Focus op LOP – werking Regio Mechelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Analyse van incidenten
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Dienst Time Out Projecten
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gedragsproblemen
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Mag ik u voorstellen ....
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
16 juni 2004Socrates infodagen Praktijkervaring UA ECTS – label Inge Caenen Dienst Internationale Samenwerking UA.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
Integrale Jeugdhulp Aan de slag.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Handelingsgericht samenwerken
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
vanuit een herstelgerichte visie!
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
BOC van LOP SO regio Mechelen
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Focus op LOP – werking Regio Mechelen Tussen draagkracht en draaideur: scholen en jongeren staan niet alleen… Tom van Waterschoot 15 mei 2009 CGG De Pont Hanswijkstraat 48 Col. Silvertopstraat 10 Lispersteenweg 17 2800 Mechelen 2850 Boom 2500 Lier 015-42 08 32 03-844 05 43 03-480 18 01 www.cggdepont.be

Project PrOS Samenwerking stad Mechelen – CGG De Pont Historiek OOM: Onderwijs Overleg Mechelen Begeleidingscel “drop-out” (2000) Preventiewerker “probleemgedrag op school” (2002) ORBECO: ORiënterings- en BEmiddelings COmmissie Time-out project!? (2002-2003) K leinschalig project met stadssubsidie! Schrijfgroep en CGG (2004)

Project PrOS Historiek 2004: Stad Mechelen subsidieert! Individuele begeleiding mét context 2006: Departement Onderwijs (flankerend onderwijs beleid) Groepsbegeleiding Basisonderwijs 2007: Departement Onderwijs Korte Time Out 2008: Departement Welzijn Lange Time Out

Project PrOS Partners binnen Mechelen: 2008 – 2009: Stad Mechelen Scholen (secundair onderwijs) CLB’s Onderwijsondersteuning PRISMA Jeugdinstellingen CGG De Pont 2008 – 2009: Departement Onderwijs Departement Onderwijs (flankerend onderwijs beleid)

Doelstellingen Begeleiden van jongeren met een problematische schoolloopbaan. Verduidelijken en in kaart brengen van de psychosociale problematiek van schoolgaande jeugd in Mechelen. Bevorderen van samenwerking tussen onderwijs en hulpverlening. Onderwijs sensibiliseren en ondersteunen in het afstemmen van het schoolbeleid op preventie en curatie van problemen op school.

Werkingsjaar 2007 – 2008 Data basis en secundair Tevredenheidsonderzoek basis en secundair

PrOS: evolutie aanmelding/begeleiding

Basis: problematiek begeleide jongeren

Secundair: problematiek begeleide jongeren

Secundair: begeleidingen en modules

Basis en secundair: algemene beoordeling

Aanmelding PrOS Vaak “acting-out”. Moeilijkste groep voor scholen! Vaak probleem in de interactie: agressie, brutaliteit, beledigingen, beschadigingen… Gezien interactie, daar rond werken. Keuze “groep”

PrOS - begeleidingen Basis: Individuele begeleiding Secundair: Groepsbegeleiding Korte Time Out Lange Time Out Steeds veel aandacht voor context (school, ouders, CLB, peers, jongere, externe hulpverleners). Aanmelding via CLB

PrOS – begeleiding Vaststelling: ook in PrOS loopt het moeilijk! Interactie ernstig verstoord, negatieve aandacht,… Begeleiding in groep werkt niet! Ernstige psychopathologie Anti-sociale ontwikkelingen Dus: individuele begeleiding!! Korte één-één gesprekjes Gezin opzoeken Pedagogische opvolging bevragen Overleg met de school, CLB

Waarom loopt het mis? Onveilige hechting: Verwijst naar gezin van oorsprong Kunnen zich niet veilig binden Belang van hechting van de jongere Binding aan personen Via die personen, aan instellingen Van daaruit engagement voor die instelling. Niet enkel de jongere, ook de school! Er is vaak verwerping (herhaling scene). Negatief gedrag bemoeilijkt ontwikkeling van goede interactie. Teleurstelling bij school lokt verwerping uit.

Waarom loopt het mis? Idee van maatschappelijke kwetsbaarheid. Jongeren lopen niet enkel moeilijk op school: POS MOF Straat Politie JRB Jeugdhuis “niet – schoolbaren” of “niet – maatschappijbaren” ? Is school verantwoordelijk voor het oplossen van dit probleem? Nee, overstijgt bevoegdheid van de school Ja, school wordt er mee geconfronteerd Probleem van velen, oplossing door velen?

Methode en visie Gedragsprobleem in de school zien we als een verontrustend signaal voor de intellectuele, sociale en emotionele ontwikkeling. Cfr. Walgrave, achterliggende oorzaken Breed kijken: aandacht voor welzijn van de jongere! Het delen van de visie van elke betrokkene, is een belangrijke hefboom in de verbetering van de wederzijdse communicatie. Cfr. Artikel netwerkdenken: jongere én zijn context! Draagt bij tot algemene tevredenheid! Het kan soms belangrijk zijn een herstelplan op te stellen, dat het contact verbetert en de effecten van het incident herstelt. Cfr. Hergo Algemeen belang van het hersteldenken!

Aanmeldingsformulier Dienst Onderwijsondersteuning Detecteren van probleem Introductie PrOS met jongere/ouders Aanmeldingsformulier Aanmelding Werking Aanmeldingsformulier Dienst Onderwijsondersteuning Intake-cel Oriëntatiecel evalueert PrOS-criteria Verdeling scholen/leeftijd Positief advies PrOS Intakegesprek Kennismaking Intake met alle betrokkenen Definitieve keuze begeleidingsmodule Begeleiding

Organigram Stuurgroep Oriëntatiecel Centrale figuur CLB: Govert Merckx (Carroussel) Annemie Bieseman (vrij SO) Tineke Deckmyn (prov) Annelies Van Dyck (vrij BO) Christel Bleeckx (gem BO en SO) Organigram PrOS-team: Iris Barberien Maria Beerten Marijke Cauwenbergh Hans Swinnen Eva Verelst OOM: Herbert Crol Onderwijs: Alain Noëz Oriëntatiecel Onderwijs: Willy Opdebeeck (gem SO/ BO) Chris Van de Vorst (vrij SO) Rik Booms (vrij BO) Onderwijsopbouwwerk: Mohamed Srifi CGG: Tom van Waterschoot Centrale figuur Dienst Onderwijsondersteuning Stad Mechelen: Ly Dang Kim Els Keyen

Jongere heeft nood aan: Intensieve individuele zorg Intensief netwerkoverleg (school/CLB/jongere…) Maximum 3 maand Intensieve individuele zorg Intensief netwerkoverleg (school/CLB/jongere…) Maximum 3 maand Faciliteren ouderparticipatie Sec individueel Basis individueel Intensieve zorg in sociale context Sociale vaardigheden Maximum 3 maand Positieve groepservaring Sec Groep CLB School PrOS Sec Lange TO Schoolvervangende begeleiding Intensief netwerkoverleg (school/CLB/jongere…) 4 weken en follow-up Kortdurende begeleiding Hergo/buitenschoolse TO Probleemverkenning Maximum 10 dagen Sec Korte TO

Medewerkers Secundair onderwijs Basisonderwijs -Individuele begeleiding (18) -Groepswerking (12) -Korte Time Out (40) -Lange Time Out (15) -85 jongeren/jaar Basisonderwijs -Individuele begeleiding -18 jongeren/jaar Iris Barberien Bachelor orthopedagogie 38 uur Marijke Cauwen- bergh Psychologe 38 uur Maria Beerten Gedetacheerd onderwijs 38 uur Hans Swinnen Psycholoog 19 uur Eva Verelst Bachelor Mtsch. werk 19 uur Coördinatie Tom van Waterschoot Psycholoog, 19 uur Hulpverleners Kinderteam CGG Twee wekelijks team

Project PrOS Website Artikel netwerkdenken Artikel protocollering www.cggdepont.be/werking/PrOS/ Artikel netwerkdenken Tijdschrift klinische psychologie Artikel protocollering Tijdschrift Alert