Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal 1BaO B 1.2 Denuwelaere Cas
Inleiding
De nieuwe opleiding Aankomende peuterleidsters en groepsleidsters in de kinderopvang en de buitenschoolse opvang volgen vanaf 2010 een nieuwe mbo- opleiding: Pedagogisch werk. Voornaamste nieuwe zaken: ‘gedrevenheid’ en ‘creëren en innoveren’
Waarom ? De bestaande mbo-opleiding Sociaalpedagogisch werk krijgt veel kritiek. Dit kom door het te brede karakter wordt vooral ervaren in de praktijk. De studenten gaan niet diep genoeg in op de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar. Met als gevolg schieten ze tekort bij de begeleiding van jonge kinderen.
Oplossingen Verschillende alternatieve opleidingen meer aandacht voor jonge kinderen, pedagogiek en creativiteit Kinderorganisaties in Noord-Ierland bieden extra cursussen aan hun werknemers de creatieve ontwikkeling van kinderen en stimulerende activiteiten als muziek en drama
Oplossingen Noord-Brabant riepen de bijscholing ‘Kwaliteit in de kinderopvang’ in het leven. besteedt veel aandacht aan taal, bijvoorbeeld bij het leren voorlezen of vertellen
Zes competentiegebieden De publicatie Klaar voor de toekomst benoemt thema’s zes competentiegebieden Contactueel en communicatief Vraag- en oplossingsgericht Doel- en resultaatgericht Ondernemend en innovatief Inzichtelijk en verantwoord Professioneel en kwaliteitsgericht
Doelstelling In 2010 moet de opleiding Sociaal-pedagogisch werk op alle mbo- scholen vervangen zijn door Pedagogisch werk (Pw). Met een mbo-diploma Pedagogisch werk kunnen pw’ers werken in kinder- dagverblijven en de voor-, tussen- en buitenschools opvang
Klaar voor de toekomst Het voordeel is een veel gerichter aanbod van pedagogische kennis en te ontwikkelen kwalificaties. De differentiatie in opleidingsniveau sluit aan bij de verschillend behoeften en problemen van kinderen en de complexiteit van de begeleiding die daarbij past. Het beeld van de werkzaamheden van de pedagogisch werker in het kwalificatiedossier sluit in grote lijn aan bij de beroepscompe- tentieprofielen voor de groepsleidsters kinderopvang,
Drie kerntaken voor de toekomst Het opstellen van een activiteitenplan en een plan van aanpak. Daarbij horen verschillende werkprocessen Het opvangen en begeleiden van het kind, onderverdeeld in verschillende werkprocessen Het uitvoeren van organisatie- en professiegebonden taken
Einde