursonderwijs in HBO
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Dossier Empowerment.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
2 Toekomst van de gezondheidszorg ● 2007 Vrije toekomstschetsen in opdracht Alain Pompidou ● Gebaseerd op 100 interviews met vertegenwoordigers bedrijfsleven,
Eigenaarschap voor kwaliteit
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Transcript van de presentatie:

De KU Leuven 2025, mogelijke scenario’s Ludo Melis 23-09-2013 Emeritforum

Opzet Doel Reflectie opstarten over KU Leuven 2025 Hoe? Mogelijke pistes en scenario’s schetsen vanuit algemene krachten en spanningsvelden die samenleving en hoger onderwijs vorm geven op langere termijn; geen blauwdrukken van wenselijke perspectieven, maar een kader voor verdere reflectie en actie. Beperkingen eerste schets, fragmentarisch, exemplarisch niet altijd precies en steeds onvolledig provocatief

Structuur Krachten, spanningsvelden en ontwikkelingen: technologie Krachten, spanningsvelden en ontwikkelingen: individu en samenleving Impact op de universiteit en het hoger onderwijs Naar scenario’s voor de KU Leuven

I. Krachten, spanningsvelden en ontwikkelingen: technologie

De technologische wereld Verwevenheid van mens(heid) en technologie. “Technologieën geven vorm aan de manier waarop wij mens zijn, net zoals mensen deel uitmaken van een technologische cultuur.” (P-P. Verbeek, Ethische perspectieven, 23 (2013), p. 109. Informatietechnologie als referentie Effecten op plaats en tijd Effecten op de bepaling van natuur en cultuur Effecten op de structurering van de informatie

Plaats en tijd Snelheid → onmiddellijkheid Alles gebeurt nu: onderscheid altijd /dan / nu verdwijnt Spanning tussen verschillende tijdsschalen Effect op inspanning en reflectie Onmiddellijkheid → irrelevantie van de afstand Alles gebeurt hier: onderscheid overal / daar / hier verdwijnt Spanning tussen verschillende ruimteschalen Effect op de groepsvorming Nieuwe tijd - ruimte Intensiteit en impact Grenzeloosheid en globalisering Oasevorming Terugplooi voor bepaalde dimensies op beperkte plaats Spanningen tussen lokale en globale dimensies

Natuur en cultuur Verwevenheid van mens en techniek Artificiële intelligentie Google-bril Extern of intern (?) elektronisch geheugen Naturalisatie van de cultuur Stuurbaarheid van gedrag vanuit informatie Veralgemeende stuurbaarheid Gedrag als product van de materiële basis Vermaatschappelijking van de natuur Door technologie ‘aangevulde’ natuur Vervaging van de grens tussen natuur en techniek

Informatiestructuur Open Verval van informatie Betrouwbaarheid van informatie Oneindigheid van informatie vs. eindigheid van materiële wereld Associatief; niet a priori gestructureerd Meervoudige invalshoeken Bepaald door menselijk gebruik Bepaald door technologie Gelaagd en polymorf netwerk

II. Krachten, spanningsvelden en ontwikkelingen: Individu en samenleving

Individu en samenleving Individualisering Meervoudige identiteit Multiculturaliteit Gelijke kansen en meritocratie Gelijke uitkomsten Gemeenschap Som van de individuen Kader voor de individuen Integrerende totaliteit

Meritocratie Eigen talent als basis voor slagen Eigen verantwoordelijkheid bij mislukken Gelijke kansen bij in-, door- en uitstroom? Gelijke kansen in de samenleving De universiteit als spiegel Doelgroepenbeleid Faciliteiten Spanningen tussen individu, doelgroep en groep Is talent schaars en scherp afgelijnd of breed verspreid en divers? Excellentie door selectie of door inclusie?

Twee perspectieven Utilitair perspectief: Pragmatisch perspectief: Vraag als drijvende kracht Wie vraagt: individuen, groepen, instituties, samenleving? Pragmatisch perspectief: Effect als drijvende kracht Wie meet: individuen, groepen, instituties, samenleving? Hoe meten: kwantitatief, van kwantiteit naar kwaliteit, kwalitatief Complementariteit en spanning tussen de perspectieven Nieuw / instabiel evenwicht tussen individu, groepen en samenleving

Samenleving: bestuur en politiek Polycentrisch Conflicten tussen de niveaus en de kernen Uitholling van de instituties ‘Terugtreden’ van de staat Nieuwe wegen tot besluitvorming Media Informele kanalen Spanning met de formele structuren Van a priori kader naar a posteriori verantwoording Deregulering en auditcultuur Juridisering Autoregulering en flexibilisering

Samenleving en wereld Verantwoordelijkheid en interdependentie Maatschappelijke uitdagingen: bv. klimaat Eindigheid van materiële wereld Duurzaamheid vs. verval Verschuivingen Vergrijzing Verschuiving van zwaartepunt: weg van de Atlantische ruimte

Kennissamenleving Informatie: onbeperkt; structuurloos; snelgroeiend Dematerialisatie Destructurering Flexibiliteit, aanpassingsvermogen Onzekerheid, geen a priori richting Effectiviteit Werk-onder-nemer Markt- en innovatiegedreven Polarisatie Spanning tussen kenniseconomie (elitair?) en nabijheidseconomie (bv. zorg)

III. Impact op universiteit en hoger onderwijs: - de informatievloed

Nieuwe organisatie van informatie Elke fundamentele wijziging in informatietechnologie en informatiestructuur heeft een impact op de universiteit. Vb. Encyclopédie ; sluiting van ca 50% van de universiteiten in Duitsland; herdenken van de Duitse universiteit; “Grundriss; Handbuch; Seminar; …”. De universiteit geeft de traditie kritisch door in het licht van het heden en met het oog op de toekomst. Onderwijs nu vanuit resultaten van gisteren met het oog op ongekende vraagstukken die aangepakt worden met nog niet ontwikkelde methoden en instrumenten. ↔ Alles is nu en overal

Overvloedige informatie Informatie als basis is alomtegenwoordig, snel bereikbaar, goedkoop, ongecontroleerd, vluchtig, … Verdichting en diversificatie van informatie(bronnen). Rol van de universiteit Informatie valideren Onzekerheid aangeven Relaties aangeven en uitbouwen Van informatie naar feit, inzicht, waarheden of waarheid

Drie modellen voor leren Productie-eenheid: Analyse en planning Controle, lineaire en hiërarchische structurering Tragere evolutie; ontkoppeling van productie en innovatie Lab: Observatie en experiment Complexe, heterarchische en evolutieve structurering Snellere evolutie; innovatie als gevolg van nieuwe kennis Studio: Doelgerichtheid en creativiteit Structurering vanuit synergie tussen orde en chaos Snelle en aanpasbare evolutie Productie van kennis en innovatie als één geheel Niet exclusieve modellen; niet gekoppeld aan werkvormen

Rol van het contact Dimensies Exclusief of gecombineerd (blended) Virtueel (afstand) vs. Fysiek Globaal vs. Lokaal Netwerk vs. Structuur Open vs. Gesloten Exclusief of gecombineerd (blended) Inhoud, doel, mix van media Complementariteit Intensiteit Rol van professor, docent, begeleider, tutor … Rol van student / leerder voor, tijdens, na, … Betekenis van de campus(ervaring).

Kennis, innovatie en creativiteit Kennis, kunde, attitudes en ‘skills’: de onduidelijkheid van competenties Rol en waarde van kennis, kunde en inzicht als waarde op zich als inzetbare mogelijkheid als strategische waarde Waartoe? Publiek of privaat karakter van kennis

Het leerproces en de leeromgeving Van een geïntegreerde leeromgeving naar een nomadisch leerproces? Leeromgeving op maat van het individu In welke dimensies: inhoud, opzet, proces, … ? Is er nog een studentengroep? Is er nog een programma aanbod? Gedematerialiseerde leerruimte Welke (residuele of essentiële) plaats voor face-to-face onderwijs? Verdwijnt de residentiële campus? Asynchroon en permanent leren anywhere, anytime? Vervlechting van formeel, niet formeel en informeel leren

III. Impact op universiteit en hoger onderwijs: - de rol van het hoger onderwijs

Rol van het hoger onderwijs Tussen individu en maatschappij 3 modellen met telkens 2 varianten Drijvende actor Vanuit de actor Naar de actor Individu Groep Staat

Individu als drijvende actor A1. In de context van groep of staat Personalisering van een aanbod uit de groep of de staat Tutoring die structuur aanbiedt; Uiteenlopende bronnen en aanbieders mogelijk Validering vanuit een ‘portfolio’ door tutor-instelling A2. Autonomie van het individu Structurering door persoonlijke keuzes uit een gestandardiseerd aanbod Uiteenlopende bronnen en aanbieders Validering door een bevoegde instantie

Groep als drijvende actor B. 1. Van het individu naar de groep(en) Maximalisering van de bijdrage van het individu aan de groep(en) waartoe het individu behoort Evenwicht tussen personalisering en tutoring vanuit de groep Uiteenlopende bronnen gevalideerd door de groep Evenwicht tussen autonomie en inzetbaarheid B2 Van de groep naar het individu Optimalisatie van het functioneren van het individu in de groep Sturing vanuit de groep; beperkte autonomie Beperking van bronnen Lokaal belang centraal Variatie in functie van de (sub-)groepen De markt als mediërende en sturende instantie

De staat als drijvende actor C.1 De staat als samenleving / gemeenschap Focus op burgerschap en verantwoordelijkheid voor het geheel In het algemeen en in een specifiek expertisedomein Onderwijs gaat vooraf aan inzet in de samenleving Onderwijs als voorwaarde tot inzet C.2. De staat als (economische) maatschappij: Sterke verwevenheid van werk, leren en leven Realisme van leren gericht op de noden van de economie centraal Formele leerperiodes en –structuren op de achtergrond t.o.v. werkplekleren en LLL. Validering door actie in het werk en in de groep.

Nieuw hoger onderwijs? Van wie en voor wie is het hoger onderwijs? Publiek of privaat Individuen, groepen, samenleving, staat Lokaal of globaal Valt het hoger onderwijs samen met de universiteit? Is er een horizontale reorganisatie op til? Bachelor vs. master + doctoraat? Is de bachelor het basis-uitstroom-diploma? Komen er twee parallelle systemen? Professioneel vs. academisch Waar wordt de grens getrokken? Welke plaats voor vorming? Is vorming verzoenbaar met LLL?

Waarvoor is er een universiteit? Eigen waarden van de universiteit: gedreven door ongebonden kritisch onderzoek centrale positie van rationaliteit, waarheid academische vrijheid en verantwoordelijkheid Vorming als kritische bevraging van het verleden in het licht van het heden met het oog op de toekomst of onmiddellijke inzetbaarheid? Nexus onderzoek-onderwijs als basis of afsplitsing van functies?

De universitaire opdracht … ? Kan de complexe opdracht bewaard worden? Welk evenwicht binnen de academische opdracht? Uitdagingen: Splitsing van onderwijs en onderzoek Zuivere onderwijsinstellingen? Splitsing van onderwijs en validering (diplomering) cf. International University of Graduate Studies, MOOCs Splitsing van formatief onderwijs en summatieve evaluatie Externe examinatoren, nationale examens, … ? Splitsing van algemene en professionele vorming Bedrijfsuniversiteiten? Splitsing van basisvorming (Bachelor?) en voortgezet onderwijs (Graduate school?) Splitsing van instrumentele en algemene component Professioneel vs. academisch in een nieuwe verdeling? Is een nieuwe bundeling mogelijk en hoe?

Mogelijke verbrokkeling Structurerende modus: Zelfsturing (organisch) Administratie Management Ondernemerschap Aanpassing Verbrokkeling … Vier mogelijke modellen Structuur met sterke kern Structuur met beperkte kern en perifere diensten Collaboratief netwerk Competitief netwerk

En de KU Leuven?

Tendensen en KU Leuven Hoe kristalliseren deze pistes zich tot scenario’s? Hoe dagen deze tendensen de KU Leuven uit? In haar missie en waarden In haar wijze van werken In haar organisatie en structuren

De KU Leuven optie (a) Onderzoek-Onderwijs in dienstverlening: integrerend perspectief Het universitair onderwijs is niet uni-dimensioneel; maar zet in op vier dimensies: de confrontatie met de fenomenen aan de grens met het oog op samenleving, individu, maatschappij, vanuit en naar onderzoek met oog op vorming tot verantwoordelijkheid Focus van het aanbod op waarden van onderzoek, kritische vorming, algemeen kader De traditie bevragend en vernieuwd doorgeven

Onderwijs, onderzoek, dienstverlening Een spannende Onderzoek geeft diepte en scherpte. relatie Onderwijs geeft toekomst en toetsing. Dienstverlening Onderzoek Onderwijs Organisatie Dienstverlening geeft breedte en verankering.

De KU Leuven optie (b) Talent is niet schaars, maar divers. Eerbied voor de verschillen in talent Proportionaliteit van de maatregelen Leren is sociaal. Evenwicht tussen noden van individu en groep Gemeenschap i.p.v. contract Excellentie door inclusie Onderwijsvormen en –technologie als dragers: van missie en waarden naar vorm en drager. Opties kritisch bevragen Inzet van middelen oordeelkundig beslissen : vb. Open courseware; E-learning of blended learning; Learning analytics : vb. Waarvoor virtueel, waarvoor face-to-face? Campus ervaring of massief delen? Ondersteuning door het systeem, door peers, door docenten?

Elementen van de context Financiering en structuur leiden naar een eenvormige aanpak die resultaatsgedreven en concurrentieel is. Functioneren hangt in belangrijke mate af van financiering buiten de basissubsidie. Sterke positie in onderzoek en valorisatie. Overgereguleerde onderwijsruimte, vooral wat programmatie betreft. Vrije toegang en hoge verwachtingen m.b.t. slagen

Stijgende participatie 1963 – 2013 Van beperkte participatie naar massale instroom Gender 1e en 2e democratisering Verschuivingen in de studieachtergrond Verschuivingen in de motivering Spanningen bij de stijging van de participatie Is het plafond bereikt? Welke rol voor de uitstroom uit het SO? Knelpuntenberoepen, eigenheid BSO – TSO, …

Massificatie en diploma’s Diploma’s HO zijn niet meer zeldzaam en vervullen (deels) een andere functie Andere rol in de maatschappij Professionele dimensie en inzetbaarheid belangrijker De zog. niveauverlaging Welke plaats voor de onderzoeksbasis? Spanning tussen nieuwe rol en klassieke basis Welk aanbod neemt deze rol op? Studieduur Verlenging: ‘master na master’ ; plaats van het doctoraat Verkorting: uitstroom na de bachelor? Inertie-effecten in de maatschappij en de universiteit

Bronnen Barnett R. (2011) Being a University, Routledge (foundations and futures of education). Buchen I.H. (2005) The future of higher education and professional training. Foresight 7:4 (13-21) de Sousa Santos B. (2010) The European university at crossroads. Lezing Bologna (XXIIe Anniversary of the Magna Charta Universitatum. Enders J. et al. (2005) The European higher education and research landscape 2020: scenarios and strategic debates. Cheps. Facer K. (2009) Educational, social and technological futures: a report from the Beyond Current Horizons Programme. www.beyondcurrenthorizons.org.uk Harkins A.M. & J. W. Moravec (2011), “Systemic approaches to knowledge development and application” On the Horizon, 19:2 (127-133). Lammertyn Fr. (2011²) Sociologische tijdsdiagnosen. Leuven, Acco. 2 vols. Miller R. (2003) The future of the Tertiary Education Sector: Scenarios for a Learning Society. Moravec J.W. (2008) “A new paradigm of knowledge production in higher education” On the Horizon, 16:3 (123-136). OECD_Ceri / France International Conference Higher education to 2030 (2008) Four future scenarios fo Higher Education”. Van Damme D. (2011) Bouwen aan het onderwijs van de 21ste eeuw; de rol van de OESO. Ppt. Vicent-Lancrin S. (2004) Building Futures Scenarios for Universities and Higher Education: an international approach. Policy Futures in Education 2:2, 245-263.